„A zenélés lényege, hogy együtt vagyunk, egymás energiáit használjuk” 2020. október 08. / Pavlovics Ágota Fekete-Kovács Kornél, világhírű trombitás, szárnykürtös, zeneszerző, hangszerelő, tanár, zenekarvezető, idén ötvenéves, az általa alapított Modern Art Orchestra (MAO) pedig most érkezett a 15. szülésnapjához. A pazar zenéket játszó és mámorító lemezeket készítő csapat, a koronavírus miatt kialakult helyzetben is képes volt a hiányt erénnyé transzformálni. Koncertjeikről, lemezeikről, terveikről, őszinte örömünkre, a semmilyen dobozba be nem gyömöszölhető, kreatív kezdeményezéseiről ismert zenekarvezető, Fekete-Kovács Kornél osztotta meg a gondolatait velünk. Legutóbb akkor beszélgettünk, amikor elkészült a jóga filozófiája által inspirált, egész estés, Foundations című műve. Hogy alakult azóta a darab sorsa? F.-K. K.: 2019 márciusában volt a Foundations bemutatója a Müpában, aztán nyáron, Kapolcson a Harcsa Veronika Udvarban, nem színházi körülmények között, nem ültetett közönség előtt, két este, két részben adtuk elő. Nagyon sok tanulsága volt ennek a két estének – majd pár hónap elteltével rögzítettük az anyagot a Budapest Music Centerben (BMC). Azt gondolom, hogy nagyon jól sikerült a végeredmény. A lemez kiadója, a BMC stábja fantasztikus munkát végzett. A lemez megjelenhetett volna a március 20-ra tervezett lemezbemutatóra, ám jött a karantén. Nem lett volna szerencsés, ha ez idő alatt jelenik meg, így augusztus 7-re tettük a lemez hazai és nemzetközi megjelenését. A BMC-ben szeptember 13-án volt a lemezbemutató koncertünk, ahol természetesen kapható is az album. Fergeteges sikert aratott a 2018-ban megjelent Bartók Tizenöt magyar parasztdal című darabjának nagyzenekari feldolgozását, illetve a tételekre reflektáló kompozíciókat tartalmazó albumuk. Ön sorozatot tervezett magyar zeneszerző-óriásokból, a következő bemutatója máris itt van. Mit tudhatunk a Kodály Reflections című anyagról? F.-K. K.: Látva, hogy a Bartók-lemezt a szakma és a közönség egyformán pozitívan fogadta, azt gondoltam, hogy a magyar zenei élet három, talán legmarkánsabb személyisége előtt tisztelegjünk egy-egy lemezzel. Bartók után Kodály következik, és Dohnányi Ernő zárja majd a sort. A koncepció alapja a tisztelet és alázat: a szerzők műveit érintetlenül hagyjuk, de hozzáteszünk saját gondolatokat, amelyeket a művek ébresztenek bennünk. Kodályt tanulmányozva az egyik legjelentősebb dolog, amivel szembesülünk, hogy Magyarországon és Európa-szerte magasra emelte az énekkari kultúrát. Kodály kórusműveit a Nemzeti Énekkar fogja énekelni Somos Csaba vezetésével, mi pedig – Bacsó Kristóf, Ávéd János, Subicz Gábor, Cseke Gábor – reflektálunk rájuk. Az énekkar és a MAO között igazi partneri kapcsolat kezd kialakulni. A Kodály-darabot október 25-én fogjuk bemutatni BMC-ben. A járvány minden muzsikust rosszul érintett, de a MAO és személy szerint ön nem állt be az otthonról zenélünk, és közzétesszük a neten vonalba, egyedülállóan izgalmas kezdeményezést indított útjára május 1-én. Hogy jött az ötlet? F.-K. K.: A kezdeményezés egyben egyfajta tiltakozás is volt a részemről. Véleményem szerint a ma embere foggal-körömmel ragaszkodik hozzá, hogy a megszokott életét fenntartsa. Teremtődött egy mindannyiunktól független helyzet, amiben nem volt folytatható a megszokott élet, a karanténban nem lehetett semmit a megszokott módon csinálni. Sokan mégis úgy tettek, mintha mi sem történt volna: a social médiát egy pillanat alatt elárasztották azok a karantén produkciók, amelyek azt sugallták, jól vagyunk, fogjuk egymás kezét, dacolunk azzal, ami körülvesz bennünket. A zenélés lényege, hogy együtt vagyunk, egymás energiáit használjuk, és éppen ez veszett el egy időre legalábbis. Néhány hét gondolkodás után jött az ötlet: megalkottam egy kilenc hangból álló motívumot, amit 10 zeneszerzőnek küldtem el szerte a világban. Arra kértem őket, hogy ebből a vírustörzsnek nevezett dallamból fogalmazzák meg a saját „mutációjukat”. Az elkészült műveket mindnyájan továbbküldték két újabb szerzőnek. Az Art of Virus projektben jelen pillanatban 471 zeneszerző szerepel már, de a számuk napról napra nő. Mindeközben a MAO zenészei „home office” üzemmódban a beérkezett szerzeményekből valódi, hallgatható zeneműveket rögzítettek. Aztán ezeket publikáltuk a projekt www.phonicchat.com/aot című oldalán. Hogy alakul a MAO új évada? F.-K. K.: A Modern Art Orchestrával szeptemberben indul a 16. évadunk. Folytatjuk szerzői estjeinket, amelyeknek havonta egy alkalommal a BMC nagyterme ad otthont, szintén a BMC-ben, az Opus Jazz Clubban folytatódik Legendás albumok című sorozatunk. Októberben kerül sor a már említett Kodály Reflections című darab bemutatójára. Novemberben az Amerikában élő, magyar származású, kiváló zeneszerző, zongorista, Szabó Dani lesz a vendégünk, aki saját, a MAO-nak írt darabjait játssza majd velünk. Februárban a tavalyi Master Class sorozatban megismert fiatal szerzőt, Varga Dániel szaxofonművészt ezúttal egy egész estés műsorra kértem fel. Márciusban Götz Nándor szaxofonművész szerzői estjére készülünk. Az évad szokás szerint bizsergető zenei élményeket ígér, de rapidan változó napjaikban nyilván van B terve is, ha ismét indokolná a járvány a korlátozást. F.-K. K.: Amennyiben nem lenne módunk folytatni a zenélést a hagyományos formában, visszatérünk az Art of Virus projekthez, és újból a darabok felvételeire koncentrálunk majd. |