Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Kevésbé baj, ha nincs pénzünk, mint az, ha nincs zenekarunk”
2017-10. szám / Pavlovics Ágota

Terdik László, a Bartók Rádió vezető szerkesztője a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ütő­hang­szer, majd fúvóskarnagy szakán végzett, ám nem akart vezényelni, más irány vonzotta a zenei pályán. A Zeneakadémián rádiós és televíziós zenei szerkesztő-rendezőként diplomázott,
és a közmédiában hangverseny- és operaközvetítések szerkesztőjeként szerzett nevet. Nívódíjas hazai és nemzetközi produkciók ötletgazdája. Tizenöt évig volt a European Broadcasting Union Zenei mun­ka­cso­port­já­nak tagja. Az idén márciusban Lajtha-díjjal elismert szakembert, a Filharmónia Magyarország szer­ve­zé­sé­ben megvalósuló Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny elődöntőjének zsűritagját a verseny kulisszatitkairól faggattuk.

A Solti Karmesterverseny elődöntőjének zsűritagjaként két kar­mes­ter­rel, Medveczky Ádámmal és Kocsár Balázzsal dolgozott. Milyen pályázati anyagok álltak a rendelkezésükre, ami alapján döntöttek?
T. L.: A jelentkezők szakmai önéletrajzot, 15 perces videót készítettek, és többen az előadás próbáját is csatolták pályázatukhoz, az utóbbi nagy segítség volt számunkra, hiszen az igazi, kemény munka a próbákon zajlik. Mindhárman külön dolgoztunk, és három csoportba soroltuk a beérkezett pályázatokat. Az egyik csoport az „igen”, a másik a „talán”, a harmadik pedig a „nem” gyűjtőnevet kapta. Amikor elkészültünk, összeültünk, és félretettük mindazokat a pályázatokat, melyeket mindhárman a „nem” csoportba tettünk. A „talán” csoportba került pályázók anyagát újranéztük, majd megvitattuk. Az „igen” cso­port­ba került pályázók pedig jórészt továbbjutottak. Az előválogatást egyszerűsítette, hogy könnyen ki lehetett szűrni azokat, akik azt hitték, nem kell komoly szakmai tudás ahhoz, hogy részt vegyenek a versenyen. Évente 2000 koncertet nézek meg, nagyon gyorsan ki tudom szűrni, kik azok, akik felkészülten jelentkeztek a versenyre. A 186 jelentkező közül a 40 legjobb közé azok a 23 és 37 év közötti versenyzők jutottak be, akik valódi tehetségek, és komolyan gondolják a pályát. Nagyon nehéz egy pályakezdő karmesternek a gyakorlat elsajátítása. Olyannyira, hogy az egyikük meg­fo­gal­maz­ta: „kevésbé baj, ha nincs pénzünk, mint az, ha nincs zenekarunk”. Egy ázsiai versenyző pedig azt mondta, technikailag már szinte mindent tud, most végre azt is szeretné megtudni, hogy milyen belülről egy zenekar.

Hányan küldték el a próbáikról készült filmet? Milyen előnnyel járt, ha megtették?
T. L.: Többen mellékelték a próbákon készült videót, ami sokat elárult róluk, és előnyükre válhatott. Láttuk, hogy a karmester mit tesz akkor, amikor megkapja, és amikor nem kapja meg a zenekartól, amit kért. Hogy reagál? Tud-e segíteni egy hangszeresnek, ha szüksége van rá? A jelentkezők növen­dék­ze­ne­ka­rokkal dolgoztak, például az amerikai versenyzőktől megtudtuk, hogy időről időre csupán néhány órát tudnak profi zenekarokkal próbálni. A versenyen továbbjutók három profi zenekarral (Magyar Állami Operaház zenekara, Pannon Filharmonikusok, Győri Filharmonikusok) is próbálnak majd, akik úgy fognak játszani, ahogy kérik tőlük. Kérdés, át tudják-e adni, amit gondolnak, és az fog-e megszólalni, amit hallani szeretnének.

Nyilván sok a hasonló kvalitású, illetve hasonló színvonalú pályázati anyaggal jelentkező versenyző. Ilyen esetekben mi dönt?
T. L.: Mindig több a tehetséges versenyző, mint ahányan a versenybe kerülhetnek, idén is így volt. A legnagyobb számú jelentkező a „talán” csoportban van, és ilyenkor az dönt, van-e a bemutatkozó anyagában érdekesség, esetleg olyan gondolat, amely foglalkoztatja a zenei világot. Medveczky Ádám tanár úr számára pedig elsősorban a vezénylés volt fontos, az, hogy a jelentkező hogyan tudja megszólítani a zenekart és persze a közönséget. Hiszen ez a két kommunikáció dönt, másként nem lehet az emberek szívéhez közelebb kerülni. Ahogy Kobayashi Ken-Ichiro a versenyzőknek küldött üzenetében áll: „Ha jobban olvasol az emberek szívében, mint a kottában, akkor már közelebb jutottál ahhoz, hogy jó karmester légy!”
hirdetés


Hogyan lehet összefoglalni, mi motiválta az ismertség megszerzésén és a pénzdíjon kívül a jelentkezőket?
T. L.: Három dolog: a profi zenekarral való közös munka, repertoárjuk bővítése, és meglepő módon sokan azt mondták, legfőbb vágyuk, hogy egyszer a bécsi újévi koncertet vezényelhessék.

A napokban vezényelte a Müpában a Budapesti Fesztiválzenekart Marin Alsop, aki 2013-ban történelmet írt, amikor a méltán világhírű BBC Proms záró koncertjét dirigálta. Még mindig meglepetést kelt, ha egy nő áll a karmesteri dobogón. Hogy áll női jelentkezőkkel a verseny?
T. L.: Örömömre szép számban jelentkeztek hölgyek is, még olyan anyagot is kaptunk, amelyen egy várandós kismama vezényelt. A jelentkezők arányában szépen képviseltetik magukat a lányok, végre kikövetelik magunknak az őket megillető helyet karmesterként is. Mindig izgalmas, amikor nők vezényelnek, sokkal érzékenyebbek, mint a férfiak, és legtöbbször a művek egy másik oldalát is képesek megmutatni.

Szamosi Szabolcs, a Filharmónia Magyarország igazgatója azt mondta, vissza kell hozni a képernyőre a karmesterversenyeket, de más, a korábbiaktól eltérő, korszerű formában. Mit jelent ez a gyakorlatban?
T. L.: Október 21-től tíz szombat estén át lehet nyomon követni a versenyt az M5 csatornán, főműsoridőben. A televízió nézői azon kívül, hogy hétről hétre együtt izgulhatnak a versenyzőkkel, láthatják a verseny előkészületeit, megismerkedhetnek a versenyzőkkel, és bepillantást nyerhetnek az elődöntőkbe is. A karmesterekre érdekes kihívások is várnak, sok meglepetés lesz. Újdonság, hogy egy versenyzőt a közönség is bejuttathat a döntőbe. A döntőt december 16-án sugározza majd a televízió, a műsorvezető Bősze Ádám mellett az Operaház magánénekese, Zavaros Eszter lesz. Biztos vagyok benne, hogy a verseny hétről hétre a képernyők elé szögezi majd a nézőket, és nemcsak a zenebarátokat, hanem azokat is, akik eddig nem mozogtak otthonosan a komolyzene világában.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor