Kétarcú január
2014. október 08. / Szalóky Bálint

Az írói pályáját az Idegenek a vonaton-nal kezdő Patricia Highsmith a hirtelen jött siker után könnyedén az egyregényes írók táborában találhatta volna magát, de az élete végéig aktív szerző bőven aratott még babérokat a karrierje során.

Későbbi munkái közül a legismertebbek a Tom Ripley főszereplésével készült történetek, melyekből párat filmre is adaptáltak kisebb-na­gyobb sikerrel. Hossein Amini, a Drive – Gázt! felkapott for­ga­tókönyv­í­ró­ja viszont úgy tűnik, szereti a kihívásokat, és első saját nagy­já­ték­film­jé­hez éppen egy kevésbé ismert Highsmith-művet választott.
A Kétarcú január már-már zavarba ejtően egyszerű bűnügyi történet, tökéletes film noir alapanyag, és Amini ki is aknázza a benne rejlő lehetőségeket. A ’60-as évek elején, egy görögországi szállodában a szélhámos Rydal (Oscar Isaac) a könnyű pénz reményében segít a bajba jutott Chesternek (Viggo Mortensen), miközben szemet vet gyönyörű és fiatal feleségére, Colette-re (Kirsten Dunst). A hármas a bűntény után menekülőre fogja, de az élesedő ellentétek miatt egyre távolabb kerülnek attól az álomtól, hogy végül együtt hagyják el az országot. Amini bátran tartja magát a műfaji keretekhez, és ezzel bájos ódivatúságra kárhoztatja filmjét. A Kétarcú januárban egyedül a színészek árulkodnak arról, hogy a film a 21. században készült, és ez egyben legelvitathatatlanabb érdeme: a rendező a komótosan szőtt cselekmény ellenére képes fenntartani és a fináléra végletekig fokozni a feszültséget.

Kétarcú január (16)
(Two Faces of January)
Angol-francia-amerikai, feliratos film
Rendező: Hossein Amini
Főszereplők: Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Oscar Isaac
96 perc
Forgalmazó: JIL Kft.
Bemutató: 10. 09.