Különleges koncert-összeállítások, rég nem hallott csodaszép darabok 2019. május 22. / Pavlovics Ágota A Rondo Quartet 300 év vonósnégyes irodalmából válogatja repertoárját, de nagyon szívesen játszik modern zenét is. A Dóczi Áron – hegedű, Pintér Dávid – hegedű, Tornyai Péter – brácsa, Mód Orsolya – cselló alkotta együttes 2017 óta vonósnégyes sorozattal van jelen a Budapest Music Center (BMC) könyvtárában. A három koncertből álló sorozat estjein elhangzik egy darab az első vonósnégyes-szerző, Haydn műveiből, egy a modern amerikai zeneszerzők kamarazenéi közül, a záró opus pedig Janacek vonósnégyeseiből kerül kiválasztásra. Az idei sorozat sorban harmadik estje május 3-án lesz. Mód Orsolyával, a Rondo Quartet és a Budapesti Fesztiválzenekar csellistájával beszélgettünk. A Budapest Music Center könyvtárában hallható sorozatuk műsora több mint figyelemre méltó. Milyen gondolatok mentén került egymás mellé Haydn, egy modern amerikai zeneszerző és Janacek? M. O.: Sorozatunk májusi záró estjén Haydn, Cage és Janacek műveit válogattuk egymás mellé. Alapfelvetésünk az volt, hogy rejtett összefüggéseket, érdekes összecsengéseket, ellentéteket tárjunk közönségünk elé azáltal, hogy a vonósnégyes-irodalom első mesterének klasszikus remekműveit modern amerikai szerzők (itthon kevéssé ismert) vonósnégyeseivel, illetve Janacek egyedülálló zenéjével együtt adjuk elő. Idei sorozatunk záró koncertjén Haydn utolsó teljes kvartett-sorozatából, az Erdődy-kvartettekből az 5., D-dúr vonósnégyest választottuk. Amerikai szerzőnk (Ives és Copland után) John Cage, akinek fiatalkori, meditatív szépségű kvartettje, a String Quartet in Four Parts az életmű fontos része, és tudomásunk szerint az elmúlt tíz évben nem volt Magyarországon hallható. Janacek két kvartettje (a Kreutzer-szonáta és az Intim levelek) után pedig a Benőtt ösvényen című zongoraciklus vonósnégyes-átiratát tűztük műsorra. Szeptemberben folytatódik sorozatuk a BMC-ben, mivel? M. O.: A következő évad első koncertje szeptember 30-án lesz. Még tart a műsortervezés folyamata. Az eddigi évek logikáját követve rejtett összefüggéseket feltáró program-összeállításban gondolkodunk. Ön most a Fesztiválzenekarral turnézik. Hamburg és Luxembourg után Párizsban vannak, majd New York következik. A Philharmonie de Paris, a legjelentősebb franciaországi zenei központ rendszeresen meghirdetett tematikus hétvégéi közül ez a Week-end Budapest. Március 31-én délelőtt beszélgetünk. Hogy sikerült a tegnap esti koncert? M. O.: Szívemnek kedves a program és a helyszín is. Tegnap Bartók A csodálatos mandarin-szvitje, válogatás a Gyermekkarokból, a 7 kórus zenekarral és a Concerto volt műsoron. A terem nagyszerű adottságokkal rendelkezik, kitűnő az akusztikája és különleges az atmoszférája – mikor ebbe a terembe lépek, olyan érzés, mintha egy másik világba, egy elvarázsolt víz alatti birodalomba érkeznék. Nagyszerű koncertet adtunk Káli Gábor vezényletével, ugyanakkor hiányzott Fischer Iván jelenléte. (Fischer Iván váratlan betegsége miatt a Budapesti Fesztiválzenekar karmestere a turnén Káli Gábor – a szerk.) Az élő zene bűvölet számunkra, akik hallgatjuk, és nyilván a muzsikusok számára is. Mitől szép vonósnégyesben játszani, és milyen a Fesztiválzenekarban való játék adta öröm? M. O.: Termékeny kölcsönhatásban él együtt pályám e két területe. A kvartettel a zeneakadémiai évektől kezdve együtt játszunk, 2003 óta közösen fedezzük fel a vonósnégyes-irodalmat (Tornyai Péter néhány évvel később, 2008-ban csatlakozott az együtteshez). A közös tanulmányok stabil alapot adnak az együttműködésünknek. Emellett a különböző helyeken szerzett szakmai tapasztalataink gazdagítják közös zeneiségünket is, és hozzájárulnak vonósnégyesünk frissességéhez, lendületéhez. A köztünk levő barátság és bizalom pedig segíti intim kapcsolódásunkat a zenéhez. A Fesztiválzenekar egy rendkívül inspiráló közeg, remek kollégákkal, nagyszerű vendégművészekkel és Fischer Ivánnal. Iván tudása, kiapadhatatlan kreativitása és művészi elképzeléseinek szabadsága immáron 12 éve hat ösztönzően zeneiségemre, hangszerjátékomra. Emellett mindkét terület gazdag tapasztalatával és élményeivel járok Szegedre, ahol a Zeneművészeti Karon négy ifjú csellistát tanítok 2018 szeptembere óta. A Rondo Quartet szívesen vesz műsorára modern zenét, kiknek a műveit fogják lemezre játszani a közeljövőben? M. O.: 2017-ben, Dohnányi Ernő 140. születési évfordulójának évében kezdtük el vonósnégyeseinek felvételét. 2018 januárjában jelent meg az első lemez egy ifjúkori művel és a 3. vonósnégyessel. Külön érdekesség, hogy a fiatalkori a-moll kvartett nem jelent meg nyomtatásban, így külön kutatómunka előzte meg a darab felvételét. Ebben nagy segítségünkre voltak Tornyai Péter zeneszerzői tapasztalatai, illetve hogy Pintér Dávid DLA disszertációja kapcsán elmélyülten foglalkozott Dohnányi vonós kamarazenéjével. Idén nyáron Dohnányi 1. és 2. kvartettjével folytatjuk a felvételt, mely remélhetőleg jövőre már a boltokban lesz, a Rózsavölgyi Kiadó gondozásában. |