RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. május 29., hétfő
Magdolna, Léna

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Összeállítás
A király visszatér – A King Kong-történelem
2017-02. szám / Kovács Gellért

A világ legnagyobb majma a filmes história egyik legidősebb szörnyetege is egyben. A hollywoodi pénzcsinálók most újra csapatot küldenek a mitikus lény otthonába, hogy a Kong: Koponya-sziget-
ben (magyar bemutató: március 9.) ismét szembesülhessünk azzal, mire is képes ez az igen súlyos, igen méretes gyönyörűség. A PM biztonságos fedezékből veszi sorra a morcos legenda mozgóképes jelenéseit.

King Kong (1933)
Miért lett dühös a majom?
Mert ilyet még a közönség előtte sosem látott! Merian C. Cooper és Ernest B. Schoedsack bődületes erejű mozgóképe addig még nem tapasztalt szinten mutatta meg a stop-motion trükktechnika erejét, hogy olyan élményt szabadítsanak a mélyen tisztelt publikumra, amelyre még nagyon nem volt felkészülve. Alkotásukat leginkább a rémült be­fo­gadók reakciói miatt kellett többször is megvágni, no meg a cenzorok szigora miatt, így számos izgalmas jelenet került a vágószoba pad­ló­já­ra, melyeknek jelentős részét a jövő restaurátorai igyekeztek visszail­leszteni eredeti helyükre.
Mennyire nagy a film?
Az egyik legfontosabb hollywoodi látványosság értéke felbecsülhetetlen, ez már akkor is látszott, s abban is megmutatkozott, hogy gyorsan-frissiben készült is egy silány másolata-folytatása, Schoedsack rendezésében: a Kong fia. Ami az eredeti mű jelentőségét illeti, nem is kell ahhoz olyan nagyon nyitottnak lennünk a régiségekre, hogy még ma is a hatása alá kerülhessünk. Bár King Kong természetesen a kor technikai lehetőségeihez képest tekeri ki a dinók nyakát, s az Empire State Building tetejére is úgy mászik, ahogy akkortájt megtehette, a törékeny hölgybe szerelmes majom tragikus története azóta se tudott ennél hatásosabban érvényesülni a legnagyobb vásznon sem.

King Kong vs. Godzilla (1962)
Miért lett dühös a majom?
Mert találkozott egy távol-keleti rémkollégával, vagyis a japán szörnyetegfilmek, a „kaiju-mozik” leghíresebb fenevadával, Godzillával. Majomhősünk annyira megörült annak, hogy pompás fekete szőre először jelenhet meg technicolor körülmények között, hogy rettentő akciózásba kezdett – hisz a japánok már akkor is tudták, hogyan kell fogadni az efféle előkelő vendéget. Már csak azért is, mert korábban is próbálkoztak egyszer Konggal, még 1938-ban.
Mennyire nagy a film?
Ugyan King Kong képregényben például Supermannel is összecsapott, azért Godzilla mégiscsak Godzilla. S bár ennek a zsánernek bizony megvannak a minőségi határai, az amerikai szakembereknek is tetszett az egzotikus móka, úgyhogy kivették a részüket a mérkőzés népszerűsítéséből: a King Kong vs. Godzillából amerikai vágás is készült, új jelenetekkel és szinkronnal (!), az eredeti produkcióhoz pedig a japánok robotmajmos folytatással is előálltak, öt évvel később, szintén Ishiro Honda dirigálásával – ez volt a King Kong Escapes.

King Kong (1976)
Miért lett dühös a majom?
Mert a döntnökök szerint itt volt az ideje! Több mint 4 évtizeddel a klasszikus eredeti után, az álomgyári kismester, John Guillermin fogott neki a remake-nek, akinek épp elég jól állt a szénája a Pokoli torony című, sok sztáros katasztrófafilm miatt. Kong „nője” ezúttal Jessica Lang, Charles Grodin mellett a legfontosabb férfi szereplő pedig a hosszú felfutása első harmadában lévő Jeff Bridges volt, aki nem sok vizet zavart – hiszen a néző most is inkább a bizarrabb romantikának szurkolt, vagyis annak, hogy a Kong markában didergő szépség ezúttal ne hozza rá az elkerülhetetlen halált a szörnyetegre.
Mennyire nagy a film?
E sorok írója komoly erőfeszítéseket tett 1984-ben, hogy miután az átkos moziforgalmazás is bemutatta a filmet, át tudja verni a híresen szigorú magyar jegyszedő néniket, s saját szemével láthassa a csodát. Az ifjonti lelkesedést leszámítva maga a film egyáltalán nem nagy durranás, sokkal inkább nehézkes, s a trükkök se működnek igazán. Ez persze nem akadályozta meg a bevételi sikert, Kong gigantikus mása aztán helyet is kapott a Universal parkjában, mígnem a kétezres évek felé egy baleset következtében leégett a létesítmény jelentős része, s majdnem teljesen megsemmisült a King Kong-részleg. De aztán újjáépítették. (Guillermin és a producer Dino De Laurentiis persze egy második is részt is összedobott 1986-ra, ám a King Kong visszatérben hiába van Linda Hamilton és egy bizonyos Kong Lady is, a folytatás annyira borzasztóra sikeredett, hogy nem mennénk bele a részleteibe. Ráadásul rondán meg is bukott a pénztáraknál. )
hirdetés

King Kong (2005)
Miért lett dühös a majom?
Mert egy rajongó nem hagyta nyugodni. Miután Peter Jackson – ideiglenesen – végzett A Gyűrűk Urával, úgy döntött, nem vár tovább, s feltámasztja a Majmok Urát. Jackson hatalmas híve volt az 1933-as klasszikusnak, s direktori szenvedélyével, nem utolsósorban pedig speciális effektusos cégének minden tudásával azon volt, hogy az új King Kong legalább annyira legyen korszerű látványfilm, mint főhajtás a sokat szenvedett eredeti előtt.
Mennyire nagy a film?
S valóban: a 187 perces monumentális szuperprodukcióban együtt volt minden, ami szerethető, de azért eléggé zavarba ejtő is: Jackson a költségvetés mind a 207 millió dollárját arra használta fel, hogy a klasszikus film szinte összes nagyjelenetét rekonstruálja – azokat is, melyek végül nem kerültek anno a közönség elé. Kong gigászibb, szentimentálisabb és szerethetőbb lett, mint valaha, Naomi Watts oly érzékenyen pillázott, hogy nem csak a majom szeretett belé, a fiúk pedig (többek között Adrien Brody és Jack Black) a dzsungelben, aztán a metropoliszban is azon dolgoztak, hogy felérjenek Kong nagyságához. A film tökéletesen élvezhető, bár a kelleténél kicsit jobban odavolt magáért – és Jackson azzal sem számolt feltétlenül, hogy King Kong popkulturális jelentősége nagyobb (hisz készült főszereplésével tévé-show és rajzfilmsorozat is), mint amennyire ténylegesen kíváncsi rá a multiplexek fizető népe. De azért 550 és félmilliót csak összeszedett vele világszinten.

Kong: Koponya-sziget (2017)
Miért lett dühös a majom?
Mert szólította a franchise-szellem istensége! Manapság, ugye, ha törik, ha szakad, univerzumot kell építeni minden elérhető filmes márkából, s miért pont Kong maradna ki a szórásból? A trailereket látva a hangulat mindenesetre rendben lesz – most épp a vietnami háború idején látogatjuk meg a majmok majmát, s a retrózás igen menőnek mutatja magát. Korunk szokásainak megfelelően a rendező független körökből érkezett – arról persze egyelőre csak sejtéseink lehetnek, hogy Jordan Vogt-Roberts (A nyár királyai) mennyire forgathatott saját víziója szerint. Már ha volt neki olyanja persze.
Mennyire lesz nagy a film?
Akció lesz dögivel, pénz volt rá rendesen, sztárokban sincs hiány (felsorakozik a szigeten Brie Larson, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, John Goodman és John C. Reilly is, hogy csak a legnagyobbakat említsük), a legnagyobb sztár pedig pont úgy fest, mint ahogy egy Kongnak 2017-ben ki kell néznie. Aztán, hogyha kereskedelmileg is bejön a buli, pár év múlva kedvencünk készülhet a kvázi visszavágóra is, hiszen a hollywoodi King Kong és a hollywoodi Godzilla eléggé biztosan randevúzik majd egymással egy franchise-újraegyesítő zúzás alkalmával. Valahogy csak kibírjuk addig!









vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor