Balra át, jobbra át – Művészeti és politikai radikalizmus a Kádár-korban
2019. november 09. /

Hogyan ér össze a művészeti és politikai radikalizmus? Az Orfeo és az Inconnu csoport más-más évtizedekben és módokon kritizálta az államszocializmus rendszerét, de történetük mégis megmutatja, hogy milyen feltételei és lehetőségei voltak a radikális művészeti és politikai

kritikának a Kádár-korban. A világszerte megjelenő ’68-as moz­gal­ma­kat képviselő Orfeo és az 1970-es évek undergroundjától a ’80-as évek politikai ellenzéke felé mozduló Inconnu csoport eltérő pályaívei meg­mu­tat­ják a késő szocializmus meghatározó ideológiáit és me­cha­niz­musait.
Az Orfeo és az Inconnu élet és művészet egyesítésére tett kísérletein, politikai és ideológiai elvein, az amatőr művészethez való kap­cso­ló­dá­sain, valamint a férfi-női viszonyhoz való hozzáállásain keresztül látha­tó­vá válik, hogy a két csoport története több mint történeti érdekesség. A rendszerkritikus, az állammal és a művészeti élet szabályaival ösz-sze­üt­kö­zésbe kerülő pályakezdő művészek története még manapság is ismerős lehet, ezért a kiállítás nemcsak a Kádár-kori politikai és kul­tu­rális aktivizmusról, hanem ennek az utóéletéről és mai lehetőségeiről is beszél.

Blinken OSA Archívum, Centrális Galéria
11. 24-ig