Koncertek a Budapest Music Centerben – ′22. május
2024. Április 10. /

George Enescu és mesterei
A 20. század egyik legjelentősebb román zeneszerzőjére, George Enescura emlékeznek halálának 67. évfordulója alkalmából, Mirel Iancovici román gordonkaművész, valamint Jeroen Riemsdijk holland zongoraművész hangversenyén. Enescu élete Bartókkal állítható párhuzamba: ereje nagy

részét arra fordította, hogy európai színvonalra emelje a román klasszikus zenét, a román zeneszerzőket és előadóművészeket pedig beemelje a világ zenei körforgásába. A hangversenyen a zongorára és csellóra átdolgozott Enescu-darabok mellett Robert Fuchs, Gabriel Fauré és Jules Massenet művei is elhangzanak – e három zeneszerző ugyanis rendkívüli módon meghatározta és formálta Enescu személyiségét. A darabokat két neves művész tolmácsolja: Mirel Iancovici a Bukaresti Konzervatóriumban végezte tanulmányait, számos nemzetközi zenei verseny győztese, míg Jeroen Riemsdijk elismert holland zongoraművész, tanár, kutató és író, aki jelenleg a Maastrichti Konzervatórium zongoraprofesszora.

BMC – Koncertterem
05. 04., 19h


Concerto Armonico: Carl Philipp Emanuel Bach 6.
Kora egyik legnépszerűbb zeneszerzője volt, akinek jelentőségét végül a nála is nagyobb tiszteletnek örvendő apja homályosította el: Carl Philipp Emanuel Bachot korát megelőző, ugyanakkor a hagyomány felől is értelmezhető zenéje miatt – és főként billentyűs művei okán – olyan zeneszerzők tekintették példaképnek saját korában, mint Haydn és Beethoven, azonban a 19. században apja, Johann Sebastian Bach zenéjének újrafelfedezése háttérbe szorította az ő munkásságát. A Spányi Miklós vezette Concerto Armonico Homoki Gábor koncertmesterrel karöltve azzal a küldetéstudattal indított a szerző művei köré építve sorozatot a világon egyedülálló módon, hogy újra ráirányítsa a figyelmet a méltatlanul keveset játszott Bach-fiú munkásságára. A koncertalkalmak során C. P. E. Bach 52 billentyűs műve szólal meg a zenekar előadásában, betekintést nyújtva a hallgatóságnak a zenei klasszicista stílus hajnalába, egy nagy hatású zenészegyéniség autonóm világába.

BMC – Koncertterem
05. 15., 19.30h


[kep3]

Koreai Jazz Napok / Cho Yoonseung Trio feat. Lee Seunghee / Near East Quartet
Különleges zenei ízélményekkel kecsegtet az Opus Jazz Club és a Koreai Kulturális Központ közös minifesztiválja, amelyen két magasan jegyzett koreai jazzelőadó mutatja be unikális zenéjét. A fesztivál első napján fellépő, a sokoldalú zongorista, Cho Yoonseung által vezetett trió egy hagyományos koreai sori muzsikussal, Lee Seunghee-vel közösen hozza létre jazz taryung névre keresztelt muzsikáját. Ebben a koreai tradicionális minyo műfaji jegyei egyesülnek a jazzhangzással, létrehozva egy soha nem hallott, meglepő zenei világot. Egy orientális festmény látványát hívja elő a hallgató képzeletében a fesztivál másik fellépője, a progresszív, fúziós Near East Quartet jazzformáció. Zenéjükben a dallamos frázisok finom kontrasztot alkotnak az elektronikus hangképekkel, egyedi ritmikus textúrákkal, amelyekre egyaránt hatnak a nyugati zenékből ismert groove-ok és a koreai ritmusok.

BMC – Opus Jazz Club
05. 12. és 13., 20h

J(A)ZZ! / Dés András Strudel
Miután 2018-ban Dés András Bécsbe költözött, kellemes felismerés volt számára, hogy mennyi minden köti össze a két országot. A történelmi és kulturális összefonódásoknak köszönhetően a gasztronómiában is sok a közös metszet. A rétes, osztrák nevén strudel egy tipikus példája a közös múltnak, hiszen mindkét ország kulináris öntudatának fontos kelléke és boldogságának forrása. Egyrészt ezért lett Dés új, bécsi illetőségű quartetjének Strudel a neve, hiszen a jazzben a közös pontot keresik, ahonnan elindulva új történetek születhetnek. Másrészt pedig azért, mert a rétes egy olyan csoda, ahol csak a szakács fantáziáján múlik, mivel tölti meg a tésztát. Dés András jó ideje olyan formával kísérletezik különböző zenekaraival, amelyben a zenészek az előre megírt, szigorúan komponált részeket szabad improvizációkkal kötik össze. Bécsben is remek társakra talált a közös improvizáláshoz a finom, érzékeny hangú trombitás, Martin Eberle, a különlegesen kreatív zongorista, Philipp Nykrin, valamint a szabadságot és a kötöttséget egyaránt remekül értő és művelő nagybőgős, Andreas Waelti személyében.

BMC – Opus Jazz Club
05. 24., 20h