SZEM Fesztivál Miskolcon! 2016
2016. február 05. /

2016-ban is sor kerül a már hagyományos Színművészeti Egyetemek Miskolcon (SZEM) Fesztiválra a Miskolci Nemzeti Színházban. Idén a Kamaraszínházba és a Játékszínbe költözik a fesztivál, amire izgalmas produkciókat várunk Prágából, Párizsból és Marosvásárhelyről is.

WEÖRES SÁNDOR: PSYCHÉ
Kaposvári Egyetem Művészeti Kar, Kaposvár, Magyarország

A Kaposvári Egyetem, a Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója.
Lázadás, szabadság, szerelem. Ami egyszerre fölszabadító és halálos, szárnyakat ad és összetör, elpusztít. Weöres Sándor művészetének megfejthetetlen titoktára ez, amelynek buja és szemérmes erotikája magával ragadó, mélységes emberismerete lenyűgöző. Az előadás különlegessége, hogy nem egy, hanem minden női szereplő Psyché – mert minden nőben ott él, szunnyad vagy kitörni kész a lázadó, szabadságra és szerelemre vágyó Psyché.
Az előadást 18 éven felülieknek ajánljuk!


PLAY HOUSE
Nemzeti Iparművészeti Egyetem, Párizs, Franciaország

Két fiatal, Katrina és Simon új lakásba költözik. Szokják egymást, lassan belakják a lakást, feszegetik egymás határait. Felmerül a kérdés: hogyan tudjuk felfedezni a mindennapi csodákat az életünkben – az igazán fontos pillanatokat az együttélés órái, napjai, évei között. Tudunk egyáltalán „otthont játszani”? A három fiatal francia művész közös munkája egy izgalmas, erősen látványcentrikus előadás az otthon fogalmáról, arról, hogyan vagyunk képesek együtt élni – hogy meddig tart az egyik ember szabadsága, és mikor kezdődik a másé.
Az előadás Martin Crimp azonos című drámája ihlette.


GóG
Prágai Előadóművészeti Egyetem, Színművészeti Kar, Prága, Csehország

Giovanni Papini író, költő, újságíró azonos című, 1931-es szatirikus regénye által ihletett előadás. Gog, avagy Goggins egy Hawaiion született amerikai, aki az első világháború során hatalmas vagyonra tett szert, jelenleg pedig világ körüli úton vesz részt. Találkozik megannyi történelmi személyiséggel, és mindenkihez van pár keresetlen szava. A két fiatal cseh alkotó GóG alakján keresztül látják és láttatják a világot. Felmerül a kérdés, hogy mennyi változott a világ – és benne az ember! – 1931 óta.

JENS RASCHKE: ALSZANAK A HALAK?
Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Magyarország

Monodráma a temetőben.
Jette, 10 éves.
Emil, az öccse, meghalt.
Csak 6 éves lett.
Jette meglátogatja Emilt.
És elmeséli, mi történt.
Színdarab az élet kicsi, nagy és utolsó kérdéseiről. Jens Raschke műve 2012-ben a mühlheimi Gye­rek­darab-fesztivál fődíját nyerte el.


EUGÈNE IONESCO: ALMA IMPROVIZÁCIÓK
Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem, Marosvásárhely, Románia

„Az Alma improvizációkban Molière-t igyekszem utánozni, a kritika egyfajta kritikájaként. Hibáztatom a kritikusokat a dogmatizmusokért, azért, mert félreértik a művészetet, mert nem hajlandóak megérteni a színházat. A jelenetekben általam ábrázolt kritikusok a militáns kritikusok közül valók. Ha meg is változtatja az arcát mindaz a rossz, amit emberek egymással művelnek, a mélyén rejlő természete nem változik. Azért írtam meg ezt a darabot, hogy magamnak tegyek fel kérdéseket ezzel a témával, ezzel a rejtéllyel kapcsolatban.” (Eugène Ionesco)


EGRESSY ZOLTÁN: 4 x 100
Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem, Marosvásárhely, Románia

A magyar nemzeti női futóváltó tagjai versenyre készülnek. Számtalan viszonyt látunk, és számtalan viszály bontakozik ki. Küzdelem férfi és nő, nő és nő között, vetélytársak és bajtársak között, céljaink és csalódásaink között. Mennyit ér a nemzeti öntudat? Van manapság, ami nem eladó? Egyáltalán, sikerül megfutni a szintet? És mi van, ha nem?
Az igazi verseny az öltözőben dől el.


CHARLOTTE ROOS – JULI ZEH: SÁRGA VONAL
Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Magyarország

Egy észak-afrikai halász hajótörést szenved, majd illegális bevándorlás gyanúja miatt letartóztatja az Európai Unió határőrizeti alakulata. Egy kortárs performanszművész elárverezteti magát a líbiai for­ra­dal­márok támogatása érdekében. Közben a barátja egyre elkeseredettebb a társadalmi viszonyok szűkössége és korlátozottsága miatt, egy nyájmenedzser pedig a nyájtartás optimalizálásról tart előadást. A Charlotte Roos – Juli Zeh szerzőpáros ezekből a – látszólag szerteágazó – történetekből írt színdarabot az arab ta­vasz­ról, a társadalmi kötöttségekkel szembeni lázadás lehetőségeiről, illetve arról, hogy mennyire vagyunk hajlandóak feláldozni és korlátozni a szabadságunkat a biztonságunk érdekében.