„Vegyes felvágott a legmagasabb polcról” 2019. március 16. / Pavlovics Ágota Harmincöt éven át volt a Műcsarnok munkatársa. Lehetetlen felsorolni, hány izgalmas kiállítással szerzett örömet a képzőművészet rajongóinak. Hármat azért megemlítünk. A Láthatatlan, formák, illatok, hangok és párbeszéd a sötétben című kiállítás rendezője. A Páva utcai Holokauszt Emlékközpont megnyitójára készült Auschwitz-album kiállítás rendezője. A Városligeti Csónakázótónál megrendezett Művészet a tavon című szoborkiállítás egyik kurátora és rendezője. Jerger Krisztina művészettörténész a magyar kortárs művészeti élet meghatározó alakja, nyitott és érdeklődő ember, karizmatikus személyiség, üdítő élmény vele beszélgetni. A közelmúltban vette át a VII. kerületi Kertész utcában található Fészek Művészklub képzőművészeti programjainak művészeti vezetését, elődje évtizedeken át a sokak által tisztelt és szeretett Molnár Éva volt. J. K.: Az általam is nagyon szeretett Molnár Éva negyven évvel ezelőtt hívta életre a Fészek Galériát és a könyvtárat. Utóbbi a 70-es, 80-as években a legjobb szakkönyvtár volt a képzőművészek, az építészek és a társművészetek képviselői számára. Már jó ideje szó volt róla, hogy tehermentesítve Évát átveszem tőle a stafétabotot, így a legnagyobb örömmel mondtam igent a felkérésre. A tavalyi évad kiállításai még Éva koncepciója alapján készültek, az ideieket már én válogatom. Két kiállítási terünk van, a Galéria és a kör alakú Herman-terem. Hogy érzi magát ebben a valaha világszép és még mindig lenyűgöző hangulatú művészklubban? J. K.: A Fészek egy fantasztikus patinával rendelkező épület. Itt minden – a falak, a bútorok, a képek, a kopott szőnyegek és a könyvek illata – a tradícióról és a minőségről beszél. Különleges hely ez, ahol megállt az idő. Itt nem kell külön retró hangulatot teremteni, ez magától adott. Az eredetiség a bája! Jó itt lenni, de egyben nehéz is. A Fészek nimbusza megmaradt, de a lehetőségek lassan kifolytak alóla. Mostanában azonban új szelek fújna. Január óta egyre több olyan programunk van, amelyek emelik a ház rangját. Megnyitott a kávéház, a népszerű Nemdebár csapata vette át az üzemeltetést. A Pintér Béla és Társulata fennállásának huszadik évfordulójára készült Jubileumi beszélgetések című előadás a Fészek színháztermében látható. Frissül az épület, ha a fiatalabb korosztály is megszereti e helyet, visszatérhet a ház korábbi fénye. Mi mindent, ki mindenkit fogunk látni idén a Fészek Galériában? J. K.: A legjobbak közül válogattam. A Fészek azon kevés független helyek egyike, ahol csak a minőség számít. Védem is tíz körömmel! Egy hónapig lesz látogatható egy-egy kiállítás. Úgy tervezem, hogy minden műfaj, a festészet, grafika, fotó, plakát, szobrászat, iparművészet jelen legyen, és mindenből a legaktuálisabbat mutassam be. Amit kínálok, „vegyes felvágott” a legmagasabb polcról. De megemlékezem azokról is, akik már nem élnek, hogy ne feledjük őket. Ilyen például Solti Gizella iparművész, aki folytonos kísérletezésével megújította a hazai és az európai textilművészetet, vagy a 2015-ben fiatalon meghalt Braun András, akinek képeit sokan ismerik, de szobrait még nem láthatták. Két meghatározó képzőművész egyéniség, Eperjesi Ágnes és Gerhes Gábor is az idei kiállítók között van, Korolovszky Anna pedig a legfiatalabb tervezőgrafikus nemzedéket fogja képviselni plakátjaival. A nyári szünet előtt Bánkúti András fotóművész képeiből tervezek kiállítást. Ősszel pedig a tavaly 80 éves Féner Tamásnak lesz kiállítása a Fészekben. A friss szelek hoznak-e változást a képzőművészeti kiállítások látogatói számára a belépőt illetően? J. K.: Abban az értelemben nem, ahogy eddig, ezután sem kérünk pénzt a kiállítások látogatóitól. Aranyba foglalok mindenkit, aki veszi a fáradtságot és kiállításokat néz meg a mai magas múzeumi jegyárak ellenére. Apropó múzeumi kiállítások. Milyen aktuális kiállításokra hívná fel a figyelmet? J. K.: Február 1-jén nyílt egy visszatekintő anyag a legendás Ipartervről, a kortárs képzőművészet bölcsőjéről. A Ludwig Múzeumban látható Iparterv 50+ című csoportos tárlat az egykori „ipartervesek” legújabb munkáiból, illetve a lezárt életművek anyagából nyújt válogatást. Nagy Árpád Miklóssal, a Szépművészeti Múzeum Antik gyűjteményének vezetőjével közösen jegyzem a múzeum nemrég megnyílt antik kiállítását, Klasszikus ókor címmel. A megújult állandó kiállításon két évig dolgoztunk, most a korábbinál nagyobb területen, számos új tárggyal és témával kiegészülve, három nagy teremben mutatja be az ókor világát. Szerencsés ember vagyok, mindig megtaláltak és megtalálnak azok a feladatok, amelyek foglalkoztatnak. Most a Fészek! Remélem, ez a kis ízelítő elegendő kedvcsináló lesz ahhoz, hogy minél többen ellátogassanak hozzánk, és hozzájáruljanak, illetve részesei legyenek egy régi, kultikus hely újjászületésének. |