Három magyar zenekar New Yorkban 2018. november 16. / B. D. A Hangfoglaló Program közreműködése révén az Ivan & the Parazol, a Mörk és a The Immigrants képviselhették Magyarországot, a magyar könnyűzenét az október elején New Yorkban rendezett Mondo.NYC showcase fesztiválon. A tavaszi SXSW showcase fesztiválon való jelenlét után ismét Amerikában léphettek fel magyar zenekarok. Az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program ugyanis idén először partnere lehetett New York legnagyobb major-zenei szakmai eseményének, a Mondo.NYC-nek. A szervezők három magyar fellépőt hívtak meg a fesztiválra, aminek fő profilja a dalok televíziós produkciókba (filmekbe, reklámokba) való értékesítése, a bevételek növelése az úgynevezett blockchain rendszeren keresztül, valamint a nagykiadók tehetséggondozása. A Könnyűzenei Szolgáltató Irodán belül, a Hangfoglaló Program révén épülő HOTS (Hungarian Oncoming Tunes) magyar exportiroda aktív közreműködésének köszönhetően az Ivan & the Parazol, a Mörk és a The Immigrants képviselhették a magyar könnyűzenét New Yorkban. Bár a Mondo.NYC még fiatal eseménynek tűnik, jogelődje, a patinás CMJ 36 éves múltra tekint vissza. Erről az eseményről korábban olyan produkciók vívhattak ki nemzetközi elismerést, mint a Moderat, a Jimmy Eat World, a Placebo vagy a Coldcut. Bár a Mondo.NYC sokkal nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a zenészek felismerjék a technológiai fejlődés fontosságát a saját karrierjükben, az esemény a legnagyobb piaci szereplők érdeklődését érdemelte ki. Itt tartotta meg éves beszámolóját a RIAA (az amerikai hanglemezgyártók szövetsége), valamint a zenei supervisorok is a Mondo részeként tartották éves konferenciájukat, ahol így a legnagyobb filmstúdióktól a streamszolgáltatókon keresztül, a Universaltól a Netflixen át a Huluig minden releváns piaci szakértő megjelent, akinek köze van a mai könnyűzenéhez. A szárazabbnak tűnő, tisztán zene- és filmipari beszélgetéseken túl olyan zenészek is előadóként vettek részt a Mondo.NYC fesztiválon, mint a Blue Note-ban rezidens hónapot jegyző szerző, Robert Glasper, a Dream Theater billentyűse, Jordan Rudess vagy épp Richard Barone, a Run DMC szerzője. Az október első hetében New Yorkban rendezett Mondo.NYC fesztiválon 120 zenekar léphetett fel tizenkét országból. Európából csak Franciaország, Írország, Svájc és Magyarország képviseltették magukat. A Hangfoglaló Program révén működő HOTS exportiroda jóvoltából az Ivan & the Parazol és a Mörk a Drom nevű klubban állhatott közönség elé, míg a The Immigrants a Niagarában adhatott koncertet. Bár a produkciók tagjai is igyekeztek aktívan részt venni a konferenciabeszélgetéseken, mégis az esti fellépéseket várták leginkább, főleg hogy a Mörk duplázott, az Immigrants pedig egyenesen triplázott a New York-i éjszakában. A koncertek közönsége pedig nemcsak a klubok törzsvendégeiből, hanem a Mondo.NYC szakmabeli delegáltjaiból és persze a zenekari menedzsmentek meghívottjaiból tevődött össze aszerint, hogy mely produkció hogyan szeretne érvényesülni. Az Ivan & the Parazol már visszatérő az amerikai piacon, hiszen nemcsak kétszer játszhattak a South By Southwesten – azon túl, hogy a Take My Hand az esemény himnusza is volt 2014-ben –, hanem legújabb lemezüket is a Los Angeles-i EastWest Studios falain belül rögzíthették a Grammy-díjas William Anspach felügyelete mellett, valamint egyes dalaik olyan amerikai sorozatokban hangzottak el, mint a Shameless vagy a Vinyl. Nem is volt meglepő, hogy a koncertjükre nemcsak megtelt a Drom, hanem önfeledt táncba kezdtek a szakmai meghívottak is. A Mörk először lépett fel Amerikában, bár az európai és főként a német piacon már látható sikernek örvendenek. A dromos koncert mellett a szintén nagy múltú Bowery Electricben állhattak színpadra – itt korábban Patty Smith, Thurston Moore és Lydia Lunch is felléptek már –, ahová kis túlzással a bécsi Waves Viennáról érkezett a zenekar, ahol szeptember végén szintén két koncertet adtak. A Mörk új EP-je, a The Death of Mörk október végén jelenik meg, az első videoklip pedig a Doubt című dallal együtt már megjelent, Tenki Réka és Keresztes Tamás főszereplésével. A The Immigrants is első alkalommal járt Amerikában – korábban Európában és Kínában turnéztak –, és láthatóan nagy hatással volt rájuk a fesztivál forgataga, amiből a jövőre vonatkoztatható tapasztalattal tértek haza. Korai még arról beszélni, hogy melyik produkció hogyan tudott érvényesülni az eseményen. Az azonban már önmagában is sikernek tekinthető, hogy Magyarország partnere lehetett Amerika legnagyobb, nagykiadókat és kiemelt piaci szereplőket egyesítő eseményének. Ez már arra is elég volt, hogy a jelen lévő több száz szakmai delegált és a koncertek közönsége értesülhessen arról, hogy a magyar könnyűzene az amerikai piacon is tud meglepetéssel szolgálni. |