Ez egy lehetőség
2017. február 06. / Kőszeghy Béla

A harmadik éve működő Cseh Tamás Program (CSTP) eddig közel 2 milliárd forinttal segítette a magyar könnyűzenét. Az idén pályázó klubokról, kezdő zenekarokról, a nemzetközi piaci lehető-
ségekről és egy tervről is beszélgettünk Bajnai Zsolttal, az NKA Cseh Tamás Program Ideiglenes Kollégium vezetőjével.

Miért éppen a kiválasztott 61 vidéki és határon túli könnyűzenei klubot támogatják ebben az évadban?
B. Zs.: Csak azt tudjuk támogatni, aki pályázik, és ez nemcsak a CSTP Klubtámogatói alprogramjára, de a Nemzeti Kulturális Alap egé­szé­re igaz. Be kell látni, a fővároson kívül még mindig nagyon kevés az olyan megbízhatóan és folyamatosan működő könnyűzenei kon­cert­hely­szín, ahol belépős, élő koncerteket lehet adni. Volt megye, ahon­nan egyetlen pályázat érkezett. A döntésnél próbáltuk figyelembe ven­ni, hogy lehetőleg minden megyében, ha lehet, valamennyi me­gye­szék­he­lye­ken legyen legalább egy támogatott hely, ahová turnék vagy alkalmi koncertek szervezhetők. Nem véletlen, hogy a keretet 80-ról 140 millió forintra emeltük, és még ezt is túlléptük. Most már két év ta­pasz­ta­la­ta mondatja, hogy a könnyűzenei klubok támogatása a CSTP egyik legfontosabb küldetése.

Budapesten annyira jó a helyzet, hogy a fővárosi klubok nem kaphatnak ilyen támogatást?
B. Zs.: Mondjuk inkább azt, hogy alapvetően más, hiszen itt nem kell komoly utazási, szállítási vagy szállásköltséggel számolni, így akár a kapupénzért is megérheti fellépni. Mivel azonban azt szeretnénk, hogy a fővárosban is megerősödjenek az élő zenét befogadó helyek, hamarosan megjelenik a kifejezetten budapesti kluboknak szóló pályázatunk 40 millió forintos kerettel. Ezt egyfajta kísérletnek tekintjük, így egy kisebb kutatás is készül ezekről a helyekről, hogy az is segítse majd a kollégium döntését.

Az induló előadók támogatásáról is van már kétévnyi tapasztalatuk. Érdemes ennyi zenekarnak évi 2 millió forintot adni?
B. Zs.: Hazugság lenn azt mondani, hogy ennyi idő után ezt objektíven meg lehet ítélni. Azonban nincs kétségem afelől, hogyha kezdő írókat, szárnyaikat próbálgató komolyzenészeket és színészeket vagy elsőfilmeseket támogat az állam, akkor ezt ne érdemelné meg a mégiscsak legtöbbekhez eljutó könnyű­zene. Azon persze lehet vitatkozni, hogy hány zenekart támogassunk, de azt hiszem, az idei 276 pá­lyá­zat­hoz képest a 27 támogatott nem sok. Az elmúlt két év 72 formációja esetében pedig többnyire azt látom, hogy ott vannak a Klub támogatói, az Előzenekari vagy éppen a nemzetközi piacra jutást segítő alprogramjaink pályázataiban, tehát dolgoznak, illetve a szakma és a közönség is elfogadta a pro­duk­ció­ju­kat. A CSTP-től kapott támogatás abban segíthet, hogy pár évet előre ugorjanak a pályájukon. Ez egy lehetőség, amivel tudnak élni vagy nem, a végső döntést azonban piac hozza majd meg.

Lehet esélye egy magyar zenekarnak külföldön?
B. Zs.: Egyedül nem. És azt mondom, hogy a megfelelő szakembergárda és a rengeteg pénz sem lehet elég a sikerhez. Szerintem nélkülözhetetlen, hogy a magyar könnyűzene egésze legyen jelen a nem­zet­kö­zi piacon. Ami nem olcsó mulatság, de áldoznunk kell önmagunk megmutatására, szakembereink kiutaztatására vagy éppen meghatározó emberek Magyarországra csábítására. Ezért is támogattuk a kitűnően sikerült BUSH-t (Budapest Showcase Hub), ösztönözzük a külföldi vásárokon való jelenlétet, illetve próbáljuk feléleszteni az exportirodát. Ez éppannyira lenne fontos, mint hogy a zenekarok külföldi fesztiválfellépéseit vagy koncertjeit támogassuk, mert minden ilyen megjelenés és kapcsolat a magyar zenének csinál reklámot, és ha csak egy picivel is, de bővítheti a piacunkat.

A hazai, főleg a fizetőképes piac bővíthető?
B. Zs.: Bővíteni kell. Amit részben a tudatos zenefogyasztók nevelésével kezdhetünk el. Felmérés igazolja, hogy leginkább az lesz hajlandó koncertért vagy letöltésért fizetni, aki maga is tanult zenélni vagy zenélt. Ezért kellene minél több fiatal kezébe hangszert adnunk. Ráadásul nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust sem, hogy egyetlen tehetséget is veszni hagyunk csak azért, mert nem volt lehetősége zenélni. A CSTP harmadik évadának a legnagyobb kihívása, hogy ebben előre lépjünk.