Koncertek a Budapest Music Centerben – ′22. szeptember
2024. Április 10. /

Tandori – Sziveri
Tandori Dezső és a tragikusan fiatalon elhunyt vajdasági költő, Sziveri János műveit dolgozza fel legújabb verslemezén Harcsa Veronika énekes, Márkos Albert csellista-zeneszerző, Keszég László színművész, Benkő Róbert nagybőgős és Pándi Balázs dobos. A quintet korábban Kassák Lajos

verseiből készített karizmatikus megzenésítéseket a szabadzene és a zsigeri előadásmód egyesítésével, a most bemutatott anyagban ez az alkotómunka folytatódik. Harcsa Veronika így nyilatkozott az előadásról: „A zenészlétben számomra az egyik legnagyobb élmény az alkotói területek sokszínűsége, amelyeket felfedezhetek. A Tandori – Sziveri versprojektre különösen igaz, hogy társaim átjárnak a különféle művészeti területek között, a színházból és a képzőművészetből, a huszadik századi avantgárdból és a mai szabad kifejezésmódokból egyaránt merítenek inspirációt a közös zenei alkotáshoz.”

BMC – Opus Jazz Club
09. 14., 20h

[kep3]

XJAZZ! Budapest
A jazz és az elektronikus zene olvasztótégelyének számító berlini XJAZZ! Fesztivál ismét az Opus Jazz Clubba látogat. A közel-keleti tradíciók és a modern elektronikus zenék fúziójaként jött létre Milad Khawam szír trombitás-producer-komponista világa, amelyet a közönség szeptember 16-án ismerhet meg. Szer­ze­mé­nyeiben a nem temperált skálák egzotikuma és a szúfi zenékbe kódolt eksztázis találkozik az egyik legszínesebb európai metropolisz, Berlin pulzálásával. Digitális és analóg, jazz és hiphop: a szeptember 17-én este fellépő Bobby Rausch a fiatal Berlin hangja. A techno-basszus meredélyek, a free-jazz rezes csúcsok és a prog-rock ös­vé­nyek révén a befogadó olyan hegymászóvá válik, aki egyik pillanatban még függőséget okozó hangzások mentén tör utat magának, a másik pillanatban már meghódítja ezeket. Kézműves zene Berlinből – azok­nak, akik belefáradtak a kompromisszumokba.


BMC – Opus Jazz Club
09. 16-17., 20h


Quartet Ajaton: Early Music in the Latest Way
„Második zenei kalandozásunk céljául azt tűztük ki, hogy időutazást tegyünk, felfedezzünk különféle tradíciókat, és hidat építsünk régi és új között. Az idejétmúlt dalokat izgalmas, szórakoztató és nyitott zenévé akartuk varázsolni, olyan zenévé, amelyet évszázadokkal ezelőtt az emberek utópikusnak tartottak volna.” Az ajaton szó jelentése a finn nyelvben: időtlen. A szokatlan hangszer-összeállítású quartet reneszánsz és a barokk zenére fókuszáló második albumát mutatja be az Opus színpadán. Gondosan megmunkált, részletgazdag átdolgozásokat szólaltatnak meg merész és pazar módon, csípős jazzharmóniákkal és elmélyült improvizációkkal. A hangzások elegáns palettája pezsgő ritmusokkal kiegészülve invitálja mélybúvárkodásra vagy éppen űrutazásra a hallgatót.

BMC – Opus Jazz Club
09. 24., 20h
Classicus Quartet
A Classicus Quartet ötödik évébe lépő sorozata a vonósnégyes-irodalom egyedülálló keresztmetszetét kínálja a BMC Koncerttermében. A hangnemek szerint csoportosított művek előadása után most élő zeneszerzők osztoznak a sorozatból eddig méltatlanul kimaradt komponistákkal a Das Wohltemperierte Streichquartett 2022/23-as záró évadának műsorán. A korunk reneszánsz művészeként aposztrofált Lera Auerbach 10., Frozen Dreams című vonósnégyesében a tél mint örök szimbólum alapvető jelentései mellé a karantén benyomásai is belépnek. Sosztakovics 3., F-dúr vonósnégyesének öt tétele a művet bemutató együttes szerint egy háború egymást követő fázisait jeleníti meg, a műben a könnyedség és a virtuóz brillírozás kiszámíthatatlanul váltakozik a keserűség, a balsejtelem és az indulatkitörések kifejezésével. Schumann op. 41-es kvartettjei pedig Mozart és Beethoven darabjainak elmélyült tanulmányozásáról tanúskodnak.

BMC – Koncertterem
09. 30., 18h