Koncertek a BMC Opus Jazz Clubjában – ′21. október 2024. Április 10. / VIVE LE JAZZ! FESZTIVÁL A francia jazz az európai színtéren belül is különleges színfoltot képvisel – ezt ünnepli a Budapest Music Center és a Francia Intézet közös fesztiválja, a Vive le Jazz!. A fesztiválprogram a harsányabb, lendületesebb modern jazz felől az akusztikusabb, intimebb megszólalás felé ível hangulatilag a három nap alatt, jól reprezentálva a francia jazz sokszínűségét. A sorozat első fellépője a Pronto! (’Kész!) kvartett, amit Európa egyik legjobb szaxofonosa, a számos nemzetközi díjjal elismert Daniel Erdmann szaxofonos és hasonlóan nagy formátumú zenészbarátja, Christophe Marguet dobos alapítottak idén februárban sodró, magával ragadó szerzeményeik megszólaltatására. Őket követi október 15-én a Quiet Men Quartet, akik különleges hang szereiken egy dallamokban gazdag, nosztalgiával átitatott, mégis friss muzsikával lepik meg hallgatóikat. A sorozat záróakkordjait a francia énekesnő, Emily Loizeau és az Opus Jazz Clubba már-már hazajáró, Franciaországban élő gitáros, Palotai Csaba adják. Repertoárjukban a francia sanzon hagyományai mellett Lou Reed és Bob Dylan dalai, valamint saját szerzeményeik egyaránt fel lelhetőek – mindez az énekhang, a zongora és a gitár bensőséges hangzásába ágyazva. BMC – Opus Jazz Club 10. 14-16., 20h [kep3] MATS-UP FEAT. MBUSO KHOZA A svájci trombitás, Matthias Spillmann 1999- ben azzal a céllal hozta létre a MATS-UP formációt, hogy kombinálja a kamaraegyüttesek széles hangképeit a kisebb jazzformációk vitalitásával, gyors reakciókészségével és interaktív jellegével. Néhány évvel azután, hogy a genfi Le Temps magazin megjósolta, hogy a „MATS-UP lesz a svájci jazz legfontosabb eseménye”, a formációt a „kortárs jazz legkiemelkedőbb együttesei” közé sorolták. A zenekar hangszerelése a két fúvóssal és a ritmusszekcióval lehetőséget ad a még kiaknázatlan zenei területek felfedezésére. Ritka érzékkel egyesítik a nagyobb, impozáns zenei formákat az élénk spontaneitással. Ritmikailag az afrikai zenei hagyományból merítenek, a romantikus, olykor absztrakt dallamok pedig Spillmann képzeletéből pattannak ki, egy egyedülálló és lebilincselő zenei nyelvvé olvadva össze. Legutóbbi, ötödik albumukon a korábbiaknál is nagyobb szerephez jutott az afrikai zene, amennyiben az Ivovo című lemezen – melyet az Opus Jazz Clubban is bemutatnak – Dél-Afrika zenei világának felfedezésére indultak az énekes Mbuso Khoza közreműködésével. BMC – Opus Jazz Club 10. 21., 20h J(A)ZZ! / AHL6 A jazz mindig is határtalan zene volt – a Lu kas Aichinger dobos vezette osztrák AHL6 formáció pedig ezt az ideát a lehető legközérthetőbben testesíti meg. Szerethető zene az övék: elég, ha a zenekarvezető kockázatvállaló, mégis szilárd játékát vesszük szemügyre. Vagy a gitáros hangzásbeli invencióit, melyek látszólag kifogyhatatlanok, avagy a masszív fúvós szekciót, ami képes a precíz játékra anélkül, hogy mindez a hangzásminőség rovására menne. Improvizációjuk messzemenőkig meggyőző, de a valódi sztár itt az együttes és a zene maga: Aichinger kompozíciói sűrűek, de nem túlzsúfoltak, komplexek, de nem idegenítik el a hallgatót. A darabok biztos kézzel vezetik végig a hallgatót a zeneszerző által elképzelt zenei ösvényeken. Röviden: az AHL6 létrehozta saját, egyedi hangzásvilágát – tétovázás nélkül, meglepetésekkel felpakolva, nyitott szívvel és elmével. BMC – Opus Jazz Club 10. 07., 20h FRISS FOLK / DALINDA Az Opus Jazz Clubban időről időre olyan előadók is hallhatók, akik népzenei alapokról indulva, kortárs szemlélettel hoznak létre friss hangzásvilágot. A Da linda a cappella trió énekesnői – Nádasdy Fanni, Paár Julianna és ezúttal Tímár Sára helyetteseként Bolyki Sára – mindannyian a magyar népzene elkötelezettjei. Zeneiségükben mégis arra törekednek, hogy a népdalokhoz szükséges hiteles, ösztönös éneklési stílust modern formában, több szólamban, érzékenyen átdolgozva vigyék színpadra. Dalaik közös emberi tapasztalatokról szólnak, hiszen a népdalaink a mindannyiunkat érintő, kollektív érzések, gondolatok hordozói. Önkifejezésünk legtisztább forrása. A formáció gondolata 2015-ben született meg. Számos nép- és világzenei projekt élményéből, tapasztalatából, évek közös munkája során kristályosodott ki a Dalinda. Az elmúlt négy évben megfordultak a legnagyobb magyarországi koncerttermekben, külföldi fesztiválokon és két, nagy sikerű lemezt jelentettek meg. Bemutatkozó, Dalinda című lemezük (2018) után tavaly Átjárók címmel jelentettek meg új anyagot, mellyel ezúttal az Opus Jazz Club közönsége is megismerkedhet. BMC – Opus Jazz Club 10. 13., 20h |