Impresszum | Előfizetés  
  2024. október 4., péntek
Ferenc

 
 
Nyomtatható változat
Ajánló
A csábítás világában élünk – Molière Don Juanja a Nemzeti Színházban
2023-02. szám / Ungvári Judit

Akik látták már a macedón rendező, Alekszandar Popovszki A Mester és Margarita című előa­dá­sát a Nemzeti Színházban, azok tudhatják, izgalmas és elgondolkodtató feldolgozásra számít­­ha­tunk a Don Juan bemutatója esetében is. Molière darabja ebben a produkcióban több szokatlan
szállal egészül ki annak érdekében, hogy korunkról is valljon, és gondolkodásra késztesse a nézőt. Az előa­dást 2023. február 8-ától láthatja a közönség a teátrumban.

„Don Juan elbűvölő és inspiráló karakter, aki valóban nagyon sok szerzőt megihletett. A gátlástalan hódító figurája felkínálja magát a legkülönbözőbb értelmezéseknek… Molière komédiája tükröt mutatott saját korának, s eszerint Don Juan egyér­telműen negatív hős, de ez a szöveg mégsem egysíkú” – mondja a ren­de­ző a darab kapcsán. – „Számomra Don Juan egy művész, aki összeköti az eget a földdel: minden szavával és gesztusával verti­ká­li­san kommunikál. Ennek az éggel való kapcsolattartásnak a vivőanyaga a szerelem. Don Juan olthatatlan vágya, ami egyik nőtől a másikig hajtja, abból fakad, hogy – amint ezt korunkban is gyakran tapasz­taljuk – folyamatosan az eget fürkészi a tekintetével, vagy mindig a túlvilágira tekint, de közben a földön borzasztó dolgokat művel” – teszi hozzá Alekszandar Popovszki, aki szerint ez a figura sosem hazudik, és a hódítási szándéka nem érne célt a környezete nélkül. Az előa­dásban izgalmas, új szálak gazdagítják a klasszikus történetet, így a Katona Kinga alakításában látható Donna Anna figuráját Puskin Don Juan kővendége című művéből „kölcsönzi” a rendező, emellett beleírtak egy Udvaros Dorottya által megfor­mált hatodik nőalakot is, aki mintegy anyafiguraként jelenik meg a darabban.
hirdetés

Alekszandar Popovszki szerint a mai világ viszonyai között is érdemes átgondolnunk ezt a történetet. „Manapság minden pillanatban ki vagyunk téve a csábításnak. A kapitalizmusnak, különösen a liberális kapitalizmusnak az a sajátossága, hogy megteremti a függőség környezetét számunkra: az elcsábulás függőségének feltételeit. Olyan világban élünk ma, amelyben minden dolognak ára van. Ez az ár meg­ha­tározza a dolgok iránti viszonyunkat. Azért van a művészet is krízisben, mert az maga is az üzleti élet része, önmaga eladására kényszerül. Minden szellemi tevékenység vagy gesztus, legyen az a leg­je­len­téktelenebb, az áruba bocsátásról szól” – fogalmaz a rendező a mű üzenetével kapcsolatban.

„Van valami Bulgakov nem e világi és sátáni Wolandjából ebben a Don Juanban, miközben a spanyol nemes természetesen ízig-vérig ember. Sok kérdés felmerül bennem, hogyan lehet valaki ennyire gátlástalan” – így fogalmaz a címszerepet alakító Bordás Roland Don Juan alak­járól. A színművész már A Mester és Margarita előadásában is együtt dolgozott Alekszandar Popovszkival, abban a produkcióban – nem véletlenül említi – Wolandot alakítja, az ördögi jelleg szerinte ebben a figurában is megjelenik. „Nekem most Don Juan démoni vonásai a legerősebbek. Olyan csábító, aki szinte ez emberi léptéken túlmutató meggyőzőerővel rendelkezik” – hangsúlyozza Bordás Roland, kiemel­ve, a rendező a figura kapcsán a furcsa, ambivalens őszinteségét helyezte a középpontba. „Ha jobban meggondoljuk, ez a mondat azt jelenti, hogy Don Juan nem csábít, hanem csupán hagyja, hogy elcsábítsák… Csábító és a csábítás áldozata. Hogyan lehet ez a két állítás egyszerre igaz Don Juan fejében? Ez nagy titok! De fontos, hogy mi mind a kettőt igaznak tartsuk. Amikor védekezik, folyamatosan cáfolja is önmagát. De mindig az itt és mostban él: az adott pillanatban mindig igazat mond. A maga igazát” – mondja a szerep kapcsán a Nemzeti Színház művésze.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor