A lassan érő zseni: Pawel Pawlikowski 2019. február 07. / Kovács Gellért Varsóban született, a hetvenes években édesanyjával Angliába emigrált, s kisebb kitérőkkel ott is maradt. Hosszú évekig forgatott esetenként nagy port kavart dokumentumfilmeket, aztán a moziban is nevet csinált magának – de legnagyobb sikereit egy lengyel filmmel aratta. Legújabb alkotása, a migráns művészek sorsát és érzelmeit szerényen, de elsöprő erővel ábrázoló Hidegháború rendezői díjat kapott Cannes-ban, s minden bizonnyal ott lesz az Oscar-gálán is. Nálunk február 14-től látható. Az utolsó menedék (2000) A történet: Nem lehet kérdés, hogy Pawlikowski első komolyabb játékfilmje is erősen humanista, s legalább annyira önéletrajzi ihletésű: orosz nő és gyermeke Angliába költözne, de a reptéren nem várja őket vőlegény, így egy menekülttáborban kötnek ki, ahol újabb megpróbáltatások s az asszonyra talán egy új kapcsolat vár. Főbb elismerések: 2 BAFTA Szerelmem nyara (2004) A történet: Zaklatott coming of age történet, két vidéki fiatal lány barátságáról, szerelméről, vad útkereséséről. S az egyik lány nem más, mint az ekkor 21 éves Emily Blunt, de Natalie Press is remek, valamint a többi szereplőre sem lehet panasz. Pawlikowski nagyon ért a színészekhez. Főbb elismerések: 1 BAFTA – valamint egy lengyel díj, a legjobb európai filmnek, a Szerelmem nyara ugyanis brit alkotás. Titkok Párizsban (2011) A történet: Most éppen Ethan Hawke menekül idegen országba. De ő nem politikai, hanem nagyon zűrös magánéleti okokból. Párizsban találkozik Kristin Scott Thomasszal – s mivel ez egy thrillerszerű dráma, a folytatást el lehet képzelni. Főbb elismerések: Csupán 1-1 jelölés Rómában és Chicagóban. Nem ez Pawel Pawlikowski legjobban sikerült filmje, viszont feltűnik benne az Ida egyik mellék- és a Hidegháború egyik főszereplője, Joanna Kulig! Ida (2013) A történet: A páratlan szépségű, érzékeny műremek nemcsak egy apácanövendék identitáskeresésének és nagynénje lelkitusájának érzékeny krónikája, de arra is katartikus bizonyítékkal szolgál, hogy a harmadik évezredben is lehet világsikert aratni egy fekete-fehér, szerény filmmel, amely a maga csendes, klasszikus módján nagyon is komoly sebeket tép fel. Pawlikowski Oscar-díjat hozott szülőhazájának, ennek ellenére sokan és sokat támadták Lengyelországban, leginkább a politikusok – mielőtt levetítették volna az Idát a közszolgálati televízióban, egy kifejezetten erre az alkalomra készített műsorban támadták a film tartalmát, különös tekintettel arra, hogy az Ida őszintén tárgyalja a lengyelek felelősségét a holokausztban. Főbb elismerések: A legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar mellett még közel 70 díjat kapott, többet között 1 BAFTA-t és 3 Európai Filmdíjat. |