Sils Maria felhői
2015. január 01. / Szalóky Bálint

Rendezőket sújtó betegség, hogy a szakmában eltöltött néhány évtized után az alkotók szükségét érzik a nyilvános számvetésnek: ez vagyok én, erről szól a művészetem. Vagy még inkább: a művészet általában.

Az ezen gondolat köré épülő, többnyire nézhetetlen szerzői filmek tengeréből természetesen kiviláglik egy-egy remekmű, de a Sils Maria felhői sajnos nem tartozik ezen darabok közé.
A legtöbbször középszerű filmeket jegyző, de valamilyen rejtélyes oknál fogva Cannes-ba szinte hazajáró Olivier Assayas legújabb filmjében a középkorú sztár (Juliette Binoche) néz szembe önmagával, amikor mentora halála után szerepet vállal annak a darabnak a foly­ta­tá­sában, mely sztárrá tette egykor. Csakhogy korábbi szerepét ezúttal nem ő, hanem egy fiatal celeb (Chloe Grace Moretz) alakítja, aki nemcsak állítólagos tehetségével, de zűrös magánéletével is magára vonja a reflektorfényt, elhalványítva ezzel tapasztalt kolléganőjét. Az asszony a próbák során saját múltjával és jelenével folytat küzdelmet, felőrölve ezzel a kapcsolatát asszisztensével (Kristen Stewart).
A Sils Maria felhői kiváló alakításai természetesen Assayas színészvezetését dicsérik, prob­lé­ma­fel­ve­tésével azonban a rendező nem emelkedik bergmani magasságokba és – kortárs példát említve – a Fekete hattyútól is igen távol áll. Döcögős, kiszámítható és roppantmód vontatott filmje ellenben magán viseli mindazon manírokat, melyek az évek során az európai fesztiválfilmek sztereotípiáivá váltak.

Sils Maria felhői (16)
(Clouds of Sils Maria)
Francia-svájci-német, feliratos film
Rendező: Olivier Assayas
Főszereplők: Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloe Grace Moretz
124 perc
Forgalmazó: Cirko Film – Másképp Alapítvány
Bemutató: 01. 01.