Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 25., csütörtök
Márk

 
 
Nyomtatható változat
Producerek
Csáky Attila
2009-05. szám / Köves Gábor

A nemrég véget ért filmszemle adta az ötletet, hogy megszólaltassuk a filmkészítés folyamatának nélkülözhetetlen szereplőit; a producereket. Sorozatunkban elsőként a szemle produceri díjával elismert szakembert, Csáky Attilát kérdeztük.
Három filmmel is érdekelt volt az idei szemlén: a játékfilmek közül ő volt a producere a Papírrepülőknek, és co-producere az „1”-nek, valamint az ő nevéhez fűződik az Etetés című kisjátékfilm is. Önálló producerként korábban Mészáros Mártával, Bereményi Gézával és Gödrös Frigyessel dolgozott.

Idén te kaptad a filmszemle produceri díját a Papírrepülők és az „1” című filmekért. Miben különbözött számodra e két film produceri munkája?

Cs. A.: A Papírrepülők elkészítése önállói alkotói tevékenységet jelentett, míg Pater Sparrow filmjében, az „1”-ben a gyártási vonalon segítettem, mint társ-producer. Utóbbinak vezető producerként Kamondi Zoltán volt a gazdája.

Ez azt jelenti, hogy a Papírrepülőkben az alkotói döntésekbe is beleszólásod volt?

Cs. A.: Így van. A teljes jogú producer általában nemcsak a gyártási-finanszírozási, de a kreatív feladatokat is ellátja. A Papírrepülőkben már az alkotók kiválasztásában is részt vettem. A tavalyi filmszemlén láttam Szabó Simon Megyünk című kisjátékfilmjét, ami egyébként díjat is nyert, és már akkor felvetődött bennem, hogy folytatni kéne ezt a vonalat. Főleg nagy költségvetésű filmeket készítettem korábban, de már nagyon szerettem volna valami olyasmit is, ami valami újat hoz a Cameofilm életében. Simonnal közösen először egy kisjátékfilmmel pályáztunk, amire nem kaptunk pénzt – most már azt mondom: szerencsére –, és akkor döntöttük el, hogy ha a kisfilm nem megy, akkor készítünk egy nagyfilmet. Abban az alkotói attitűdben persze, ami a Szabó Simon és az általa képviselt Afterjka kollektíva sajátja. Ehhez jött az én produceri és gyártási tapasztalatom.

Címszavakban hogyan írnád le ezt a „simonos” attitűdöt?

Cs. A.: Markáns, karakteres, új, radikális, művészi, de megújító… Az eddigi munkáim során mindig is kerestem a fiatal művészekkel való együttműködés lehetőségét. Az Iparművészeti Egyetem vizuális kommunikáció szakán produkciós vezetőként egyengettem a fiatal videoművészek munkáit, én magam is gyűjtök kortárs képzőművészetet, úgyhogy ez egy régi keletű érdeklődés, ami nem annyira a filmiparhoz, mint inkább a filmművészethez köt.

A Papírrepülők az átlag magyar produkciókhoz képest meglehetősen kis pénzből készült.
hirdetés


Cs. A.: 12 millió forintból, ami jó, ha egytizede egy átlagos magyar film költségvetésének. Azt hiszem, sikerült megmutatnunk, hogy ma, amikor rengetegen akarnak elsőfilmhez jutni, és állandó beszédtéma a pénz, igenis lehet olcsón, jó, friss filmet csinálni.

Néhány éve szó esett veled kapcsolatban egy, Gulácsy Lajos és Juhász Gyula barátságáról szóló filmről. Mi lett ennek a sorsa?

Cs. A.: Ez egy nagy költségvetésű, a múlt század elején játszódó film lett volna, amihez akkoriban képtelenség volt megteremteni a forrásokat, de nem mondtunk le róla, továbbra is a terveink közt szerepel.

Te vagy a producere Vágvölgyi B. András ’56-os mozijának, a Kolorádó Kidnek. Régóta dolgoztok a filmen, mikor kerül a végeredmény a közönség elé?

Cs. A.: Három éve próbáljuk összehozni. A jó hír az, hogy most decemberben befejeztük a forgatást, a vágáson is túl vagyunk, a film dobozban van. Angol co-producerünk van, a zenefelvételek, a sound-design és a teljes képi utómunka már kint, a Pinewood Stúdióban fog elkészülni. A film szeptemberben kerül a mozikba, ahogy egy másik munkánk is; az Oscar-díjas Rófusz Ferenc ezzel párhuzamosan készülő új rajzfilmje is.


A 40. Magyar filmszemle játékfilmes elismerései:
Aranyorsó (a játékfilm kategória fődíja): Mátyássy Áron: Utolsó idők; Legjobb közönségfilm: Herendi Gábor: Valami Amerika 2.; Legjobb rendező: Gárdos Péter (Tréfa); Legjobb férfiszínész: Lukáts Andor (Mázli, Príma primavera); Legjobb női színész: Ubrankovics Júlia (Majdnem szűz); Legjobb forgatókönyvíró: Hegedűs Bálint (Mázli), Produceri díj: Csáky Attila, Legjobb operatőr: Tóth Widamon Máté („1”); Legjobb elsőfilm: Szajki Péter: Intim fejlövés, Szabó Simon: Papírrepülők; Legjobb eredeti filmzene: Márkos Albert, Harcsa Veronika (Utolsó idők); A külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díja: Nagy Viktor Oszkár: Apaföld


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor