20 éve szolgálja a művészetet és a közönséget a Margitszigeten Bán Teodóra – Vallomás és portré?
2023. május 06. /

A Margitszigeti Szabadtéri Színház a budapesti kulturális élet egyik meghatározó és markáns terepe. A színház ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője, Bán Teodóra neve kiemelt helyen áll a fővárosi kulturális élet és turizmus palettáján. Idén 20. éve vezeti a színházat. Mottója: Mindig egy lépéssel magam előtt lenni!

A dolgok közepébe vágva: 2004 óta, azaz idén 20 éve vezeti a Margit­szigeti Szabadtéri Színházat. Hol tart most, hogy érzi?
B. T.: A Margitszigeti Színház működtetése, a szakmai célok, valamint a közönség, a közösség és az előadóművészeti szakma javára hasz­no­sítása komoly és jelentős kihívás, egyedülálló feladat. Soha nem kérte, nem várta el senki tőlem, hogy a keretszerződés feltételei felett teljesítsen a színház, ez saját elvárás részemről. A 20 éves mű­kö­dé­re visszatekintve fogalmaztam meg a mottómat, ars poeticámat: Mindig egy lépéssel magam előtt lenni! Ami a dolgos hétköznapokra lefordítva annyit jelent, hogy előbbre tekintünk, és újabb célokat keresve folya­ma­tosan fejlesztünk, építkezünk.

A színház mellett mindig volt más pozíciója, feladata, hivatása is. Rö­viden végigvezetne minket a stációkon?
B. T.: A 20 év alatt párhuzamosan 8 évet töltöttem a kultúra és a turizmus szolgálatában, Tarlós István főpolgármester irányítása alatt a főváros két nagy cégét vezetve. Budapest a kultúra és a négy évszak fővárosa. Ez volt a szlogenünk! A hazai és nemzetközi kommunikációban jelentős sikereket értünk el a kulturális tartalomgyártással és közvetítéssel. Vezetésem alatt Budapest elnyerte a European Best Destinations elismerést. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál mellett a Vörösmarty téri karácsonyi és húsvéti vásárokat kulturális értékkel gazdagítottuk, a Budapest Kártya fénykorát élte, a turisztikai köz­pontunk és irodahálózatunk rekorderedményekkel hívta a külföldi látogatókat a fővárosba.

2022-től a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) közkapcsolati és kommunikációs főigazgatói fela­da­tát is ellátja a színház vezetése mellett.
B. T.: Igen, az idén 30 éves KRE emlékév jelentős feladatait, koncepcióját építhettem fel Trócsányi László rektor úr mellett. Az emlékévet megnyitó zsinati emlékülést a tudomány, a kultúra és az oktatás jegyében rendeztük meg a Magyar Tudományos Akadémián; a társadalmi szerepvállalást prezentálva a Zenea­ka­démián jótékonysági koncertet szerveztünk a földrengés sújtotta szíriai Aleppó városának; az egyházi felsőoktatás történeti múltját és jelentőségét napjainkban mutatja be a 30 éves Emlékkönyv és a készülő dokumentumfilm. A továbbiakban is számos nemzetközi és hazai konferenciát szervezünk, valamint a spor­tos egyetem feltételeinek koncepciója is megvalósult – csak néhány projektünket kiemelve.

Tudna választani a pozíciók, a feladatok között? Úgy látom, hogy minden feladatában, a mindennapokban különös jelentősége van a kultúra széles értelemben vett terjesztésének, a színházi és a produceri mun­kájának.
B. T.: Ahogy látszik is, a színház számomra mint kulturális közösségi tér, az ember alkotta és az ember számára születő produktumok, bárhol is legyek, ebben az összefüggésben mindig jelen lesznek az éle­temben. Így kimondhatom, hogy a közösségben való élet legfőbb része: Színházat csinálni, mely az öröm forrása számomra.

Mi történt a gyakorlatban?
B. T.: Visszatérve a 20 évre, elmondhatom, hogy az eltelt két évtizedben a hazai és nemzetközi élet­te­rünkben, a társadalomban bekövetkezett környezeti és gazdasági változások a kultúrafogyasztást is jelentősen átalakították. Ezen időszakot a színház vezetésének is szükségszerűen kellett lekövetni, használni, beépíteni a tapasztalatait, reagálni az éppen aktuális trendre vagy kihívásra, kialakítva a saját rugalmas szakmai és működési stratégiáját, mely folyamatosan képes generálni a keresletet, a közönség bázisának növelését.

A közönség érzi ezt a befektetett munkát?
B. T.: Természetesen! A közönség azonnal reagál minden rezdülésünkre, amelyből építkezünk és ter­ve­zünk folyamatosan.

Mi volt és mi ma a filozófiája?
B. T.: Számomra a legnagyobb mecénás a fizető és visszatérő néző, melyet megbecsülve és nem alulbecsülve képes egy színház a színvo­nalas és értékes szakmai működését fenntartani. A jegyvásárlói látó­ga­tó­bázis számának tudatos emelése nem elsősorban az előa­dás­szám növelésével, de ezzel összefüggésben a műfajok kínálatának bővítésével történhetett csak meg. Így a mai Margitszigeti Színház közel négy hónapos szezonjában minden műfajnak az azt megillető helye van. Az opera-, a balett-, a folklór-, a tánc- és zenei előadá­sok­nak, a prózai bemutatóknak, a musical- és az operettelőadásoknak, a klasszikus nagy szimfonikus vagy a pop-, rock-, jazzkoncerteknek, gyerekelőadásoknak, családi foglalkozásoknak, kiállításoknak együtt van jelentősége a színház fenntartásában. Ezt a komplex közösségi színteret a hazai kiválóságok, együttesek, nemzetközi sztárok és társulatok folyamatos meghívásával működtetjük.

Hogy sikerül ezt megvalósítani a gyakorlatban?
B. T.: A Margitszigeti Színház színpadán színre kerülő produkciók minősége, színvonala a vezetés részéről garantált, mely a kiterjedt és folyamatos, jó partneri kapcsolatoknak is köszönhető. Emellett az önállóságnak, a szuverén, független működésnek is kiemelt a szerepe, a színpadtechnikai fejlesztések, a trendek, a közönség igényeit követő kommunikáció mellett egyenértékűen. Összefoglalva: széles műfaji kínálat, egyfajta, a mai értelemben jól prosperáló, értelmezhető népszínház, a polgári közösségek tere, „Mindenki Színháza” várja kulturált környezetben a Margitszigeten a színházszerető közönséget.
Idén nyáron mi kerül repertoárra a Margitszigeti Szabadtéri Színházban?
B. T.: Amire évről évre törekszünk, az az, hogy ne kizárólag nagyszínpadi előadásokat hirdessünk meg, hanem egyre többször izgalmas, edukatív programcsomagokat összeállítva szólítsuk meg a közönséget. Ilyen lesz idén nyáron például a 150 éves Budapest tiszteletére adott koncert a Nemzeti Filhar­mo­ni­kusokkal, Daniel Lozakovich hegedűművésszel, az estet egy 150 fős gyermekkórussal Caramel fellépése nyitja meg az 1873 című, Budapestnek írt dalával. A 30 éves Jurassic Park I. film-zene-koncertet, a természettudományra fókuszálva, egy gyereknapi dinófesztivál egészíti ki. A Báthory Erzsébet opera-musicalnél a történelmi személyt rehabilitáló kvíz- és perjátékkal, a tavaly nagy sikert aratott Attila operánál és kísérő programjainál a Margitszigeti Víztorony-kilátó kiállítási terében vezetett kiállítással szólítjuk meg a nagyérdemű közönséget.

A Margitszigeti Színháztól megszokottan nagyon széles a választék. Az idei repertoárból mit emelne ki számunkra?
B. T.: Csak néhányat talán a legexkluzívabbak közül: a Sukhishvili Grúz Nemzeti Táncegyüttest, a Chico and the Gypsies sztárzenekar és a Romengo előzenekar koncertjét, a 10. Színházi Olimpia záró ese­ményét, Shakespeare: Szentivánéji álom bemutatóját, a Luxemburg grófja operettbemutatót a Kecskeméti Nemzeti Színházzal, a Rómeó és Júlia balettelőadást a csodálatos Maribori Balett vendégjátékában, a Tango with the Stars! című, forró hangulatú Piazzolla-estet szimfonikusokkal, a Golden Age Operagála sztárjait: Pretty Yendét és Nadine Sierrát, valamint Verdi csodálatos operáját, az Attilát, címszerepben a kanadai John Relyeával, napjaink egyik legkarizmatikusabb, legjobb operaénekesével.

Hol tudunk utánanézni a programoknak, további bemutatóknak és könnyűzenei koncerteknek?
B. T.: A programokról www.margitszigetiszinhaz.hu weboldalunkon tájékozódhatnak. Remélem, sikerült a margitszigeti nyári színház idei kínálatával felkelteni az érdeklődést, hogy együtt kellemes környezetben, Budapest szívében, a Margitszigeten nálunk kapcsolódhassunk ki! Nyitás május 18-án! Május 23-án pedig a szezonnyitó rendhagyó sajtótájékoztató lesz, ahol a teljes szezonból kaphatnak a regisztráltak ízelítőt! Több mint Színház! Élmény! Margitszigeti Színház!



BÁN TEODÓRA

• 2004-2023 A Margitszigeti Színház ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője
• 2013-2020 Budapest Főváros Önkormányzata Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központjának ügyvezetője
• 2022-től A Károli Gáspár Reformárus Egyetem közkapcsolati és kommunikációs főigazgatója
• A Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetségének elnöke
• A Magyar Tornaszövetség elnökségi tagja
• 1992-től 19 éven át a BudaFest Nyári Opera- és Balettfesztivál megalapítója, szervezője és a Szilveszteri Operabál rendezvény szervezője
• A Magyar Állami Operaház egykori balettművésze