RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. augusztus 24., csütörtök
Bertalan

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Ajánló
Időutazás a szabadságba
2015-08. szám

Mi történik, ha a 21. századi ember találkozik a 17-18. század zenéjével? Megijed tőle? Élvezi? Unalmasnak találja, vagy éppen felvillanyozza az ismerős ismeretlenség? A hangok felénk nyúl­nak egy távoli világból, hogy kiragadjanak a hétköznapi zakatolásból. Barokk szabadság a Buda­pesti Fesztiválzenekar muzsikusaival szeptember 16-án a Müpában, a Bridging Europe fesz­ti­vá­lon.
Ünnepélyes, lenyűgöző, díszes és mozgalmas – a barokk muzsika sok tekintetben pont olyan, mint a barokk képzőművészet. Arról vi­szont kevesebb szó esik, hogy sokkal több szabadságot enged meg a művésznek, mint a klasszikus zene. Így látja legalábbis Gunar Letzbor osztrák karmester, hegedűművész, aki már fiatal muzsikusként a régizene felé fordult, és a mai napig együtt maradtak.
Letzbor ezt a csábító szabadságot abban látja, hogy a barokk ze­ne­szer­zők nem fektetnek le olyan szigorú kereteket az értelmezéshez, mint amilyeneket egy-egy klasszikus szerző. Sokkal nagyobb esélyt adnak a muzsikusnak arra, hogy a saját személyiségét is belevigye egy-egy mű előadásába. A végeredmény pedig pont ettől válik egye­divé.
A Budapesti Fesztiválzenekar négy évvel ezelőtt alapította meg Barokk Együttesét, és azóta sem engedte el közönsége kezét: rendszeresen játszik autentikus, bélhúros hangszereken autentikus barokk zenét. A világ tíz legjobbja között számon tartott zenekar muzsikusai legközelebb szeptember 16-án, a Bridging Europe – Európai Hidak fesztiválon adnak barokk estet a Müpában, Gunar Letzbor művészeti vezetésével.
Az este különlegessége, hogy Muffat muzsikáját hallgatva a korhű zene mellett a barokk kori tánc szépségébe is belekóstolhatunk Maria Mühlbacher előadásában. A még teljesebb élmény érdekében pedig a szoprán szólista, Marelize Gerber is kecses barokk gesztusokkal színesíti a koncerten elhangzó Bononcini-művet, ugyancsak korhű öltözékben.
hirdetés

Az este során felsorakozó zeneszerzőkben az a közös, hogy szinte mindannyian a Habsburg-birodalomban ténykedtek. Ebben az időszakban Európa számos zenei központja, uralkodói és arisztokrata udvara között a zeneszerzők és virtuóz hangszerszólisták vándorlása jelentette a cserekapcsolatot – az alkotókat így érték a különböző hatások. A karrierlehetőséget számukra egy-egy udvari vagy egyházzenei állás jelentette. A már említett Muffat és Bononcini mellett többek között Fux és Biber muzsikáját is megízlelhetjük. Utóbbiról Letzbor úgy nyilatkozott, hogy valóságos géniusz volt, igazi virtuóz, aki hihetetlenül magas szintre fejlesztette hegedűjátékát.
Az őszindító Bridging Europe – Európai Hidak fesztiválon minden Ausztriáról szól majd. A Fesztiválzenekar és a Müpa együtt mutatják meg, hogy az osztrák kultúra „jóval több, mint jódlizás, bőrnadrág és Mozart-kugli”. Legyen szó zenéről, irodalomról, táncról vagy éppen filmről.


vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor