Jó megfejtésért szerenád, tornateremben opera
2018. december 27. / Pavlovics Ágota

A Zeneakadémia Nagytermében, a Budapest Music Centerben a fősodortól alaposan eltérő bérletsorozatokat indítanak. Otthonuk és próbatermük a valamikori óbudai Flórián mozi. Egyéni megszólalási módokat keresnek, és elképesztően jó megoldásokat találnak, amiket a közönség
hálásan honorál. A friss ötleteivel gondolkodásra ösztönző, irodalmi idézeteket gazdagon használó, rejtvényekkel sem fukarkodó zenekar 25. születésnapjához érkezett. Hámori Mátéval, az Óbudai Danubia Zenekar (ÓDZ) művészeti vezető karmesterével beszélgettünk.

A zenekar idén Magyar Örökség Díjat és Érték és Minőség Nagydíjat kapott. Utóbbit A zene… az kell! című ifjúsági sorozatukkal érdemelték ki, amivel általános iskolák tornatermeit járják. Méltó ajándékok egy kerek születésnapra.
H. M.: A zenekar működésének általam is legfontosabbnak tartott célja az, hogy a fiatalokat megszólítsuk. A pályám elején ifjúsági koncerteket csináltam, a szokásos „főpróba” jelleggel szemben úgy gondoltam, lehet tényleges minőséget adni. Megpróbálom a zenét más művészeti ágakkal társítani, meggyőződésem, hogy a gyerekek sze­re­tik a formabontást. Sajnos a középiskolások szinte teljesen el­tá­vo­lod­tak a komolyzenétől, nekünk kell tennünk azért, hogy megnyerjük ezt a korosztályt, megmutassuk nekik, a műfaj az övék is lehet. Ki­dol­goztunk egy egyedülálló projektet Egy hét a Danubiával címmel. Ebben első évfolyamos gimnazisták vesznek részt, akik egy-egy koncertünkhöz kapcsolódóan megis­mer­kednek a zenészekkel, velük tartanak a próbákra, egy kakaós reggelin pedig mi mesélünk a művekről, zeneszerzőkről, a zenészéletről. Aztán eljönnek a koncertre is, végül pedig beszámolót kell írniuk vagy videoblogot készíteniük a velünk töltött hétről. A koncertekkel párhuzamosan indítottuk el tornatermi programjainkat általános iskolás gyerekeknek. Számunkra nagyon fontos, hogy úgy vigyük el hozzájuk például az operát, hogy ne devalváljuk a zenét.

Melyek voltak az ÓDZ életének mérföldkövei?
H. M.: Héja Domonkos kiemelkedő karmester, aki kiemelkedő zenészeket gyűjtött, amikor megalapította a Danubia Ifjúsági Zenekart. A zenekar egyedülálló volt a műfajban, és már az első években szép sikereket ért el itthon és külföldön. 2010. január elsejétől Silló István vette át az Óbudai Danubia Zenekar irányítását. Amikor Héja Domonkos az Operaházhoz került, és elfoglaltságai elkerülhetetlenné tették a váltást a ze­ne­kar élén, Ács Péter ügyvezető igazgató megkeresett, hogy közösen gondolkodjunk a Danubia jövőjéről. Egész életemben zenekarépítéssel akartam foglalkozni (még a szakdolgozatom témája is ez volt), így nem esett nehezemre azt mondani, álljunk neki és leheljünk lelket az egészbe. Mindez 2013-ban, a zenekar megalapításának 20. évfordulóján történt, ekkor született meg az új arculat, az innovatív művészeti irány­vo­nal, amely középpontjába a fiatalok megszólítását helyezte.

Hol tart ma a zenekar?
H. M.: Ötven teljes állású muzsikusunk van, az éves költségvetésünk 300 millió forint. Egy év alatt 110 koncertet adunk, 80 ezer nézőnk van. Fő támogatónk az Óbudai Önkormányzat, amit a zenekar nevének megváltoztatásával is jeleztünk. Célunk megőrizni a fiatalságunkat. A művészi munkán túl a kom­mu­ni­ká­ciónkkal is szeretnénk a fiatalok felé nyitni. A zenekar Magyarországon elsőként teljes évadát online streameli. Zeneakadémiai koncertjeinket az Index.hu, BMC-s koncertjeinket a Fidelio.hu közvetíti, ami olyan elérést jelent, amit rajtunk kívül egyetlen zenekar sem tud produkálni.

Jellemző önökre az irodalmi idézetek használata, amelyekhez rejtvények tartoznak, a helyes megfejtést beküldők jutalmul a zenekar által játszott szerenádot kaphatnak. Hasonlóan figyelemfelkeltő az évadmottó, ami idén a következő: Minden dolog – szám.
H. M.: Püthagorasztól származik az idézet, a számok pedig misztikus dolgok, jubileumi évadunk ennek a misztikumnak a jegyében épül fel. Zenekarunk Lutoslawski, Bartók, Duke Ellington, Dvorák, Rautavaara, Liszt, Schönberg, Rachmaninov műveiből összeállított izgalmas sorozattal ünnepli negyedszázados jubileumát.
Említsünk meg egy koncertet a zeneakadémiai bérlet és egyet a BMC-s sorozat koncertjei közül.
H. M.: December 12-én Szentpáli Roland felkérésünkre írt La follia című művének ősbemutatója lesz, a műsor további részében Schönberg: Variációk zenekarra, Rachmaninov: Rapszódia egy Paganini-témára és Lutoslawski: Paganini-variációk című műve kerül előadásra. A hangverseny szólistája Balog József zongoraművész, a zenekart a kiváló Káli Gábor vezényli. A BMC-ben a zeneszerzőket új aspektusokból bemutató háromrészes sorozatunk az eddigi évek óriási sikerének köszönhetően az idei évtől két alkalommal hallható. Az estek állandó házigazdája továbbra is Eckhardt Gábor zongoraművész lesz, 2019. január 25-26-án Händel, az egyik legnagyobb barokk szerző műveit mutatjuk be a világhírű Baráth Emőke áriaestjén.

December 30-án lesz a születésnapi gálakoncertjük, hogy ünnepelnek?
H. M.: Az est különlegessége, hogy a zenekar jelenlegi és korábbi művészeti vezetői vezénylik a koncertet. Közösen terveztük meg a műsort, Héja Domonkos Muszorgszkij – Ravel: Egy kiállítás képei, Silló István Gershwin: Egy amerikai Párizsban című művét dirigálja, én pedig Saint-Saëns h-moll hegedűversenyét és Erkel Hunyadi László című operájának nyitányát fogom vezényelni. A szólista Kelemen Barnabás lesz.

Milyen újdonságokkal bővítik tovább máris impozáns kínálatukat?
H. M.: Két újdonság is lesz, mindkettő a BMC-ben. Az egyik a Kalandra fül! című ifjúsági sorozatunk az 5-12 év közötti gyerekek számára, amely ötvözi a mozgás, az irodalom, a humor és az interakció eszközeit. A másik a Salon de musique című sorozatunk, amely a romantika korának zeneszerzőit idézi meg.

Mire számíthatnak, akik érdeklődését felcsigázta a januári A zenegyűlölő című szimfonikus zenei stand-up koncert?
H. M.: E. T. A. Hoffmanntól származik a cím, az esten Janklovics Péter működik közre. A koncerten mindenről hallhat majd a közönség, amit sokan utálnak a komolyzenei koncertekben. Reméljük, sikerül nevetéssel és gyönyörű zenékkel oldanunk ezeken az ellenérzéseken.