RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. november 19., vasárnap
Erzsébet

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Újra turnézik a Modern Art Orchestra
2016-05. szám / Jónás Ágnes

A tíz éve sikeresen működő Modern Art Orchestra névre keresztelt, tizenkilenc tagú big band formáció nemcsak hazánkban, hanem a nemzetközi zenei életben is elismertségnek örvend. Az új darabok születését célul kitűző együttes művészeti vezetőjével, Fekete-Kovács Kornéllal a közelgő nagyszabású turnéról és a Rhoda Scott-koncertről is beszélgettünk.

Alig két év telt el azóta, hogy Ennio Morriconét utolsó, hat állomásból álló turnéjára kísérték, már tervezik is következő nemzetközi kon­cert­körútjukat.
F-K. K.: Valóban szalad az idő, már két éve annak, hogy Morricónéval turnézhattunk. Azóta túl vagyunk két egyesült államokbeli turnén és most Európát készülünk meghódítani. A Nemzeti Kulturális Alap, egy, a Balassi Intézet számára kiírt pályázata tette mindezt lehetővé. Nagy szerencsénk, hogy ez a tender gyakorlatilag ránk lett szabva. Tavaly a washingtoni Kennedy Centerben, illetve a New York-i Symphony Space koncertteremben léptünk fel, idén a Balassi Intézet szervezésében újabb országokba látogathatunk – ezúttal Bukarest, Nagyszeben, Tel-Aviv, Bécs és Szófia lesznek a célpontok.

Milyen repertoárral készülnek?
F-K. K.: Olyan darabokat válogattunk a műsorba, amelyek reprezentálják mindazt, amit a zenekar a 2005-ös megalakulás óta képviselni hivatott. Klasszikus kortárs darabok és jazzmuzsikusaink (Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Subicz Gábor, Ávéd János) tollából származó kompozíciók egyaránt terítékre ke­rül­nek, de felcsendülnek majd az én kompozícióim is.

A Modern Art Orchestra védjegyévé vált, hogy nagynevű muzsikusokkal kooperál. Mely hírességekkel állnak ezúttal a világ színpadaira?
F-K. K.: Egy külföldi vendégelőadó bevonása sok esetben nagyon jól sülhet el, de a Modern Art Orchestra történetében volt példa arra is, amikor bizony kevésbé volt jó ötlet a házasítás, éppen ezért igyekszünk a velünk játszó művészek jelenlétét némileg redukálni. A zenekar önmagában is különleges hangzással és repertoárral rendelkezik. A turné vendégfellépőit illetően jelenleg is folynak a tárgyalások, annyi bizonyos, hogy a fellépéseink befogadóhelyein jól ismert, helyi szólistákkal fogunk muzsikálni.

Rhoda Scott-tal, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistájával való 2013-as fellépésükről mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy rosszul sült el, hiszen telt ház előtt muzsikáltak a Budapest Kongresszusi Központban. Idén ismét együtt örömzenélnek.
F-K. K.: A MOM Kulturális Központban június 9-én kerül erre sor, ezúttal Varnus Xavér nélkül. Rhoda saját kompozícióit olyan formába öntöttem, amelyek megszólaltatása során nagyzenekarunk is lehetőséghez jut. A repertoárt híres amerikai jazz örökzöldekkel is gazdagítjuk.
hirdetés


Mit gondol, mitől jó az önök közötti közös munka?
F-K. K.: Szakmai kapcsolatunk az elfogadáson alapul. A színpadi kommunikáció és a közös munka az egymás iránti empátiától lesz élvezetes. Olyan ez, mint egy párkapcsolat – csak akkor működik jól, ha figyelünk egymásra, ha észrevesszük az apró rezdüléseket.

Hosszú távon csak annak a magyar előadónak a karrierje lehet gyümölcsöző, aki nemzetközi vizekre sem fél kihajózni. Egyetért ezzel az állítással?
F-K. K.: Alapvető gondolat ez azok számára, akik a mainstream jazzt játsszák, ráadásul ez a műfaj nagyon könnyen aktualizálható. Sokszor turnézunk úgy, hogy belecseppentenek bennünket egy vadonatúj szituációba és zenekarba: délután kettőkor leszáll velünk a repülőgép, háromkor már egy próbán találjuk magunkat, este hétkor pedig közönség előtt lépünk fel. Sok-sok év gyakorlásával megtanultuk azt a nyelvet, amit jazznek hívunk, ez minden jazzmuzsikus anyanyelve. Ez tesz bennünket képessé arra, hogy minden új helyzetben helyt tudjunk állni.

Képviselték hazánkat Kínában, dolgoztak már együtt többek között David Liebmannel, Sherry Williamsszel, Benny Golsonnal. Mit gondol, mi a titka annak, hogy a Modern Art Orchestra tizenegy év alatt ekkora karriert futhatott be?
F-K. K.: Meglévő alapokon nyugvó műfajt – nevezzük ezt jazzmuzsikának vagy klasszikus zenének – próbáltunk különböző műfajokba integrálni azzal a céllal, hogy saját népünk zenéje minél nagyobb teret kaphasson. Minden egyes általunk játszott darab egyedi hangzásvilággal bír, erőteljesen érződik, hogy zenénk Európa szívéből, Bartók Béla hazájából származik.

Ha tíz év múlva beszélgetnénk, mivel lenne elégedett?
F-K. K.: Egyértelműen azt szeretném folytatni, amit tíz éve elkezdtünk. Hónapról hónapra újabb és újabb minőségi darabokkal igyekszünk előrukkolni. Minden nagyképűség nélkül állítom, hogy amit most csinálunk, az tartalmilag megkérdőjelezhetetlen. Kiemelten nagy gondot fordítunk az ifjúság zenei nevelésére, mindemellett pedig próbálunk megfelelni azoknak a követelményeknek, amelyeket az előttünk járó zeneszerzők és karvezetők felvázoltak. Szerzeményeiket a ma közönsége számára is élvezhető, könnyen befogadható formába öltöztetjük. Célunk, hogy idővel még több emberhez szóljunk, hogy szakmailag folyamatosan fejlődjünk. Missziónknak tekintjük a zenehallgatás kultúrájának terjesztését – szeretnénk megnyitni a közönség antennáit a minőségi zenére úgy, hogy idővel olyan apróságokra is képesek legyenek felfigyelni, amelyek korábban esetleg elkerülték a figyelmüket. Ha mindez megvalósul, úgy vélem, a következő tíz év sem telik el hiába.

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor