Titkok évada a József Attila Színházban
2018. június 22. /

Négy nagyszínpadi, egy stúdió-, egy beavató színházi és egy gyerekbemutatóval készül következő évadában a József Attila Színház.
„Mindenkinek vannak titkai. Kisebbek, nagyobbak, hétköznapiak és egész életünkben a szívünk mélyén rejlők. Történetalkotóként – színészként, rendezőként, íróként – az a feladatunk, hogy minél izgalmasabb módon vázoljuk azokat a sorsfordító kérdéseket, amik foglalkoztatják vagy motiválják figuráinkat, azaz voltaképpen minket, mindannyiunkat. A 2018/2019-es évad főhősei egytől egyig rejtegetnek valamit” – nyilatkozta a jövő évadról a Színház igazgatója, Nemcsák Károly.

[kep3]
A nagyszínpadon elsőként, szeptember 29-től Dennis Martin – Donna W. Cross világhírű regénye nyomán készült – Die Päpstin – A pápanő című musicalje látható Hargitai Iván rendezésében. A musical időszámításunk szerint 814-ben játszódik Ingelheim városában. A rendező szerint: „A pápanő története egy nagyon bonyolult és érdekes legenda: hogyan létezik az, hogy valaki mindenen át a saját karrierjét és érdeklődését tudja képviselni. Izgalmas vonatkozása egyrészt, hogy ennek a nőnek a célja eléréséhez be kell áldoznia a szerelmét; másrészt kérdés, hogy egy nő hogyan érvényesülhet egy társadalomban.”
Rejtő Jenő Vesztegzár a Grand Hotelben című regénye nyomán írt azonos címmel zenés vígjátékot Hamvai Kornél, Darvas Benedek és Varró Dániel. A december 8-tól látható előadást a Színházban először be­mu­tat­kozó Szente Vajk rendezi: „Rejtő Jenőhöz gyerekkorom óta erősen kötődöm, édesapám gyerekkoromban esti mese helyett az ő regényeit olvasta fel nekünk, és az általa érzett tiszteletet igyekszem leróni a Rejtő-rendezéseimmel”.
A 2019-es év első premierje január 26-án Gerhart Hauptmann Naplemente előtt című jutalomjátéka lesz Görgey Gábor fordításában, Verebes István rendezésében: „A Naplemente előtt a saját generációmról szól, tehát a hatvanas, hetvenes nemzedékről, amelyik még ha jó helyzetben van is, nagyon nehéz, hogy a környezetével elfogadtassa, ha változtatni akar az életén, ha még mindig valamilyen új élményt kínál neki a sors, hogy azt megélje.”
Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatójára 2019. március 9-én kerül sor. Szép Ernő Lila ákác című szerelmes históriáját Telihay Péter rendezi: „Nekem a Lila ákác gyerekkorom nagy élménye: Miskolcon játszották egy nagyszerű előadásban. A története mindannyiunké: mindannyian szerettünk már re­mény­te­le­nül, és mindannyiunkat szerettek már reménytelenül, vagy legalábbis érzelmileg kiszolgáltatottan.”
A Stúdióban október 12-én Márai Sándor 1942-ben megjelent, A gyertyák csonkig égnek című színjátékát mutatják be Csiszár Imre rendezésében; a művet Pozsgai Zsolt alkalmazta színpadra. A rendező szerint „A regény színpadi változata azért fogja meg az embert, mert talán az egész magyar irodalomban az egyik legmélyebben tárgyalja a barátságnak mint egészen furcsa és fontos dolognak az életünkben a mibenlétét.”
Molière Tartuffe-jével bővül a beavató színházi előadások sora, amelyeknek koordinátora és rendezője Quintus Konrád: „Az általunk választott darabok közös ismérve, hogy örök érvényű emberi problémákat feszegetnek, amelyek koroktól és társadalmi kontextusoktól függetlenek. Az előadásaink minden esetben pimaszok és könnyedek, mint a mostani tízen-huszonéves korosztály.”
Új gyerekelőadás is látható lesz a Színházban Sárkányölő Krisztián címmel, Bal József rendezésében. Janik László eredetileg bábjátéknak íródott interaktív mesejátéka emberjátékká transzponálódik a színészek és a színpadra felözönlő, virágot, állatot, sárkányt és napocskát megszemélyesítő gyerekek által.
A József Attila Színház a következő évadban ismét műsorára tűzi Hunyady Sándor Feketeszárú cseresznye című színművét Kerényi Imre rendezésében. „Kevesebbszer játszottuk az előadást, mint szerettem volna – meséli Rékasi Károly, a darab egyik főszereplője. – Nagyon élveztem a benne való létezést. Káprázatosan jó dolog olyan színpadi vállalkozásban részt venni, ahol az alkotók társnak tekintik a nézőt.”