Idén ötvenöt éves a Liszt Ferenc Kamarazenekar
2018. február 15. / Pavlovics Ágota

Az 55 éves Liszt Ferenc Kamarazenekar Magyarország egyik legjelentősebb klasszikus zenei együt­te­se. A sokat turnézó zenekar rendszeresen ad koncerteket a világ legjobb hang­ver­seny­ter­mei­ben, a közönség örömére és a zenekritikusok legnagyobb megelégedésére. 2016-ban – a
zenekarban közel húsz éve muzsikáló – Tfirst Péter vette át a koncertmesteri pozíciót a kiváló Rolla Jánostól. Tfirst Péterrel a zenekar életét meghatározó változásokról, az együttes születésnapi koncertjéről, valamint az évad jelentős fellépéséről beszélgettünk.

Jelentős változás volt a Liszt Ferenc Kamarazenekar életében, amikor lassan két éve átvette a koncertmesteri posztot Rolla Jánostól. Mi min­den történt azóta?
T. P.: A Liszt Ferenc Kamarazenekar közel negyven évig változatlan felállásban játszott. 2001-ben, amikor idekerültem, indultak el a vál­to­zá­sok. A zenekarban felhalmozott szellemi és művészi értéket át kell adni a fiataloknak. Hálás vagyok azért, hogy ezeket az értékeket most én képviselem, ugyanakkor óriási felelősség is, az ember megpróbál meg­fe­lel­ni, méltónak lenni a feladathoz. Külön szeretném kifejezni a há­lá­mat a zenekar egyik alapítójának és több évtizeden át kon­cert­mes­te­ré­nek, Rolla Jánosnak, akitől megtanulhattam a koncertmesteri pozíció minden csínját-bínját. Rolla Jánossal együtt zenélni el­ké­pesz­tően inspiráló volt. Külföldi turnéinkon én lehettem a zenekar vezetője, megpróbálom ahhoz mérten vezetni a zenekart, amit ő átadott nekem. Köszönet illeti a régi zenekari tagokat is, akik nélkül nem lenne olyan tekintélye belföldön és külföldön a zenekarnak, mint amilyen van. Azt remélem, hogy változatlan összeállításban még hosszú ideig együtt fogunk játszani.

További változás, hogy ügyvezető igazgató segíti a zenekarral kapcsolatos munkát.
T. P.: Meggyőződésem, hogy a mai világban szüksége van a zenekarnak egy hozzáértő stábra, amely segíti a munkáját. Pálfi Gábor ügyvezető igazgató vezetésével 2017 tavaszán felállt egy csapat, amely a marketing és a sajtó ügyeinket is intézi.

Milyen tervei vannak a közeli jövőre?
T. P.: Nem titkolt tervem a jelenleg 17 tagú zenekar kibővítése néhány vonóssal, aminek több oka is van. Nem szeretnék félreérthető lenni, nem szimfonikus zenekarban gondolkodom, kamaraszimfonikus tár­sa­sá­got szeretnék létrehozni. Tény, hogy a kamarazenekari irodalom 90 százaléka barokk, így a zenekar bő­ví­té­se nagymértékben segítené a repertoár bővítését is.

Hol hallhatjuk a zenekart februárban?
T. P.: Január végén utazunk Franciaországba, Bordeaux és Párizs lesznek a turnénk állomásai. Februárban a Müpa Felfedezések sorozatában Mozart-estünk szólistái Kocsis Krisztián és Balogh Ádám lesznek. Mozart F-dúr divertimentóját követően a zenekar két zongoraversenyt, a C-dúr és a d-moll zongoraversenyt kíséri.

Még egy kicsit Mozartnál maradva, március 4-én játszani fognak egy új kezdeményezésen, a Mozart-napon.
T. P.: A Concerto Budapest egész napos koncertsorozattal tiszteleg Mozart zenei nagysága előtt, és az idei évadban először, hagyományteremtő céllal, Mozart-napot rendez. Az esemény a Zeneakadémia Nagytermében lesz, ahol a zeneszerző A-dúr hegedűversenye és Esz-dúr Sinfonia Concertante hegedűre, brácsára és zenekarra című műve hangzik majd el. A zenekart én vezetem, közreműködik Henning Kraggerud hegedűművész és Szűcs Máté brácsaművész.

A március még egy különleges koncertet hoz, hiszen ekkor ünneplik a zenekar 55. születésnapját. Március 18-án a Zeneakadémia Nagytermében milyen műsor lesz, ki lesz a szólista?
T. P.: A szólista a francia David Fray zongoraművész lesz, akivel utoljára Svájcban játszottunk. Frayt elsősorban Bach-előadóként tartják számon, bár sok mást is játszik, például Mozartot, Lisztet, Schubertet. Az est műsora Händel Tűzijáték szvitje, Bach d-moll zongoraversenye, Bach A-dúr zongoraversenye, végül pedig Bach D-dúr zenekari szvitje lesz. Azt gondolom, Bachnak ez a műve tökéletesen alkalmas egy évforduló méltó megünneplésére. A hangversenyen azokkal a fúvósokkal fogunk együtt játszani, akik kísérik a zenekar életét, és többször szerepeltek vendégként nálunk.

Hol mindenhol lehet még hallani a zenekart az évad végéig?
T. P.: A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 3-án a Pesti Vigadóban Maxim Vengerov izraeli hegedűművész lesz a vendégünk, Brahms és Mozart műveket játszunk majd. Április 8-án Zeneakadémiai bérletsorozatunk soron következő koncertjén Emmanuel Pahud-val, napjaink zenei életének egyik legizgalmasabb fuvolaművészével játszunk. A műsor Benda, C. Ph. E. Bach, Graun és Quantz művekből áll majd, a koncert érdekessége, hogy ugyanezt a műsort eljátsszuk egy nappal korábban Drezdában is. Nagyon várom áprilisi olaszországi turnénkat, ahol korunk egyik legnagyobb előadóművészével, Martha Argerich argentin zongoraművésszel és Takács-Nagy Gábor hegedűművész karmesterrel fogunk koncertezni. Május 23-án, Zeneakadémia bérletünk utolsó hangversenyén Kelemen Barnabás lesz a vendégünk, vele a zenekarnak nagyon régi a kapcsolata, hiszen Barna édesapja a Liszt Ferenc Kamarazenekar egyik alapító tagja volt. Ezúttal nem csak hegedűművész szólistaként örülhet majd neki a közönség, ő lesz Mozart Haffner szerenádjának koncertmestere is.