Dalok luxuskivitelben
2015. június 05. /

Ritka az olyan dalest, amikor az ember képtelen eldönteni, hogy az énekesre vagy a zongoristára figyeljen-e jobban. Magdalena Kozená és Mitsuko Uchida párosa ilyen: a két művésznő koncertjeiről beszámoló kritikusok maguk sem tudják, hogy az énekesnő érzéki hangját és

intellektuális megközelítését magasztalják inkább, vagy a zon­go­ra­mű­vész­nő érzékenységét, elmélyültségét és kifinomult billentéskultúráját. Zeneakadémiai műsoruk – egyben első magyarországi közös fel­lé­pé­sük – Schumann, a romantikus dal egyik legnagyobb mesterének azzal a ritkán hallható Stuart Mária-ciklusával kezdődik, amelyet mind­össze két évvel megtébolyodása előtt komponált.
Az est további részében Debussy, Mahler és Messiaen dalcsokraiból válogat a két világsztár. Debussy ókori görög kultúra iránti érdeklődése nemcsak leghíresebb művében, az Egy faun délutánjában, hanem a századfordulós erotikától fűtött Bilitis-dalokban is megmutatkozik, amelyek szövegét Pierre Louÿs, a szimbolista költő egy képzeletbeli, antik görög kurtizán nevében írta meg. Debussy másik dalsorozata a Verlaine verseit alapul vevő Elfeledett dalok, melyeket Mahler öné­let­raj­zi ihletésű Rückert-dalai előznek meg. A koncert lezárásaként Messiaen Poèmes pour Mi című, első felesége számára komponált ciklusa csendül fel (a szolmizációs szótaggal becézte a zeneszerző Claire Delbost).

Magdalena Kozená és Mitsuko Uchida dalestje
Zeneakadémia, Nagyterem
05. 24., 19.30h