Két vezető karmester, számos delikát darab, sok frenetikus koncert 2019. március 13. / Pavlovics Ágota 2019. január 1. óta két vezető karmester, Bogányi Tibor és Gilbert Varga áll a Pannon Filharmonikusok (PFZ) élén. A feladat nem újdonság Gilbert Varga számára, mert pályája során többször dolgozott vezető karmesterekkel párban. Mostantól a külföldön ismert, nálunk eddig ismeretlen vezetői gyakorlat meghonosítása a Pannon Filharmonikusok nevéhez fűződik majd. Az együttes élén történt változásról, valamint a zenekar Aranyfedezet nevet kapott 2019/20-as évadáról a PFZ ügyvezető igazgatójával, Horváth Zsolttal beszélgettünk. Tavaly év végén a zenei élet jelentős híre volt, hogy 2019 januárjától két vezető karmester áll a Pannon Filharmonikusok élén. Miért és hogy született a döntés? H. Zs.: Nálunk még újdonság, hogy két karmester társpozícióban viszi a zenekar művészeti munkáját. Nem a különlegesség vezetett bennünket, amikor felkértük Gilbert Vargát. A változás szervesen következik a Pannon Filharmonikusok elmúlt 15 évéből. 2003 óta a zenekar egy célrendszer és koncepció alapján dolgozik. A művészeti intézmények stratégiáját az igazgató jeleníti meg, ez a munka a színházak esetében egyértelmű, a zenekaroknál kevésbé látványos. Az én programom szerint is nagyon fontos a karmester személye, aki szakmailag képes az együttest vezetni. Bogányi Tibor vezető karmester két cikluson át állt a zenekar élén, hét évig dolgozott velünk. Általában ennyi év után szokás lezárni a közös munkát, de mi nem vagyunk átlagos zenekar. Egy periódus zárult le, és egy másik nyílik. Bogányi Tibor marad az együttes egyik vezető karmestere, a másik pedig a komoly nemzetközi hírnévre szert tett Gilbert Varga, akit az elmúlt 15-18 évben többször és többen is hívtak haza, és én boldog vagyok, hogy a mi felkérésünket fogadta el. A Londonban született Gilbert Varga a legendás magyar hegedűművész, Varga Tibor fia, aki ugyancsak hegedűművésznek készült, majd a karmesteri pulpituson találta meg a helyét, 28 éves korában járt első ízben Magyarországon. Korábban a Philharmonia Hungarica és a Baszk Szimfonikusok, jelenleg pedig a Taipei Szimfonikusok vezető karmestere. Dolgozott a Malmöi és a Stuttgarti Szimfonikusok első állandó vendégkarmestereként, ahogy szintén vendégkarmesterként a világ legkiválóbb együtteseit dirigálja az Egyesült Államoktól Tajvanig. Milyen lesz a munkamegosztás a két maestro között? H. Zs.: Három évig fog a két karmester közösen dolgozni a zenekarral, amitől további fejlődést várok. Meggyőződésem, hogy a közönség magas minőségű, frenetikus koncerteket fog hallani a PFZ-től. Egy dirigens köztudottan erős, döntésképes, határozott, irányadó személyiség, karizmatikus, jó aurával bíró ember kell legyen. Ebből persze az is következhetne, hogy két dudás nem fér meg egy csárdában, de a mi esetünkben ez nem történhet meg. Mindkét karmesterünk kifejezetten együttműködő, ám a naprakész kommunikáció elengedhetetlen feltétele a közös munkának. Ami az eddig elmondottakon kívül garancia a jó együttműködésre: mindketten remekül kiegészítik egymást. Bogányi Tibor a nagy apparátusra írt zenei műveket szereti műsorra tűzni, Gilbert Varga pedig inkább a kamarazenéből jött szimfonikus darabokat szereti. Mi magyarok Beethoven zenéjében vagyunk otthon, Debussy muzsikája kevésbé az anyanyelvünk, Gilbert Varga francia kötődésű zenei anyagokkal fogja színesíteni a PFZ palettáját. Vezető karmesterként a pécsi közönség előtt első alkalommal január 26-án a Kodály Központban a Könnyed elegancia című koncerten dirigálta a zenekart. Gilbert Varga ebben az évadban további három koncerten vezényli majd az együttest a Kodály Központban. Ezen alkalmak közül szeretném kiemelni a május 9-i hangversenyt, amikor Haydn, Mozart, Beethoven, vagyis a nagy bécsi klasszikusok egy kellemes tavaszi estéhez illő műsora hangzik majd el. Különösen igaz ez a nyitányként elhangzó Haydn-szimfóniára, Az estére, amely A reggel és A dél szimfónia mellett a napszak-szimfóniák harmadik darabja. Mozart oboaversenye szeriőz, finoman rajzolt zene, a szólista Kiss József lesz. Beethoven IV. szimfóniája pedig az Eroica párja, ám sokkal ritkábban hangzik el, mint a III. szimfónia. Ejtsünk néhány szót egy különleges születésnapi koncertről is. H. Zs.: Eötvös Péter 75. születésnapját az egész világ ünnepli. Örömünkre elfogadta a Pannon Filharmonikusok meghívását, így március 8-án a Müpában köszöntjük a világszerte ismert és elismert zeneszerző-karmestert. Az est műsorán angol, olasz, latin nyelvű Eötvös-művek követik egymást, és a hangverseny karmestere is az ünnepelt lesz. A zenekar következő évada a találó Aranyfedezet címet viseli. Mi mindent hallhatunk majd a budapesti Müpa-koncerteken? H. Zs.: Úgy érezzük, színpadi jelenlétünk lehetővé teszi ezt a névadást. Márciusban kezdjük értékesíteni a következő évad bérleteit. Budapesti koncertjeinkre nem hívunk vendég karmestert, a két vezető karmester fog vezényelni. A számukra legkedvesebb, páratlanul tehetséges szólisták fognak velük és a zenekarral a közönség elé lépni. Október 18-án lesz az első koncertünk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, ahol Joseph Haydn E-dúr szimfóniája, Lalo Spanyol szimfóniája – amely valójában egy hegedűverseny – és Szkrjabin Az extázis költeménye című művei lesznek műsoron. Az est dirigense Gilbert Varga lesz, szólistája pedig egy nagyszerű japán hegedűművész. 2019. november 29-én César Franck: Psyché és Erósz, Gustav Mahler Egy vándorlegény dalai és Brahms D-dúr szerenád című művét Gilbert Varga vezényli. 2020. január 31-én Sibelius Legenda című szimfonikus költeményét, Schumann Versenymű négy kürtre és zenekarra, Brahms / Schönberg: g-moll zongoranégyes című opusait Bogányi Tibor vezényli. 2020. március 6-án Lili Boulanger Tavaszi reggel című darabját, Sibelius Hegedűversenyét, valamint Gustav Holst A bolygók című nagy ívű művét szintén Bogányi Tibor dirigálja. Május 15-én Mozart c-moll zongoraversenye, Ravel Lúdanyó meséi című darabja, Sztravinszkij Tűzmadár-szvitje lesz műsoron, a hangverseny karmestere Gilbert Varga lesz, akinek munkáját rengeteg finom hang és szín kibontása jellemzi. |