Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 17., szerda
Rudolf

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Egy kamarazenekarnyi szabad muzsikus meg néhány remek szólista
2015-09. szám / Pavlovics Ágota

A több mint félévszázada alakult Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjai az idők folyamán nem adták alább, az induláskor kijelölt színvonalból nem engednek. Hangjuk egyéni, kíváncsiságuk fo­lya­ma­tos, lankadatlanul keresik az izgalmas műfajokat, stílusokat, szólistákat. Céljuk, hogy teljes él­ményt kí­nál­janak közönségüknek. Rolla János hegedűművésszel, a zenekar művészeti ve­ze­tő­jé­vel a küszöbön álló évadról és a muzsikálás lelkéről beszélgettünk.

Hagyomány, hogy a zenekar különleges szólistákat hív meg kon­cert­jei­re. Kezdjük mindjárt egy hegedűssel, Roman Kimmel, akivel december 8-án fognak játszani a Zeneakadémián. A muzsikus játékára saját ál­lí­tá­sa szerint Paganini és Jimi Hendrix volt legnagyobb hatással. Pa­ga­ni­ni világos, de hogy kerül ide Jimi Hendrix?
R. J.: Csak jó és rossz zene van. Minden hat ránk. Nem nézzük le a könnyűzenét, ahogy a fiatal hegedűsgeneráció egyik legérdekesebb mű­vé­sze, Roman Kim sem teszi. Bennünket komolyzenészeknek, szo­mo­rú zenészeknek is hívnak, utóbbi meghatározással nem értek egyet. Hiszen nyitottak vagyunk, tudjuk, hogy az új élmények gaz­da­gít­ják a zenekar stílusát, repertoárját. Sajnálatosnak és igaz­ság­ta­lan­nak tartom, hogy az elmúlt néhány évben jelentősen háttérbe szorult a klasszikus zenei piac.

Ning Feng hegedűművésszel idén februárban már játszottak, személyisége nagy hatással volt a zenekarra, milyen muzsikusnak ismerték meg őt?
R. J.: Kellemes együttműködés volt. A mai szólisták meglehetősen uniformizáltak, az ember hiányolja az egyéniséget. Ning Feng érzékeny muzsikus, zeneisége azokra az óriásokra emlékeztet, akik nemcsak a zeneszerző utasításait követték, hanem hozzáadtak, mint például Maurice André, Jean-Pierre Rampal, Msztyiszlav Rosztropovics, Isaac Stern vagy Szvjatoszlav Richter. Nekünk abban a szerencsében volt részünk, hogy játszhattunk ezekkel a rendkívüli hangszeres művészekkel és a közös zenélésből mindig sokat profitáltunk. Különleges öröm olyan fiatalokkal találkozni, mint Ning Feng, akiben ez a hagyomány megvan. Amikor első alkalommal odaállt a zenekar elé, mindannyian éreztük, hogy valami fog történni.

Mit gondol, mi az oka annak, hogy a fiatal muzsikusok jelentős része hangszere lehetőségeinek határait feszegeti, a legmagasabb technikai tudásra törekszik, ám kevesebbet tud hozzáadni egy zeneműhöz annak érdekében, hogy az élmény csak rá jellemző, személyes legyen?
R. J.: A zenélés lényege a spontaneitás, úgy kell átadni a közönségnek a darabot, hogy személyes legyen. Nincs értelme másként, csak az egyedi koncert jó, ha a muzsikus az aznapi lelkiállapotának megfelelően, őszintén interpretál. A hangszer csak eszköz, a lényeg az, hogy milyen zenét tudok előállítani rajta. Fischer Annie zongorázás közben teljesen elfelejtkezett magáról, lehet, hogy néha hibázott, de magával ragadó volt a játéka, és ez az, ami a közönséget megfogja. A technikailag jó, de automatikus zenélés a pódiumon ideig-óráig megél, ám hosszú távon a közönség elfordul tőle. Évente van a világon körülbelül 1500 zenei verseny, ezeken a technikailag magas szintű, tökéletes játék a követelmény, téveszteni nem lehet. Egyfajta perfekcionizmus uralkodott el, az egyéni átélés kevésbé jellemző. Kár, mert ez behatárolja a zenei szabadságot. A muzsikus dolga nem az, hogy ha esik, ha fúj, el tudja játszani az adott darabot. Az igazi zenész személyisége, hozzáállása legalább annyit nyom a latban, mint hangszeres tudása.
hirdetés

Kikkel találkozhatnak még a zenebarátok a zeneakadémiai sorozatban?
R. J.: Októberben Alexander Melnikov zongoraművésszel fogunk együtt játszani, akit Szvjatoszlav Richter is rendszeresen meghívott fesztiválokra. Emmanuel Pahud fuvolaművésszel már több alkalommal muzsikáltunk, Pahud szólistaként őszinte, személyes interpretációiról híres. Fenyő László pedig a csellisták világelitjéhez tartozik. Érzelmekben gazdag előadásmódjának köszönhetően minden koncertje különleges élmény. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban Pasztircsák Polina szopránénekesnőt említem, aki a 2009-es Genfi Nemzetközi Énekverseny győztese volt, és sorozat záró koncertjén, májusban lesz a vendégünk.

A zenekart különleges kapcsolat fűzi Farkas Ferenc zeneszerzőhöz. Kortárs sorozatuk részeként a Budapest Music Centerben (BMC) az ő műveiből is játszanak majd.
R. J.: Farkas Ferenchez számos szép emlék fűz bennünket. Sok időt tölthettünk a társaságában, gyakran szervezett összejöveteleket a lakásán, amelyeken a fiatalok eljátszották újonnan született műveit. Ezeken az estéken tapasztalatokat gyűjtött, merített az elhangzottakból. Kölcsönösen inspiráltuk egymást. Jól mutatja, milyen régre nyúlik vissza a barátságunk, hogy az első lemezünk 45-ös fordulatú volt, és egy nekünk írt Farkas-mű volt hallható rajta. Farkas Ferenc az életünk részévé vált, nekünk írta a BMC-ben elhangzó Piccola musica di concertót is. Művei beépültek a repertoárunkba. Ugyanezen az estén hangzik majd el Serenata concertante fuvolára és vonószenekarra című opusa is. A Farkas-műveket zenekarunk olyan kiváló magyar szólistákkal adja elő, mint Adorján András fuvolaművész és Lencsés Lajos oboaművész. Farkas Ferenc életműve a régi magyar zenétől a dodekafóniáig ível, fontos, hogy rendszeresen hallhatóak legyenek művei. A rendkívül termékeny zeneszerző zenei hagyatékát fia, Farkas András is lelkiismeretesen ápolja. Zenekarunk az utóbbi években három Farkas Ferenc-CD-t vett fel a Toccata Classics kiadónál a szerző eddig lemezre fel nem vett darabjaiból. Az első lemez 2014-ben jelent meg, a többi a 2015/16-os évad folyamán várható. Ha már az albumoknál járunk, a BMC-sorozat negyedik koncertjén Rácz Ödönnel, a Bécsi Filharmonikusok szóló nagybőgősével lépünk fel, akivel idén a Deutsche Grammophonnál vettünk fel lemezt.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor