Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
A peremvidék nekem mindig klappolt
2016-02. szám / Bóta Gábor

Ezt-Rád címmel zenés produkciót mutat be a Szkéné Színházban a Nézőművészeti Kft. A szán­dé­kuk az, hogy a szomorú dolgokon, a baromságokon is tudjunk röhögni. Az előadást Scherer Péter rendezi és játszik is benne.

Mi lesz az Ezt-Rád című produkciótokban?
Sch. P.: Ez egy közös fejlesztésű produkció, a címében benne van, hogy esztrádműsor, és valóban egy zenés előadást tervezünk. A címet s betű nélkül írjuk, tehát Ezt-Rád, vagyis az, ami úgy rád ömlik a tévéből, a világból. Valamilyen módon reflektálni szeretnénk arra a jó kis közép-kelet-európai létezésünkre, amiben vagyunk. Közösen ta­lál­juk ki a témákat, improvizálunk is, van néhány író barátunk, akik kisebb munkák erejéig hajlandóak voltak beszállni. Háy János már küldött szövegeket, Tasnádi István szintén küldött egy jelenetet, és Vinnai Andrást meg Litkai Gergőt szintén szeretnénk megkérni va­la­mi­re. Monori András lesz a zenei vezető, de lesznek slágerek is, új­raér­tel­me­zett dalok. Nekem akkor tetszene, ha azon a sok nehézségen, szomorúságon és sok baromságon, amiben élünk, kicsit tudnánk rö­högni is.

A Krétakör Színházban például a Hazámhazám nagyobb társulattal és nagyobb színpadon végül is valami hasonló volt, már-már zenés politikai kabaré.
Sch. P.: Igen, akár erre is lehet gondolni, vannak előzmények, a Krétakör Feketeország című előadása is hasonló reflexió volt.

Milyen témák izgatnak titeket?
Sch. P.: Gyakorlatilag minden, ami a közéletben felvetődik. Mondok például egy egész konkrét jelenetet. Leül két ellenfélnek számító politikai párt embere beszélgetni egy talk show-ban, és ugyanarról a témáról hajszálpontosan az ellenkezőjét mondják, miközben mindegyik meg van győződve arról, hogy ő mond igazat, és a másik hazudik. Az információnak ez a fajta teljes kiismerhetetlensége és őrülete szerintem eszméletlen. Aztán itt van ez az egész migránskérdés, hogy erre hogyan reagál Európa, és ezzel mit lehet kezdeni. Nem hiszem, hogy mi erre megoldásokat fogunk adni, de mint téma biztosan szerepel az előadásban. És benne lesznek az olyan emberek megnyilvánulásai, akik az interneten úgy tűnnek, hogy beszélnek valamiről, de egyetlen olyan mondat nincs a szövegükben, amiben az állítmány és az alany a helyén lenne. Tehát szerepel az a mérhetetlen butaság, amit látunk. Most például csináltunk egy olyan improvizációt, amiben különböző pártállású emberek egy kisvároson belülről egy semmitmondó dal szövegét elemzik, és megnézik, hogy ez melyiknek miért nem tetszik, és hogy miért tartják politikai programszövegnek. Ami gyakorlatilag teljes agyrém. Mi rengeteget röhögtünk rajta. Most alakul sok minden, ezt a részt is Gyulay Eszter dramaturggal kicsit lerövidítjük, átírjuk, dramatikusabbá tesszük, ha szükség van rá. Így készül ez az egész produkció.

A csapatból Mucsi Zoltánnal, Katona Lászlóval igen régen együtt játszol...
Sch. P.: Igen, és most behívtuk Parti Nórát, akivel a Don Quijotében dolgoztunk együtt, és Molnár Gusztávot, akivel A kézmosás fontosságáról című darabban. Mindketten zenei emberek is, így ebben a kis társulatban már van három olyan ember, aki zenélni, hangszerelni és énekelni is tud. Ezért bátorkodunk egy zenés produkciót csinálni. Egyébként még van egy fontos téma, ez a tízmillió forintért bevállaljuk-e a három gyereket. Éppen ma csináltunk erről egy improvizációt. Felmerült ötletnek például, hogy van két gyerekük, és harmadiknak bevisznek megmutatni egy kismalacot, és azt mondják, hogy ez is egy gyerek, és van anyakönyvi kivonata meg minden. A legjobb Monty Python-os hagyományokból kiindulva meg­pró­bá­lunk olyan abszurd szituációkat teremteni, amelyek klinikai lóként megmutatják a társadalom betegségeit.
hirdetés


Újságolvasó, híradónéző ember vagy?
Sch. P.: Nem erőteljesen, de fel vagyok vértezve olyan kollégákkal, akik, mint Mucsi és Kovács Krisztián is, reggeltől estig rá vannak kattanva erre. Azt hiszem, hogy annyi, amennyi ahhoz kell, hogy az ember egy ilyen munkában elinduljon, és aztán célirányosan keressen, megtalál engem is.

A Szkéné neked nagyon otthoni terep, hiszen az Arvisura Színház, amiben a pályád lényegében kez­dő­dött, ott játszott.
Sch. P.: Hát igen, onnan jöttem, de azért ez a Szkéné már nem ugyanaz, de ez nem is baj, azt gondolom, hogy Németh Ádámmal és a Tana-Kovács Ágival, a két új igazgatóval valóban frissült, rengeteg klassz és igényes dolog van. Ez most az a független színház, ami igyekszik lépést tartani a változásokkal, és úgy tűnik, hogy egyelőre sikerül is neki, érdemes odajárni.

Telefonálsz, hogy csinálnátok egy ilyen produkciót, és azt mondják, hogy jól van?
Sch. P.: A Nézőművészeti Kft.-vel, ami a minitársulatunk, van három olyan előadásunk, ami megy a Szkénében. Mindhárom sikeres, szeretik a nézők. Játsszuk a legklasszikusabbat, Harold Pinter A gondok című darabját, játsszuk Tasnáditól A fajok eredetét, ami egy saját fejlesztésű, én úgy mondom, hülyéskedés, de ez is helyenként szívfacsaró tud lenni, a harmadik a Don Quijote, ami egy átirat Parti Nagy Lajos segítségével. Így ezzel a három darabbal eléggé jelen vagyunk a Szkénében, úgyhogy nem is kellett telefonálnom. Kiderült, hogy Ádám szívesen venne tőlünk egy új bemutatót, és gondolkozni kezdtünk azon, mi legyen az. Kimaradt egy munkánk, amiből majd csak ősszel lesz premier. Bérczes László fogja rendezni, koprodukcióban másokkal csináljuk. Háy János A halott ember című írásának lesz a színpadi verziója.

Szereted, hogy színházi vonalon tulajdonképpen alternatív maradtál?
Sch. P.: Szeretem, igen. De azért játszom a Kolibriben, a Centrálban, a Tháliában mennek az ifjúsági rendezéseim, az egyikben én is szerepelek, ezeken kívül pedig a Mulatság című előadásunkat a Nemzeti Színház fogadta be. Én valahogy egészen életemben olyan voltam, hogy a mérnökök közt színész, a színészek közt mérnök, az alternatívok között profi, a profik közt alternatív. Valahogy ez a köztes peremvidék nekem mindig klappolt. Én úgy élek, hogy a magasak közt alacsony, az alacsonyak közt pedig magas vagyok.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor