Berlinale 2017
2017. február 12. / Szalóky Bálint

Idén február 9. és 19. között Berlinbe özönlik a filmvilág krémje, a tavaly 337 ezer (!) embert von­zó Berlinale immár 67. alkalommal csábítja Németországba a filmszerető közönséget, a sze­ren­csé|sek pedig nemcsak a sztárokat láthatják élőben, de különleges filmélményekkel is gazdagod-
hatnak. Az idei év hazánk számára is kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a Berlinale számos szekciója közül a legnagyobb presztízzsel bíró Hivatalos Versenyprogramban végre ismét szerepel magyar alkotás – még­hoz­zá a bő másfél évtized után újra nagyjátékfilmmel jelentkező Enyedi Ildikótól. Lássuk, mivel csábít az idei kínálat!

Testről és lélekről

Szüzsé: Az egyedi hangulatú romantikus film két főhőse között különös kapcsolat áll fenn. Az egymással kommunikálni képtelen, környezetüktől – és egymástól – végletekig el­ha­tá­ro­ló­dó férfi és nő ugyanazon a munkahelyen dolgoznak, éj­sza­kán­ként, álmaikban azonban szarvasok formájában egy párt alkotnak.
Alkotók: Enyedi Ildikó rendező, Borbély Alexandra, Morcsányi Géza, Békés Itala, Jordán Tamás, Mácsai Pál, Tenki Réka, Schneider Zoltán és Nagy Ervin színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: Az én XX. századom és a Simon Mágus a ’80-as, ’90-es évek legjobb magyar filmjei közé tartoztak, Enyedi Ildikónak mégis több mint másfél évtized kellett ahhoz, hogy újra nagyjátékfilmet ké­szít­sen. A Testről és lélekről két főszereplője a nagyvásznon nagyjából ismeretlennek számít: a Katona József Színház tagjának, Bordély Alexandrának ez az első filmes főszerepe, a színházi emberként is tevékeny Morcsányi Géza pedig a könyves világból érkezett: korábban húsz évig vezette a Magvető Könyvkiadót. Minden jel szerint különleges élményben lesz részünk, amit a Paul Verhoeven vezette zsűri is értékelni fog.

I Am Not Your Negro

Szüzsé: A dokumentumfilm az afro-amerikai író, James Baldwin (1924-1987) rasszizmus ellen folytatott küzdelmét járja körül Martin Luther King, Medgar Evers és Malcolm X, illetve az író saját szavainak felhasználásával. Az alkotás a szerző befejezetlen memoárjának (Remember This House) kéziratán alapul.
Alkotók: Raoul Peck rendező, Samuel L. Jackson narrátor.
Szekció: Panorama
Vonzerő: Az I Am Not Your Negro korábban számos amerikai filmfesztiválon nagy sikert aratott, közülük Torontóban közönségdíjat nyert, európai premierjére tehát egy már megkezdett diadalút állomásaként érkezik. A Haitin született rendező, Raoul Peck korunk egyik legismertebb dokumentumfilmese, új filmje pedig annyira pozitív kritikákban részesült, hogy sokan az év egyik legjobbjának tartják – a játékfilmes mezőnyt is figyelembe véve. Aligha kétséges, hogy találkozunk még ezzel a címmel – a 2017-es Oscar-jelöltek között.

The Young Karl Marx

Szüzsé: A 26 éves Karl Marx és felesége, Jenny 1844-ben, Párizsban megismerkednek Friedrich Engelsszel.
Alkotók: Raoul Peck rendező, August Diehl, Stefan Konarske, Vicky Krieps és Olivier Gourmet színészek.
Szekció: Special Gala
Vonzerő: Az I Am Not Your Negro rendezője a Berlinalén dupláz, dokumentumfilmje mellett egy já­ték­film­mel is bekerült a válogatásba. A francia-német-belga koprodukcióban készült és ennek köszönhetően igencsak változatos szereposztású történelmi mozi már csak a sztorija miatt is kellően érdekes ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődésünket.

Ana, mon amour

Szüzsé: Vajon meddig lehet kölcsönösen áltatni a másikat és legfőképpen saját magunkat egy eleve bukásra ítélt viszonyban? A film két szerető működésképtelen kapcsolatának a mélyére ás.
Alkotók: Calin Peter Netzer rendező, Mircea Postelnicu, Diana Cavallioti, Carmen Tanase, Adrian Titieni, Vlad Ivanov színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: A román újhullám sokadik generációjának oszlopos tagjaként Calin Peter Netzer előző filmjével, az Anyai szívvel egyenesen a fesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét nyerte meg. Ilyen pedigrével már-már természetes, hogy legújabb filmje ugyancsak a Berlinale versenyprogramjában debütál. Az Ana, mon amour követi az előző film hagyományait, azaz a feszültséget elsősorban a pörgős dialógusok és a borítékolhatóan rendkívül erős színészi alakítások teremtik meg, mindez nyakon öntve a régióra oly jellemző depresszív világnézettel.

The Dinner

Szüzsé: Herman Koch magyarul is megjelent regénye, A vacsora új adaptációjában négy ember találkozik egy felkapott étterem vacsoraasztalánál. Egyikük egy közismert politikus, akinek saját gyermekei sodorták veszélybe a karrierjét. Vajon meddig mehetnek el a szülők, hogy megmentsék saját családjukat? Vajon érdemes-e feláldozni az igazságba vetett hitet és eltussolni egy szörnyű gyilkosságot?
Alkotók: Oren Moverman rendező, Richard Gere, Laura Linney, Steve Coogan, Rebecca Hall és Chloë Sevigny színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: A történetet néhány évvel ezelőtt Olaszországban már filmre vitték (A mi fiaink), most azonban nemzetközi sztárgárdával elevenedik meg Koch regénye. A Cate Blanchett rendezői bemutatkozásának szánt projektnek Oren Moverman (A harcmező hírnökei) eredetileg csak a forgatókönyvírója lett volna, ám végül, Blanchett kihátrálásával, átült a rendezői székbe. Reméljük, Richard Gere és Laura Linney ismét olyan remek párost alkotnak, mint a Legbelső félelemben.

The Party

Szüzsé: A mindössze 14 nap alatt leforgatott dráma több hasonlóságot is mutat A vacsorával: ismét sztárok gyülekeznek egy helyszínen (ezúttal egy londoni lakásban), azonban a buli hamar tragédiába torkollik. A The Party azonban sokkal vidámabb hangvételt üt meg Moverman mozijánál, és a feszültséget könnyed humorral oldja.
Alkotók: Sally Potter rendező, Patricia Clarkson, Bruno Ganz, Cherry Jones, Emily Mortimer, Cillian Murphy, Kristin Scott Thomas és Timothy Spall színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: Az 1992-es Orlando rendezője bár későbbi filmjeivel (például a Johnny Depp-pel forgatott A síró emberrel) képtelen volt megismételni az egykori sikert, belé vetett bizalmunk egyelőre nem rendült meg – főleg, hogy balul elsülő partiján ilyen illusztris vendégek vesznek részt. Az alacsony költségvetés és a rövid forgatás éppúgy táptalaja lehet a remek színészi alakításoknak, mint amennyire benne van a nagy csalódás lehetősége.

Spoor
Szüzsé: Janina, egy mesés kis falu lakója, az egyik éjjel felfedezi szomszédja holttestét. A férfi gyanús körülmények között halt meg, mintha állatok marcangolták volna szét. A környéken kisvártatva további holttestek is felbukkannak, az áldozatok mindannyian vadászok voltak, vagy valamilyen módon kötődtek a helyi vadásztársasághoz. Bár Janina próbálja meggyőzni a rendőrséget, hogy vadállatok gyilkoltak, a gyanú egyre jobban ráterelődik.
Alkotók: Agnieszka Holland rendező, Agnieszka Mandat, Wiktor Zborowski, Miroslav Krobot, Jakub Gierszal, Patricia Volny és Borys Szyc színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: Agnieszka Holland előszeretettel vállal felkérésre különféle amerikai tévés megbízásokat (a Drót, a Treme, a Gyilkosság és a Kártyavár több epizódját is ő rendezte), ám ennél sokkal izgalmasabb szerzői életműve: az Europa Europa, a nem olyan rég Oscar-díjra jelölt A város alatt vagy az Olthatatlan. Ilyen előélet ismeretében Holland kisvárosi bűnügyi történetére örömmel fizetünk be.

The Other Side of Hope
Szüzsé: Aki Kaurismäki kikötő-trilógiájának második (az első a Kikötői történet volt), 35 mm-re forgatott felvonásában egy szíriai menekült Helsinkiben próbál menedéket találni. Időközben megismerkedik egy volt utazó ügynökkel, aki jelenleg egy partközeli éttermet üzemeltet.
Alkotók: Aki Kaurismäki rendező, Sakari Kuosmanen és Sherwan Haji színészek.
Szekció: Hivatalos Versenyprogram
Vonzerő: Külvárosi fények, A múlt nélküli ember, Gomolygó felhők – csupa remek film, melyeknek hála minden új Kaurismäki-mozi kimagasló eseménynek számít. A The Other Side of Hope a versenyprogram egyik legjobban várt darabja, a kérdés tehát adott: vajon az új Kaurismäki-film meg tud-e felelni a már-már irreálisan magas elvárásoknak?