Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Szeged után Budapesten az Armel
2014-09. szám / Szepesi Krisztina

Hét év szegedi jelenlét után új székhelye lesz az Armel Operaverseny és Fesztiválnak, így most Budapesten lesz látható az öt versenyprodukció október 9–17. között. Havas Ágnes, a fesztivál alapító-igazgatója mesél arról, miként sikerült alkalmazkodni a váratlan változáshoz, és milyen izgalmakat rejt az idei kortárs program.

Hirtelen jött a döntés, hogy nem maradhat Szegeden a fesztivál.
H. Á.: A február 28-i közgyűlés döntötte el Szegeden, hogy nem támogatják a fesztivált, vagyis mi akkor tudtuk meg, hogy októberre új helyszínt kell találnunk, ami a lehetetlennel volt határos. Az volt a nagy szerencsénk, hogy Ókovács Szilveszter nagyon nagy lelkesedéssel és segítőkészséggel kitárta a karjait, és azt mondta, ez a fesztivál egy­ér­tel­műen az Erkel Színházba való. És igaz, hogy először a dátumok egyeztetésével voltak nehézségeink, hiszen mi nem tudtunk eltérni azoktól az időpontoktól, amik köré a külföldi színházak és művészek az évadjukat szervezték, végül azért sikerült három estét találnunk az Erkelben. A két kamaraopera a Zeneakadémia kistermében kapott helyet, a gálát pedig a Thália Színház fogadta be. De mindent nulláról kellett kezdenünk, a fővárosi jegyeladó rendszerektől kezdve a mar­ke­tingig, éppúgy, mint mikor hét éve Szegeden elindult a fesztivál.

Ráadásul a fővárosban hemzsegnek a komolyzenei programok.
H. Á.: Annyiban javult a helyzetünk, hogy bekerültünk az CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál programjába, és mivel a fesztiválnak nemigen volt operaprodukciója, az ő kínálatuk is szélesedett ezzel, és kiemelt programként kezelik az előadásainkat. Ezzel együtt azért még mindig csak reménykedünk, hogy sikerül meghódítani a budapesti közönséget. Nagyon megható viszont, hogy a szegediek már augusztus elején elkezdtek érdeklődni, hol tudnak jegyeket venni.

Pedig, gondolom, eleinte ott sem volt könnyű meggyőzni a közönséget, hogy a kortárs operára érdemes bejönni.
H. Á.: Most pedig már eljönnek érte ilyen távolságba is. De Szeged mindig is a legjobb hely volt számunkra, mert van ott egy olyan operabarát kör, ami szerintem a legaktívabb az országban. Ez az erős bázisközönség pedig, amelyik ugyan inkább a klasszikus operákért rajong, szerencsére nagyon nyitott volt az újdonságra is. A kortárs opera nálunk arról is szól, hogy egy versenyen kerülnek be a legjobb operaénekesek a produkciókba, ahol a néző követheti, hogy ki lesz a legjobb, és szavazhat is. Az utolsó évben már civil zsűri is volt, mert a város a versenyben is nagyon szeretett volna részt venni. Ráadásul az adott országból érkező előadás azt is megmutatja, most épp hol tartanak a műfajban, ők ebben a pillanatban mit tekintenek operának. Mást gondol erről a Grúz Nemzeti Operaház és mondjuk a svájci Théatre Bienne-Soleure, ami egy egészen kicsi operaház, Zürichtől 80 kilométerre. Ráadásul az utóbbi helyszínen egy svájci szerző munkáját adják elő, amihez felkértek egy náluk nagyon népszerű rappert, mindezt pedig a klasszikus Beaumarchais Figarója alapján. Mindig arra törekszünk, hogy valami újat, eredetit válasszunk. Amerikában például nagyon ragaszkodnak az európai klasszikus operákhoz, amiket nem is nagyon bolygatnak meg, miközben van rengeteg szerző, aki náluk is ontja a kortárs operákat. Azok az igazi partnerek számunkra, akik ezeket a műveket mutatják be. Ők egyébként annyira nyitottak, hogy külföldi rendezőket is szerződtetnek, így volt lehetséges, hogy Alföldi Róbert három operát rendezett New Yorkban, és Harangi Mária is kapott lehetőséget. Most például Bostonnal tárgyalunk egy 2017-es fellépésről, de egyelőre klasszikus operával szeretnének jönni, mi viszont ragaszkodunk egy kortárs amerikai szerző darabjához. És igaz, hogy Grúziából egy Mozart-operát hívtunk meg, de a Mitridatét Magyarországon még nem láthattuk, így bizonyos tekintetben ez is újdonság lesz, hiszen ők teljesen mást gondolnak a szerzőről, mint mi. Az pedig nekik is fontos, hogy valami különlegessel érkezzenek, hiszen mindig úgy szerződünk, hogy az adott évben egy országból csak egy opera érkezhet, melyet bemutatnak majd az arte tévécsatornán is.
hirdetés

A tavalyi operapályázat magyar győztesét, Kerek Gábor Paródiáját is láthatjuk majd, méghozzá cseh előadásban.
H. Á.: Arra direkt törekszünk, hogy a magyar kortárs operákat valamelyik külföldi partnerszínházunkban mutassák be. Ezt a pályázatot egyébként épp Plzennel közösen hirdettük meg, így volt egy megállapodás, hogy a győztest náluk mutatják be. Ez egy nagyon vicces opera és ők, ha lehet, még több humorral állították színpadra, s egy másik egyfelvonásos cseh művel együtt mutatnak be nálunk. Izgalmas lesz, mert Kerek Gábor és mi magunk is a magyar közönséggel együtt látjuk majd először a végeredményt. De ott lesz még a programunkban a bécsi Neue Oper, amelyik arról híres, hogy a kortárs operában a legjobb egész Ausztriában. Mind az osztrák szakma, mind pedig a helyi közönség rajong a karmesterből lett igazgató, Walter Kobéra produkcióiért. A Punch és Judy szintén humoros előadás és eléggé friss, hiszen júniusban volt a bemutatója Bécsben. Szegedről pedig az eddigi klasszikusoktól eltérően szintén kortárs opera érkezik. Marco Tutinót, azt az olasz zeneszerzőt kérték fel, akinek már többször szerepelt operája a fesztiválunkon, ám azzal a különlegességgel, hogy most Márai A gyertyák csonkig égnek című klasszikus magyar regényére írta a művet. Úgy vélem, ez nemzetközi porondon is nagy érdeklődésre tarthat majd számot.

A fővárosi helyszín még nagyobb érdeklődést válthat majd ki nemzetközi szinten?
H. Á.: A tévéközvetítés azért már így is megalapozta a hírünket, de azt gondolom, a koncepciónk a kulcs, hiszen ilyen típusú fesztivál és verseny nem létezik sehol a világon. A külföldiek persze örülnek az új helyszínnek az egyszerűbb logisztika miatt, és bár Szegeden mindig süt a nap és sok felfedezendő látványosság van, Budapesten újabb nevezetességeket fedezhetnek majd fel a művészek, a külföldi újságírók és a közönség is. De a program és a szerkezet marad a régiben, független attól, hogy mostantól nem Szegeden, hanem Budapesten lesz a fesztivál székhelye.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor