„Amikor leül az ember és jön a zene, akkor a bajok eltűnnek” 2021. december 03. / Pavlovics Ágota Botvay Károly csellóművész a Budapesti Vonósok névadó alapítója, pályafutása alatt öt kontinensen mintegy 5 ezer hangversenyt adott, ebből az első 4 ezret a két, 20+20 évig változatlan összeállításban működő vonósnégyesével: a Bartók Vonósnégyessel, az Új Budapest Vonósnégyessel, valamint a jövőre 45 éves Budapesti Vonósokkal. A Los Angeles Times a kamarazenekarok Rolls-Royce-ának nevezte a Budapesti Vonósokat. Napjainkban művészeti vezetőként kíséri a zenekar munkáját, tanít a Zeneakadémián, professor emeritus, alapításától fogva részt vesz a Tatai Nemzetközi Zenei Mesterkurzuson. Örömünkre az energikusságáról, tévedhetetlen zenei ízléséről, nagy szívéről és remek humoráról ismert Botvay tanár úrral beszélgethettünk. 2020. december 29-én Botvay ’88 címen tanítványai és tisztelői koncertet szerveztek a Tanár úr tiszteletére, amin sajnos betegsége miatt nem tudott részt venni. Most hogy van? B. K.: Jól vagyok, köszönöm szépen, kicsit zavar, hogy a mostani gondolkodásunkban minden mondat elé odatesszük, hogy ha… Igaz, de a hosszú kényszerszünet után végre nem elhalasztott koncertekről, hanem a Budapesti Vonósok most induló bérleteiről beszélgethetünk, kezdjük mindjárt a Klasszikusok Tükrében sorozattal. B. K.: 2021. november 27-én indul a sorozat a Budapest Music Centerben (BMC), azzal az ajánlással, hogy a legújabb művek iránt elkötelezett zenebarátoknak a mai zenét a „klasszikusok tükrében” is érdemes meghallgatniuk, mert a modern zene kérdéseire a múltból is érkezhetnek válaszok. A koncertsorozat házigazdája Molnár Szabolcs zenetörténész. Az első koncerten Tornyai Péter-ősbemutató lesz, a zeneszerző a 70 éves Dukay Barnabás születésnapja előtt tiszteleg művével. A sorozat II. koncertje február 26-án a 2020. április 25-re meghirdetett, elmaradt koncert pótlása, a szólista Kéringer László (tenor). Április elején kerül sor a sorozat III. koncertjére, amelynek érdekessége, hogy a szólista, Váczi Dániel glissonicon fog játszani. A hangszert 2016-ban kezdte el fejleszteni a szaxofonos Váczi Dániel és Terebessy Tóbiás. A glissonic testén lyukak helyett egy rés van, amelyet bárhol le lehet zárni. Játékmódjában a vonós hangszerekhez hasonlít, míg megszólaltatásában megmaradt a fúvós jelleg. A szünet után Mozart F-dúr zongoraversenyének vonószenekari változata és Kecskés D. Balázs Zongoraversenye hangzik el, a szólista: Csabay Domonkos lesz. Szintén a BMC ad otthon a Budapesti Vonósok Szerenádok, vonósok és rézfúvósok – Múlt és Jelen címen meghirdetett koncertjeinek, amelyek közül a szólista okán az egyik igazi zeneünnep lesz. B. K.: Januárban Elgar e-moll vonósszerenádja és Telemann D-dúr kürtversenye után egy Eötvös Péter-operából átírt kürtverseny hangzik el Zempléni Szabolcs előadásban. Fekete Gyula Harsonaversenyét Fejér Andrásnak írta, ő is fogja előadni. 2022. május 7. különleges dátum, hiszen a Mozart-zongoraversenyek páratlan darabja, az Esz-dúr zongoraverseny hangzik majd el, aminek megszólaltatása mindig eseményszámba megy, ha pedig olyan művész lép a pódiumra, mint Rados Ferenc, akkor az ünnep. Folytassuk a klasszikus zene fellegvárával, a Zeneakadémiával. B. K.: December 28-án a Budapesti Vonósok Frankl Péter zongoraművésszel ad koncertet, januárban ugyanitt Fassang László orgonaművésszel muzsikál az együttes, áprilisban pedig a Budapesti Vonósok vendégei Berecz András mesélő és Berecz Mihály zongoraművész lesznek. Az esten R. Strauss- és Mendelssohn-művek hangzanak el. A következő háromrészes sorozat éppen a Mendelssohn közelében című, a koncertek a BMC-ben lesznek. B. K.: A januári koncerten a Budapesti Vonósokhoz Kállai Ernő hegedűművész és Balog József zongoraművész csatlakozik, a koncertmester Pilz János lesz. A sorozat házigazdája Bősze Ádám. A II. részben Mendelssohn vonósszimfóniáiból játszik a zenekar. A májusi koncert szólistája Bodrogi Éva szoprán lesz. Az Óbudai Társaskör jó ideje az otthonuk, itt próbálnak, náluk is lesz Társas-játék címmel két koncertjük. B. K.: Nagy öröm, hogy gyarapodtak a helyszínek a zenekar életében. A Zichy-kastélyban kezdtünk, majd az Óbudai Társaskör felújítása után ide jöttünk, őslakosok vagyunk, az otthonunknak tekintjük. Az Óbudai Társaskör mellett hálával tartozunk a Molnár-C. Pál Galériának is, hiszen náluk is rendszeresen találkozhat a közönség az együttessel. A Müpa Üvegtermében az Operajátszóházba a gyerekeket várják, mi mindennel? B. K.: Az előadások állandó szereplője a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, a koncerteken mindig két énekes szerepel, akik játszanak a gyerekekkel. Ebben az évadban négy alkalommal három különböző opera kerül műsorra, az első koncerten Puccini Bohéméletével ismerkedhetnek meg a gyerekek. Jövőre lesz 45 éve, hogy megalakította a Budapesti Vonósok Kamarazenekart, képtelenség felsorolni, mi mindent tettek le az asztalra. Változott-e valami a korábban meglehetősen nehéz anyagi helyzetüket illetően? B. K.: Úgy gondolom, hogy a folyamatos fejlődés mellett meg tudtuk őrizni a magunk elé kitűzött legmagasabb művészi színvonalat, minden, a létezésünket veszélyeztető körülmény ellenére. Az együttesben senki nincs státuszban, csak projektek vannak, vagyis meglehetősen nehéz a zenészeknek tervezni az ebből a munkából érkező anyagiakat. Csak a zene szeretete, az alkotás izgalma tartja össze a Budapesti Vonósokat. Jó hír, hogy a támogatásunk nőtt, de ennek ellenére néhányan elbúcsúztak tőlünk, és olyan helyre mentek, ahol biztosítottnak látták a megélhetésüket. A Budapesti Vonósok „Maradj otthon” sorozatában láttam Paradis Sicilienne című művének részletét az Ön előadásban. Léleksimogató élmény volt. B. K.: Amikor leül az ember és jön a zene, akkor a bajok eltűnnek. Ön hosszú és kiemelkedően sikeres pályája során súlyos akadályokkal is találkozott, mégis megőrizte derűjét, hogy sikerült? B. K.: Nem tudom, talán adottság, vagy valahonnan felülről jön. Mindig keresem a kiutat a rossz helyzetekből, hátha van. Tényleg minden rosszban van valami jó. |