Mámorító hangok, színvonalas szórakoztatás
2018. október 25. / Pavlovics Ágota

A hetedik évadát kezdő, hatéves Játékszín indulása óta nagy sikerű bemutatóiról híres, ráadásul minden szezonban valami újdonsággal rukkol elő. Idén egyenesen világelsők, mert egy mes­tersé­ges intelligenciával vezérelt, egyedülálló minőséget adó hangrendszert használnak. Nem
nehéz kitalálni, a fejlesztés a zenés előadások tökéletes megvalósítását szolgálja. Az előző évadról, a siófoki nyárról, valamint az előttünk álló szezonról Bank Tamást, a Játékszín igazgatóját kérdeztük.

Mielőtt a küszöbön álló évadról beszélnénk, hogy alakult az előző?
B. T.: Nagyon jól sikerült, a Játékszín 96,5%-os kihasználtsággal működött, megdupláztuk a színházon kívüli előadásaink számát, összesen 140 ezer néző látta produkcióinkat. Bemutatóink a kö­zön­ség körében jó fogadtatásra találtak, ezek közül is kimagasló siker volt a Bagó Bertalan rendezte Mennyei hang! című produkciónk, amely Bánsági Ildikó és Gálvölgyi János főszereplésével, Szemenyei János zongorajátékával annyira magával ragadta a nézőket, hogy vissza­jel­zéseik­ben azt jósolják, a darab levehetetlen lesz, legalább 20 évig fog menni.

Ez volt az első nyár, amikor Siófokon szombatonként a Kálmán Imre Szabadtéri Színpadon játszottak. Hogy sikerült?
B. T.: Nagy fába vágtuk a fejszénket, amikor ezt a több évre szóló projektet elindítottuk, magánszínház még sosem vállalkozott ekkora feladatra. Siófok mára bulivárosként ismert, mi azonban a nagy múltú szabadtéri színpad rangjához méltó színházi előadásokkal szerettük volna a nívós színházi szórakoztatást is fókuszba helyezni. Nyolc szombat estén három saját és öt vendégelőadásunk volt műsoron. A közel 1600 fős nézőteret megtölteni nem kis projekt, a folytatásról éppen most tárgyalunk.

Szokatlan témája van az idei szezon első bemutatójának. Mit fogunk látni?
B. T.: Október 12-én komoly felütést kap bemutatóink sora, már a cím is beszédes: Menopauza. Sokan azt mondják, jaj, ezt a témát nem illik szóba hozni sem, míg mások szerint feltétlenül szükséges, pont azért, mert eddig tabu volt. Én férfiként az utóbbi csoporttal értek egyet, például azért, mert minden, amit a darab szereplői, ez a négy nagyszerű díva kimond, segít jobban megérteni a nőket. Négy zseniális, gyönyörű színésznő, Hernádi Judit, Náray Erika, Szulák Andrea és Tóth Enikő debütál a produkcióban, a rendező Tallós Rita. Jeanie Linders zenés darabja szerte a világon hatalmas siker, eddig 11 millióan látták. A velejét huszonhét, a nyolcvanas éveket idéző világsláger adja majd, amelyek sziporkázó magyar szöveget kaptak – természetesen az adott témára – Lombos Márton és Bach Szilvia keze nyomán. A dívák sok más mellett a Queen, Tina Turner, Lionel Richie híres számait adják majd elő fantasztikusan, a hangzást ráadásul a színházi világban egyedülálló hangtechnikai rendszerünk teszi teljessé. Szó szerint a csodájára járnak ennek az újdonságnak, mesterséges intelligencia vezérli, és fantasztikus hangminőséget ad.

A zenés előadások tavaly sem hiányoztak a repertoárból, ilyen volt például a Szirtes Tamás rendezésében bemutatott Dog Story is.
B. T.: A már említett Mennyei hang! és a Dog Story – új címén Randikutya – is zenés darab. Az elsőben Bánsági Ildikó egyenesen brillírozik, a világ legrosszabb operaénekesnőjének zenés betétjeit élőben bemutatni kifejezett hangi kihívás. A rossz interpretációhoz komoly felkészültség és jelenlét szükséges. Gálvölgyi Jánossal negyven év után játszanak együtt újra – ezt látni kell. És hallani persze… A Randikutya másért különleges, kamaszoknak és kamaszlelkűeknek is ajánlott, és persze kutyabolondoknak meg a szerelem bolondjainak.

Kicsit meglepett, de nagyon örültem neki, hogy bemutatnak egy musicalt, amelynek filmváltozatát a dán Dogma mozgalom egyik nagyágyújától, Lars von Triertől ismerjük.
B. T.: Februárban Horgas Ádám állítja színpadra Lars von Trier Táncos a sötétben című Arany Pálma-díjas filmjének adaptációját. Nem lesz vicces előadás, hiszen a történet komoly és szomorú. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy repertoárunk fontos darabja lesz. Hatalmas, állandó nézői bázissal rendelkezünk, amelynek szeretnénk az általános kínálattól elütő, katartikus előadással is szolgálni – és persze vannak, akik célzottan ezeket a csemegéket keresik, ők majd ezért jönnek hozzánk.

A Könnyed erkölcsök című darabjuk is egy jól ismert film színpadi adaptációja, aminek elkészítése Lévay Viki nevéhez fűződik.
B. T.: Következetesen vesszük műsorra világhírű vagy népszerű filmek színpadi változatát – a Játékszín egyik erőssége, hogy ismert vagy ismerős történeteket hoz közel a színészek által teremtett egyszeri, élő atmoszférában. A Könnyed erkölcsök Lévay Viki ötlete volt, ő alkalmazta színpadra, és a munkája nemcsak az én tetszésemet nyerte el, hanem Bagó Bertalan rendezőét is. Tavasztól látható az angol fiatalember és az amerikai nő számos szempontból problematikus kapcsolatának története.

Mivel zárják a szezont?
B. T.: Legénybúcsú címmel saját darabot, egy parádés vígjátékot fogunk bemutatni, amit Szente Vajk írt, rendez és szerepel is benne Nagy Sándorral együtt – ami csak azért kiemelendő, mert szinte már legendás nevettető párost alkotnak.

Érkeznek új művészek, alkotók a Játékszín csapatához?
B. T.: Büszke vagyok rá, hogy sokan szeretnének csatlakozni a Játékszín csapatához, a teljesség igénye nélkül fog nálunk játszani Nagy-Kálózy Eszter, Náray Erika – aki már októberben debütál –, Marton Róbert, Bálizs Anett és a Kaposváron végzett Kovács Panka.

Nem beszéltünk még a színház indulása óta a csapat tagjaként dolgozó művészekről, munkatársakról, akik az évad végén elismerésben részesültek.
B. T.: Az évad legkedveltebb színészei a közönség szavazatai alapján Janza Kata és Csonka András lettek. A Játékszín Kránitz Lajos-díját szakmai munkájáért Lévay Viktória nyerte el, a backstage-mun­ka­tár­sak munkáját elismerő Kishonti-díjat pedig Skrabán Judit kapta.

Akkor a pazar hangminőséget garantáló intelligens technikával és néhány izgalmas bemutatóval indulhat a szezon, felgördülhet a függöny?
B. T.: Igen, de előtte van még pár dolgunk. Még folyik az öltözők teljes felújítása, korszerűsítése – végre igazán méltó kényelemben készülhetnek és öltözhetnek művészeink. Amint elkészülünk, felgördülhet a függöny.