Klassz a pARTon! ötödször
2019. augusztus 14. / Pavlovics Ágota

Érdi Tamás zongoraművész, nagyszerű szülők gyerekeként, édesanyja és édesapja nyomdokain lépked. Számára is prioritás a minőség, a kulturális értékek megőrzése, a gyerekekkel való törődés. A tehetség ebben a családban az alap, a sok munka és kreativitás hozzáadott érték, ami
csodás eredményeket hoz. A hangszeréből mámorító hangokat elővarázsoló Érdi Tamással az ötödik Klassz a pARTon! fesztivál nyitókoncertje előtt beszélgettünk.

A Klassz a pARTon! fesztivált ön alapította 2015-ben, az ingyenes kon­cert­s­orozat azóta is halad eredetileg kijelölt útján, a klasszikus zenét viszi el olyan helyekre, ahol kevéssé találkoznak az emberek a mű­faj­jal. Idén ünnepelnek, immár ötödik alkalommal rendezik meg a fesz­tivált.
É. T.: Amikor 2005-ben először hívtak meg a hatalmas Chopin-szobor alá zongorázni Varsóba, akkor a szüleimmel csak ámultunk, milyen nagyszerű dolog egy tó partján, nyáron koncertezni, és arról ál­mo­doz­tunk, milyen jó lenne itthon is hasonló élményt szerezni az em­be­rek­nek. Emlékszem, Édesapám könnyekig meghatódott, ahogy a nyolc­ez­res tömeg lelkesedett Chopinért, és neki köszönhető, hogy kitalálta a KLASSZ a pARTon! elnevezést. Nem hittük, hogy az álmunk ilyen hamar megvalósul. Édesanyámtól sem áll távol ennek a meg­szer­ve­zé­se, mivel televíziós múltjában számos tehetségtámogató zenei programot szervezett fiataloknak a Balaton partján. Tévé ma már nincs, de a Cimbora Alapítvány működik, és hála támogatóinknak, ötévesek lettünk. Köszönjük az NKA és az EMMI támogatását, és hogy a Szerencsejáték Zrt. a kiemelt támogatónk lett. Művészbarátaim pedig örömmel jönnek együtt muzsikálni most már ötödik éve.

Indulásuk óta óriási sebességgel haladnak. Mi a titkuk, hogy sikerült pár év alatt ilyen színvonalas és évről évre gazdagabb programmal jelentkező fesztivált szervezniük?
É. T.: Bennünket is meglepett, milyen lelkesedés fogadta kezdeményezésünket. Nemcsak a közönség, hanem a városok is mellénk álltak, 25 programról indultunk, mára pedig lassan megháromszorozzuk az indulási számot. Persze ebben a gyerek- és egyéb programok is benne vannak. Együttműködünk a Nagyon Balatonnal, és amíg a déli partot zömmel a szórakozás, a könnyűzene és a színházi előadások jellemzik, addig négy fontos fesztiválközpontunkkal az északi partnak klasszikus zenei arculatot adtunk.

A Klassz a pARTon! július 12-én kezdődik, és augusztus 30-ig tart, nevéhez és hagyományaihoz híven vízpartról indul és vízpartra érkezik.
É. T.: Hagyomány, hogy a Duna-partról, a Vigadóból indulunk a Balatonra egy zenekari koncerttel, és ezúttal a müncheni Bach Kamarakórussal zárjuk a fesztivált a keszthelyi nagytemplomban. Nyitó kon­cer­tünk állandó zenekari partnere az Óbudai Danubia Zenekar. Sikerült megszerezni Ayyub Guliyev világhírű karmestert, aki az Azerbajdzsáni Állami Balett- és Operaház zenei direktora, és az elmúlt évtizedben öt európai zenekari karmesterverseny győztese volt. Nehéz volt egyeztetni, mert Kínától Amerikáig fo­lya­ma­tosan a leghíresebb zenekarok hívják.

Tavaly a Kulturális Örökség Európai Éve hivatalos rendezvényeként átlépték az országhatárokat, ön pedig a klasszikus Zene Nagykövete lett. Mivel jár a megtisztelő cím?
É. T.: Ez lényeges fordulatot jelentett fesztiválunk életében, mert koncertjeinkkel átléptük az országhatárt, Pozsonyban és Rijekában játszottunk, mi köszöntöttük a következő év Európa Kulturális Fővárosát, ami azért is érdekes, mert időközben nemzetközi kapcsolataink még fontosabb szerephez jutottak, ugyanis a KLASSZ a pARTon! is része volt a 2023-as EKF hazai programnak, mint a Balaton Régió egyetlen ingyenes klasszikus zenei fesztiválja. Tekintve, hogy Veszprém és a Balaton Régió nyerte el 2023-ban az Európa Kulturális Fővárosa címet, fesztiválunk is új feladatok előtt áll. Szeretnénk, ha koncertjeink által a régió is bekerülne a klasszikus zene nemzetközi körforgásába, ezért KLASSZ a pARTon! fesztiválláncot fogunk kiépíteni, melynek keretében Bartók és Kodály szellemiségével népszerűsítjük hazai értékeinket.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
É. T.: Ahhoz, hogy Európa egyik legszínvonalasabb nyári fesztiválja legyünk, még sok a tennivaló. Mun­ka­tár­sunk, Pista Eszter, a Cadenza Művészeti Menedzsment irányítója – akinek a fesztivállánc ötletet köszönhetjük – már erre a nyárra is szlovén, olasz és bécsi vendégeket hívott, de lesznek török, holland, amerikai és berlini muzsikusvendégeink is. A közönség számára az a legnagyobb ajándék, hogy nemcsak a leghíresebb művészek koncertjeit hallják estéről estére, akik a legnagyobb koncerttermekben lépnek föl, hanem elhozzuk a világ hírességeit is, egy amerikai zongoraművésznő, Hiroko Sasaki például Ittzés Gergellyel Tihanyban azt a koncert adja elő, amit márciusban New York közönsége a Carnegie Hallban hallott. Hirokóról még el kell mondanom, hogy már negyedszer jön Budapestre, kétszer az én vendégem volt, mert Torontóban együtt végeztünk Leon Fleisher zongoraművésznél, és mivel mesterünk, a világhírű zenepedagógus most 90 éves, az ő emlékét idézve eljátszottuk Schubert csodálatos f-moll fantáziáját ezen a koncerten, ahol most én voltam a vendég.

A program olyan gazdag, hogy rövidített felsorolására sem merünk kísérletet tenni, de azt feltétlenül szeretnénk tudni, hogy ön kikkel fog együtt muzsikálni, és mely műveket hallhatjuk majd az előadásában.
É. T.: Zömmel kamarázom ezen a nyáron, nagy öröm számomra az együtt muzsikálás. Balog Józseffel egy nagy koncertre készülünk 2020-ban a Müpában, és ennek az első részét játszottuk el két helyszínen is, aztán Tihanyban az új Hungarian Quartet is bemutatkozott, akikkel örömmel játszom bármikor, és lesz egy szólókoncertem is augusztus közepén, a téli orosz estemet egy kerti koncerten Dörgicsén fogom eljátszani.

Alig várjuk, sok sikert a koncertekhez!
É. T.: Köszönöm szépen. Egyetlen kívánsággal búcsúznék, kérem, hogy koncertlátogatóink folyamatosan fohászkodjanak az égiekhez, hogy elkerüljenek bennünket a villámviharok.