Minden negyedik – mi az a perinatális gyász?
2020. december 31. /

A Manna Produkció januárban mutatja be a Minden negyedik című előadást a Radnóti Tesla Laborban, Csábi Anna rendezésében, a saját gyűjtéséből írt szöveg alapján. A darab azokról a nőkről szól, akik megélik a bennük fejlődő élet elvesztését. Ma minden negyedik nő érinett, küzd
meg ezzel a helyzettel és a gyásszal, amiről nem beszél, vagy ha igen, akkor azzal nehezen szembesül a társadalom. A színpadon Fullajtár Andrea, Földes Eszter, Tordai Teri, Szegvári Júlia, Sebők Maya és Gáspár Anna mesélnek női történeteket, nem csak nőknek.

[kep3]

A Minden negyedik előadás szövegkönyve több mint egyéves kutatási és gyűjtési munka eredményeképpen született. Az ötletgazda Csábi Anna és alkotótársai olyan édesanyákkal, családokkal beszélgettek, ké­szí­tettek interjúkat, akik átélték ezt a veszteségélményt, és történetüket szívesen megosztották, azért, hogy segítsenek sorstársaikon és társadalmunk érzékenyítésén. A készülő előadásban fontos szerepet játszik a mozgás, a zene és feloldásképp: a humor. A valós történetek mellett Borbély Szilárd versei is elhangzanak.
„Előadás egy lény és egy ember rövid kapcsolatáról, amiből kinn rekednek a túlnépesedési statisztikák és a klímaválság, de már évszázadok óta nehezíti feldolgozását a társadalmi szintű tabusítás, elrekesztve egymástól sorstársakat, hermetikusan lezáródó őrületbe zárva őket, kettesben egy életnek indult sejtcsomó emlékével” – mondja Csábi Anna, Marosvásárhelyen végzett rendező a készülő produkció kapcsán.

Az előadás rövid ismertetője:
Hogyan halhatna meg az, aki meg sem született?
Művi abortusz, spontán vetélés, sürgősségi császármetszés, félidei megszakítás fejlődési rendellenességre hivatkozva. A perinatális veszteség hiába gyakori, társadalmi szinten képtelenek vagyunk kezelni. Az ilyen traumán átesett nőknek illik elhallgatni problémájukat, gyászuk érthetetlen, illegitim és tabu.
Minden negyedik várandósság idő előtt megszakad. Hogy sirathatnánk valakit, akinek fejlődését szán­dé­ko­san szakítottuk meg?
Szereplőink hétköznapi emberek, akikkel szintén megtörtént, és szembenéztek a nehéz, de a szebb pillanatokkal is. Mert nem kizárólag sötét téma ez: az élet néha csak a halálon keresztül tud utat törni magának. Groteszk történet elszánt nőkről, a mögöttük felsejlő férfiakról és a társadalmi éretlenségről, ami a jelenséget kezeli. Ironikus dalok, minimalista koreográfiák átmeneti anyák legnehezebb pillanatairól.