RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. augusztus 16., szerda
Ábrahám

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Szétbombáznak minket mindenfelől
2016-06. szám / Bóta Gábor

Ifj. Vidnyánszky Attila a Gyulai Várszínházban a III. Richárdot rendezi (bemutató július 13-án). Arra kíváncsi, hogy az ő generációja hogyan áll hozzá ehhez a világhoz, ami neki kicsit olyan, mint Richárd, gyűlölettel, ravaszsággal, gyengédséggel és háborúval teli.

Látszólag vonzódsz a drasztikumhoz, mert az Athéni Timon után a III. Richárdot rendezed, abban is van jócskán vér, gyilok, gonoszság, aljasság, gyűlölet, agresszió.
Ifj. V. A.: Az Athéni Timon és a Liliomfi volt az a két darab, amivel mélyebben tudtunk foglalkozni, és most valahogy kíváncsi vagyok arra, hogy lehet megkeresni az emberekben a Richárdságot, illetve hogyan van eleve bennük. A Timonban az érdekelt, hogy kik veszik körül és kik hagyják el a mestert, Hegedűs D Géza volt Timon, és a tanítványai szépen sorban felmondtak neki. A Liliomfiban az érdekelt, hogy az én generációm hogyan tud kezet fogni ezzel a szakmával, illetve hogyan tudja azt mondani, hogy „én tudom, hogy nem egyszerű ez a pálya, még nem tudjuk, mi vár ránk, de most úgy áll, hogy legalább életünk végéig ezzel szeretnénk foglalkozni”. A Richárd esetében pedig arra vagyok még kíváncsi, hogy az én generációm hogyan áll hozzá ehhez a világhoz, ami nekem kicsit olyan, mint Richárd, gyűlölettel, ravaszsággal, gyengédséggel és háborúval teli. Az izgat, hogy mi hogyan ke­ve­re­dünk ebbe az egészbe bele most. Nem legfőképpen Richárdnak a karaktere érdekel, nem is Erzsébet és Edward viszonya, hanem az, hogy a fiatalok hogyan viszonyulnak ezekhez az emberekhez.

A Timon esetében a tényleges mesteretek, Hegedűs D. Géza játszotta a címszerepet, tehát óhatatlanul az is benne volt a produkcióban, ti hogyan viszonyultok hozzá. Elhagyjátok a mestereteket vagy követitek?
Ifj. V. A.: Mindig más volt a vége, valamikor utána szaladtunk, valamikor magunkra maradtunk, ezt minden előadás végén a srácok dönthették el. Azt szerettem volna, hogy a próbafolyamat, a darab a figyelemről szóljon. A figyelem az én generációmnak szerintem egy nagyon lényeges dolog. Szétbombáznak minket mindenfelől. Nagy szerencsénk volt, hogy Tanár Úr elvállalta velünk a munkát. Tőle tanulhattunk, őt fi­gyel­het­tük, benne csalódhattunk... Életre szóló élmény volt vele dolgozni, nagyon hálásak vagyunk neki.

Timon azért egy elég gerinctelen alak…
Ifj. V. A.: Timon nagyon bonyolult. Mindig olyan, amilyennek látni szeretnénk. Ami számomra a leg­fon­to­sabb, hogy ő őszinte magával. Igazából még nagyon sokat foglalkoznék vele!

III. Richárd aztán igazán tele van rémes tulajdonsággal, hataloméhes agresszor. A gyűlöletnek és a teljes őrületnek a keveréke.
Ifj. V. A.: Vecsei H. Miklós alkotótársam újrafordította és átdolgozta a darabot. Vele és Kovács Adrián zeneszerző barátunkkal együtt csináltuk a Karnyónét, az Athéni Timont, a Liliomfit és most a Rómeó és Júliát. Richárd számunkra nem gonosz, magát az előadást sem szeretnénk sötétnek. Richárd nem rossz vagy jó, ő csak unatkozik, és egyszerűen kíváncsi lesz, hogy mennyit bír el belőle a környezete. Richárd a valóság, az, ami minket most körülvesz. Provokál és kísérletezik velünk, a próbák során is azt szeretném, hogy Trill Zsolt minket provokáljon. Folyamatosan játsszon velünk, hogy mi meddig tudjuk őt elviselni, kvázi meddig tudjuk a világot elviselni. Ha belenézek az újságba, kinyitom a tévét, azt látom, hogy borzalmas dolgok vannak a világban, és ezt mindig elviseljük, mert igazából nem tudunk ellene tenni, vagy talán tudunk. Pontosan az a kérdés érdekel, hogy tudunk-e, hogy az én generációm Richárddal, a borzalmasan furcsa világgal mit tud kezdeni. Kíváncsi vagyok, mit jelent nekünk az, hogy jó és rossz. Mi alapján döntünk? Hogyan leszünk észrevétlenül mi is jók vagy rosszak?
hirdetés

Van, aki különösebben nem veszi figyelembe, hogy a Gyulai Várszínházban rendezi a produkcióját. Te kitalálod az adott helyszínre az előadást?
Ifj. V. A.: Nekem gyerekkori álmom a Gyulai Várszínház, az, hogy én egyszer ott rendezhessek. Hihetetlen atmoszférája van. Abszolút ebben a térben gondolkodunk. Szeretnénk a várnak minden egyes pontját kihasználni.

Most is szerepel az előadásban Hegedűs D. Géza és Trill Zsolt, Eszenyi Enikő, Trokán Nóra a saját osztálytársaidon kívül. Mit jelent neked, hogy nagy színészekkel dolgozhatsz?
Ifj. V. A.: Miután kiderült, hogy a III. Richárddal foglalkozhatunk, arra gondoltam, nyilván jó lenne, ha nem feltétlenül egy egyetemi diákvizsga hangulatú produkciót csinálnánk. Azt gondoltam, olyan embereket kéne megszólítanunk, akiktől tudunk tanulni, és akikkel azonos szenvedéllyel tudunk dolgozni. Szerintem tőlük tudunk tanulni, és azt hiszem, köztük lehet kavirnyázni, lehet rájuk felnézni, és ők lazán be tudnak minket csapni. Nagyon nagy megtiszteltetés nekünk velük dolgozni.

Hogy történt a szereposztás? Felhívtad például Eszenyi Enikőt, hogy nem jönne-e el neked a Gyulai Várszínházba, vagy megkérted Hegedűs D. Gézát, hogy kérdezze meg?
Ifj. V. A.: Ez elég hosszadalmas folyamat volt, nekem Gézával nagyon szoros kapcsolatom van, sokat köszönhetek neki, Trill Zsoltot és Szűcs Nellit gyerekkorom óta ismerem, Enikő pedig minden vizsgánkat látta, mindig ott volt mellettünk. Marton Tanár Úr, az osztályfőnökünk mindenben segít nekünk, együtt gondolkodtunk, és szültük meg ezt a szereposztást.

Most már inkább rendezni fogsz, mint játszani?
Ifj. V. A.: Nem szeretnék többet rendezni, mint amennyit színészként jelen vagyok. Sőt, most már a színészet jobban érdekel, de nagyon szerettem volna egy saját csapattal dolgozni. És erre lehetőség nyílt. Minden produkciómmal elsősorban a saját generációmat szeretném megmozgatni és neki üzenni. Azt érzem, hogy van egy lyuk, van egy adósság feléjük, nincs különösebb hangsúly fektetve arra, hogy a színház elsősorban a tizen-, huszonéveseknek szóljon. Most Miklóssal és Adriánnal csak csapatban gondolkodunk, azt keressük, azért dolgozunk.

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor