„Minden hangot meg kell érdemelni”
2016. február 26. / Pavlovics Ágota

Az idézet a hamarosan kilencvenedik évét betöltő Kurtág Györgytől származik. A világ leg­na­gyobb zeneszerzői között számon tartott alkotó születésnapja előtt nagyszabású koncert- és rendezvénysorozattal tisztelegnek magyar és külföldi muzsikusok. A sorozat a Budapest Music
Center (BMC) szervezésében valósul meg, ahogy egy évtizeddel ezelőtt is. Február 14–21. között hatalmas ívet járnak be a szerző szóló- és kamaradarabjaitól a kórusműveken át a nagyzenekari kompozíciókig. A részletekről Gőz Lászlót, a BMC igazgatóját kérdeztük.

Mielőtt a Kurtág 90 fesztiválról beszélnénk, engedje meg, hogy mege­mel­jem a kalapomat fantasztikus teljesítménye előtt. Amikor be­le­vá­gott, nem sokan fogadtak volna arra, hogy lesz nekünk egy olyan kívül-belül lenyűgöző zenei központunk, mint a BMC.
G. L.: Köszönöm szépen.

Milyen gondolat mentén szervezték meg a Kurtág 90 fesztivált?
G. L.: Az alapkoncepciónk az volt, hogy olyan magyar és külföldi muzsikusokat, szakembereket hívunk meg a fesztiválra, akik hosszú évek óta szorosan kötődnek Kurtág György művészetéhez. A nyitóesten például Eötvös Péter világhírű karmester és zeneszerző vezényli az UMZE kamaraegyüttest, aki egyébként több Kurtág-mű ősbemutatóját is vezényelte. A következő napon Más nézőpontból címen lesz kerekasztal-beszélgetés, amelyen Csalog Gábor zongoraművész, Földényi F. László esztéta, műkritikus, Jeney Zoltán zeneszerző, Kemenes András zongoraművész és Szűts Miklós festőművész beszélget majd Kurtág művészetéről. A következő napon Zongoristák köré címen hangzanak majd el Kurtág- darabok, -átiratok. Akik szeretik Kurtág zenéjét, tudják, hogy zongorára írt darabjainak egyik leghitelesebb előadója Csalog Gábor, természetesen ő is Kurtág-tanítvány. Csalog Gábor játszotta lemezre a Játékok címen ismert Kurtág-művek jelentős részét, és zongoratanárként Kurtág-darabokat tanít.

Úgy tudom, lesz egy olyan est is, amikor nem hangzik el Kurtág-mű.
G. L.: Hommage à Kurtág a címe annak az estnek, amelyen a mester iránti tisztelet jeleként olyan kortárs szerzők művei hangzanak el, akik nagyon közel álltak és állnak hozzá. Így Ligeti György, Szőllősy András, Vidovszky László, Jeney Zoltán művei hangzanak el az UMZE kamaraegyüttes és Rohmann Ditta előadásában, Rácz Zoltán vezényletével. A Játékok című koncerten február 17-én az első részben a Nemzeti Filharmonikusok adják elő Kurtág György Játékok című, többkötetes, zongorára írott műveinek áthangszerelt változatát. A koncert abból a szempontból különleges, hogy Kurtág műveiből gyakorlatilag nem készült átirat, ám egy esetben kivételt tett, így különleges élményben lesz részünk, amikor meghallgathatjuk Olivier Cuendet a Játékok sorozat darabjaiból készített nagyzenekari átiratát. A művet maga Olivier Cuendet vezényli. A koncert második részében a Classicus Ensemble előadása is nagyon izgalmasnak ígérkezik, mert egy olyan fiatal generáció játszik Kurtág-darabokat, amellyel a szerző nem dolgozott. Ez a koncert számomra azért fontos, mert ez a jövő, a zenésznek szerzői segítség nélkül kell értelmeznie a darabokat.

A kottabemutató koncert gerincét Kocsis Zoltán hangjegyfüzetének Kurtág által írt bejegyzései képezik.
G. L.: Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester és Kurtág György 1974-ben kezdtek el együtt dolgozni. Biztosan nagyon érdekes lesz követni, ahogy feltárják személyes kapcsolatuk alakulását. Kocsis Zoltán zongorázik, beszélgetőtársa a Kurtág-életmű kiváló ismerője, Wilheim András, zenetörténész lesz. A zá­ró­nap minden szempontból izgalmas koncertnek ígérkezik. Wilheim András „A csaknem ismeretlen Kurtág” című koncertje a mester művein kívül olyan összeállítás, ami rávilágít Kurtág György intenzív kapcsolatára a múlt nagy zenéivel.

Tíz éve Kurtág György kérése volt, hogy születésnapi koncertje a Zeneakadémián legyen. Idén hol lesz?
G. L.: Kurtág György és a Zeneakadémia kapcsolata pont 2016-ban lesz 70 éves. Úgy gondoltam, hogy a magyar zenei élet fellegvárában legyen a nagy ünnepi koncert. A koncerten mások mellett elhangzik majd Kurtág György és fia, ifj. Kurtág György Zwiegespräch – Párbeszéd című egyedi művének zenekari változata. Ez a koncert abból a szempontból is fontos, mert olyan világhírű művész vezényli a Concerto Budapest zenekart, aki 18 éves kora óta a legismertebb Kurtág-előadó, Keller András. Ezen a koncerten közreműködik a világszerte ismert zongorista, Pierre-Laurent Aimard is. Február 20-án a Művészetek Palotájában ugyancsak izgalmas és rendhagyó koncertet terveztünk. A koncert első részében a művész unokája, Kurtág Judit filmrendező és fotóművész által készített négyrészes filmet vetítjük le, ahol a film részletei között intermezzóként Kurtág-darabok hangzanak el. A második részben Kurtág György Kafka Fragments című, szóló énekre és hegedűre írt művét adja elő a világhírű Juliane Banse és Keller András.

A világ elismeréssel adózik Kurtág György tehetsége előtt, a legrangosabb kitüntetésekkel hálálja meg, hogy remekművekkel ajándékozza meg a zeneszerető közönséget. Aki pedig valaha is látta őt zongorázni feleségével, Kurtág Mártával, örökre a szívébe zárta a művészházaspárt. Önnek mit jelent Kurtág zenéje, személyisége?
G. L.: Kurtág György a zenei világ egyik csodája, óriási tehetség. A világ zenetörténetében nincs több ilyen. A zenetörténet kakukktojása, aki soha semmilyen divatos vonalat nem követett, olyan saját utakon járó zeneszerző, akinek a stílusát nem lehet leírni. Steve Reich stílusában lehet zenét írni, Kurtágéban nem. Elképesztő számokat is tehetünk a neve mellé, 90 éves lesz, 70 éve szerez zenét. Elképzelhetetlen felesége, Márta nélkül, akivel 1947 óta házasok, és közösen adott duókoncertjeik a legnagyobb hangversenytermeket is megtöltik.

Mivel telnek a fesztivált megelőző hetekben a mester és felesége napjai?
G. L.: A mester töretlen alkotóerővel napi 6-8 órát dolgozik élete első operáján, melyet a Milánói Scala felkérésére ír, Samuel Beckett A játszma vége című műve alapján. Kurtág Márta nagyjából ugyannyi időt gyakorol zongorán. Aki látja őket, az emberi és művészi összetartozás felfoghatatlan mértékével találkozik.