Dalok luxuskivitelben 2015. június 05. / Ritka az olyan dalest, amikor az ember képtelen eldönteni, hogy az énekesre vagy a zongoristára figyeljen-e jobban. Magdalena Kozená és Mitsuko Uchida párosa ilyen: a két művésznő koncertjeiről beszámoló kritikusok maguk sem tudják, hogy az énekesnő érzéki hangját és intellektuális megközelítését magasztalják inkább, vagy a zongoraművésznő érzékenységét, elmélyültségét és kifinomult billentéskultúráját. Zeneakadémiai műsoruk – egyben első magyarországi közös fellépésük – Schumann, a romantikus dal egyik legnagyobb mesterének azzal a ritkán hallható Stuart Mária-ciklusával kezdődik, amelyet mindössze két évvel megtébolyodása előtt komponált. Az est további részében Debussy, Mahler és Messiaen dalcsokraiból válogat a két világsztár. Debussy ókori görög kultúra iránti érdeklődése nemcsak leghíresebb művében, az Egy faun délutánjában, hanem a századfordulós erotikától fűtött Bilitis-dalokban is megmutatkozik, amelyek szövegét Pierre Louÿs, a szimbolista költő egy képzeletbeli, antik görög kurtizán nevében írta meg. Debussy másik dalsorozata a Verlaine verseit alapul vevő Elfeledett dalok, melyeket Mahler önéletrajzi ihletésű Rückert-dalai előznek meg. A koncert lezárásaként Messiaen Poèmes pour Mi című, első felesége számára komponált ciklusa csendül fel (a szolmizációs szótaggal becézte a zeneszerző Claire Delbost). Magdalena Kozená és Mitsuko Uchida dalestje Zeneakadémia, Nagyterem 05. 24., 19.30h |