Egy szép barokk város és sok-sok pazar barokk zene 2018. június 27. / Pavlovics Ágota A váci Régi Zenei Napok fesztivál programja kivételes koncertkínálatot ígér, az érdeklődők mások mellett olyan előadókkal találkozhatnak, mint a világhírű karmester, Alois Glassner, az orgonajátékáról híres Hannfried Lucke vagy a hegedűművész Bernhard Forck. A régizene-előadók hazai képviselői közül részt vesz a fesztiválon Baráth Emőke szoprán magánénekes és Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus alapító-vezetője is. A rangos eseményről és aktuális szerepeiről a csodálatos hangú, az útját kitartóan járó, a koncerttermek közönségét rendre elbűvölő Baráth Emőkével beszélgettünk. Beszélgetésünk idején ön Párizsban van, hol és mit fog énekelni? B. E.: A Théatre des Champs-Élysées-ben Christoph Willibald Gluck Orfeusz és Euridiké című operájának Ámor szerepét fogom énekelni, amelyet Robert Carsen rendez. Hét előadásra kaptam felkérést, amelyek Párizsban és Versailles-ban lesznek. Olyan csodálatos művészekkel fogok találkozni a színpadon, mint a világhírű kontratenor, Philippe Jaroussky és a nem kevésbé csodálatos és szintén világhírű szoprán, Patricia Petibon, a karmester Diego Fasolis lesz. Megtisztelő számomra ebben a társaságban énekelni. Május 3-án a Les Grandes Voix (Nagy Hang) sorozat részeként a párizsi Salle Gaveau koncertteremben szólóestet adtam olyan kiváló meghívott művészekkel, mint Philippe Jaroussky és a magyar közönség számára is ismert Chantal Santon Jeffery. Örömömre a koncert rendkívül nagy siker volt. Párizsból ugorjunk egy nagyot, a barokk Vácra, ahol idén második alkalommal rendezi meg a Filharmónia Magyarország a Régi Zenei Napok fesztivált. A június 30. és július 7. között 34. alkalommal megrendezésre kerülő fesztivál programja több mint gazdag, ön pedig új szerepben is be fog mutatkozni. B. E.: A Régi Zenei Napok fesztivál számára rendkívül inspiráló környezet a barokk Vác, ahol gyerekkoromban sok időt töltöttem, és szép emlékeket őrzök róla. Az immár második alkalommal Vácott megrendezésre kerülő fesztivál nyitókoncertje június 30-án a Fehérek Templomában lesz. A műsor két kevésbé ismert szerző, Torelli és Kuhnau műveivel kezdődik, majd a két óriás, Georg Friedrich Händel és Johann Sebastian Bach művei következnek, végül pedig Vivaldi csodálatos és nagyon népszerű műve, a Gloria hangzik el. A koncerten az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal fogok énekelni, a karmester a két együttes vezetője, Vashegyi György lesz. Számomra újdonság, nagyon szerettem volna kipróbálni és izgalommal várom az ének mesterkurzust, amelynek vezetésére felkérést kaptam. A mesterkurzusokra való jelentkezések lezárultak, kik a vezetőik? Kik jelentkeztek és mi lesz a tárgya az ének mesterkurzusnak? B. E.: A kurzusok központi témája idén J. S. Bach h-moll miséje lesz. A karmesterkurzust Alois Glassner, a régizene nemzetközileg elismert szakértője tartja. A fesztiválon mesterkurzust tart még számos nagy tudású régizene-professzor; Bernhard Forck hegedűből, Hannfried Lucke orgonából, valamint Vashegyi György kamarazenéből. Megtiszteltetés, hogy az ének mesterkurzus vezetésére felkérést kaptam. A kurzusomra nagyon sokan jelentkeztek, csak lányok, és úgy sejtem, hogy mind szopránok. A kurzus anyagát Bach h-moll miséjén kívül a specialitásom, nevezetesen az olasz kora barokk nagyjai, Monteverdi és Cavalli művei adják, illetve szeretnék megmutatni néhány kevésbé ismert korabeli olasz szerzőt, mint például Agostino Steffanit vagy Alessandro Stradellát. A Régi Zenei Napok méltó lezárása lesz a záró koncert, amelynek a váci Székesegyház ad otthont, Bach h-moll miséjét a Capella Savaria adja elő. Köztudott, hogy fontos művészbarátság köti Vashegyi Györgyhöz, mennyire tudnak együttműködni, miközben ön immár híres és elismert szopránként járja a világot, Vashegyi György pedig a Magyar Művészeti Akadémia elnökeként is dolgozik. B. E.: Semmi nem változott a kettőnk munkakapcsolatában. Határozott művészi elképzeléseim vannak, de Vashegyi Györggyel mindig megtaláljuk a közös megoldást. Amikor a naptáram engedi, mindig boldogan jövök, mert nagyon szívesen énekelek az Orfeo Zenekarral. Gyuri szakmailag felkészült, tudja, mit akar, és hagy zenélni. Milyen lemezfelvételekre készül a közeljövőben? B. E.: Most fejeztem be Händel Almira című operájának felvételét, a címszerepet énekeltem. Lemezre vettük Vivaldi Giustinóját, az Accademia Bizantinával, júniusban pedig Rejcha Requiemje következik, ezen kívül egy szólóalbumot is felveszek júniusban. Exkluzív szerződést kötöttem a Warner Music hanglemezkiadóval, aminek jegyében több szólólemezem fog megjelenni a gondozásukban. Első Warner Music lemezemmel egy rendkívüli énekesnő, zeneszerző, Barbara Strozzi életműve előtt szeretnék tisztelegni. Strozzi 1619-ben született, 2019-ben születésének 400. évfordulójára emlékezik majd a világ. A Strozzi-lemezem 2019 januárjában fog megjelenni, január 5-én pedig a Zeneakadémián lesz koncertem a lemez anyagából. Milyen koncertekre, turnékra készül ebben az évben? B. E.: Nyáron és ősszel koncertkörútra indulok Philippe Jarousskyvel, ária és duett műsort fogunk énekelni. A turné állomásai között lesz az európai nagyvárosokon kívül Mexikó is. Szeretek dolgozni Philippe-pel, mert művészként és magánemberként is nyitott, természetes. Szeptember 13-án Philippe-pel fogunk énekelni a Müpában, részleteket adunk elő Händel Rodelinda, Ariodante, Giulio Cesare és Rinaldo című operáiból. Több nyári fesztiválon is fogok énekelni. Jövőre kerül rá sor, de nagyon örülök neki, hogy 2019 júniusában Agostino Steffani Orlando című operájában Bradamante szerepét fogom énekelni Bostonban. |