„A világra való nyitottság és az európai szellem dominál bennem” 2022. november 15. / Nagy Klaudia Tanulmányait a Zeneakadémián és a Berlini Művészeti Egyetemen végezte. Ezután a Berlini Állami Operaház asszisztense lett. Berlinben kezdődött az együttműködése Fischer Ivánnal, aki mellett asszisztensként tevékenykedett a Konzerthausorchester Berlinnél és a Budapesti Feszti- válzenekarnál. Rendszeresen dolgozik a Danubia Zenekarral és a Nemzeti Filharmonikusokkal, de gyakran hívják vezényelni neves külföldi zenekarok élére is. A 2021/22-es évadtól a MÁV Szimfonikus Zenekar új vezető karmestere. Farkas Róberttel arról beszélgettünk, milyen művészi koncepcióval készül a 2022/23-as évadra. Hogyan kezdődött a közös munka a MÁV Szimfonikus Zenekarral? F. R.: Épp Berlinben voltam, amikor 2020 októberében felhívtak telefonon, hogy be kellene ugranom Pesten vezényelni, ez volt az első közös koncertünk. Utána úgy döntöttem, nem megyek vissza Berlinbe, mert ott bezárt minden koncertterem, itthon pedig elindultak az online koncertek. Rövid időn belül még két újabb beugrásom volt a MÁV Zenekarnál, mind a három esetben covid-megbetegedések miatt. A szezon végén, 2021 júniusában kerestek meg, hogy lenne-e kedvem elvállalni a zenekar vezetését, természetesen óriási örömmel mondtam igent a felkérésre. Sikerült összecsiszolódni egymással? F. R.: Ez egy folyamat, nem megy egyik napról a másikra. Tisztelik a vezénylési stílusomat, elfogadták és elismerték a tudásomat, az elejétől kezdve pozitív mederben ment minden. Ebben a szezonban nyolc koncertet tartottunk együtt, mindegyiknek nagyon jó hangulata volt. A január kifejezetten izgalmasan telt, amikor megint be kellett ugranom valaki helyett, és így előállt egy olyan periódus, ami még nem fordult elő soha az eddigi karrierem folyamán, hogy három hét alatt öt különböző műsort kellett elvezényelnem a zenekarral. Ez nagyon segített az összecsiszolódásban. Sok időt kell együtt tölteni, minél több művet kell együtt előadnunk, és egyszer csak elő fog állni egy szimbiózis. Milyen koncepció mentén alakítottad ki a következő évad programját? F. R.: Szerettem volna egyféle koncepcióra felfűzni az évadot. Észrevettem, hogy nagyon sok műnél Bécs jelentette a közös pontot: vagy a zeneszerzők élete kötődött Bécshez, vagy pedig a szólistáim élete. Ha Bécsre gondolunk, nem csak Haydn, Mozart, Beethoven műveiben kell gondolkodni, például Liszt Ferenc, Gustav Mahler vagy Johannes Brahms is ezer szállal kötődött az osztrák fővároshoz. Mindenképpen ezen a síkon indultam el, és egy nagyon szép műsor alakult ki a következő szezonra. Több kortárs mű, alkotó kap majd teret? F. R.: Fontosnak tartom, hogy a magyar kortárs szerzőknek teret adjunk, és ilyen értelemben három kortárs mű is bekerült a repertoáromba. A Müpával közös produkciónk során, a Felfedezések sorozatban két fiatal szólistával fogunk dolgozni. Hogy picit változatosabb legyen, és ne csak két szólista lépjen fel, úgy döntöttem, egy magyar zeneszerző művét is bemutatjuk, így esett a választásom Dragony Tímea művére. Mellette Eötvös Péter és Dubrovay László művei is bekerültek a repertoárba, de a nagy klasszikusok, Mozart, Haydn, Schubert sem fognak hiányozni az évadból. Mivel rajongok az oratorikus zenéért, fogunk kooperálni kórussal is. Bizakodó vagyok a jövő szezonnal kapcsolatban, hiszen van néhány olyan partnerünk, karmesterünk, akik a világhír megszerzésén már rég túl vannak, és szépen emelni tudják a zenekar hírnevét és minőségi játékát. Ez a fő cél. Nem a pozíció határozza meg, hogy ki vagyok. Azt szeretném, hogy az határozzon meg, hogy mindent, amit eljátszunk, magas szinten és magas minőségben prezentáljunk. Ha jól tudom, berlini életedet sem adtad fel. Hogyan tudod összeegyeztetni a kettőt? F. R.: Valóban Németországban van a bázisom, az állandó lakcímem még mindig Berlinhez köt, de a covid alatt kevesebb feladatom lett Németországban, nem működtek a koncerttermek nagyon sokáig, tervezni sem lehetett, mert még pótolniuk kell a kiesett koncerteket. Fontos szerepet tölt be az életemben Németország, a világra való nyitottság és az európai szellem dominál bennem, ezért nagyon szeretném megtartani ezt az útvonalat az életemben, hogy Magyarország mellett máshol is dolgozzak. Mindig össze tudom egyeztetni, ami fontos. Milyen tulajdonságok jellemeznek egy jó vezető karmestert? F. R.: Határozottnak kell lenni, a határozottság pedig abból következik, hogy mennyire felkészült egy karmester. A művek ismerete elengedhetetlen. Ha felkészülten érkezel, akkor határozott is leszel, ha nem vagy felkészült, akkor bizonytalan vagy, és nem fogsz tudni rendesen válaszolni a próbateremben feltett kérdésekre. Erősen kell vezetned az emberek figyelmét. Emellett fontos, hogyan kommunikálsz a zenészekkel. Én nagyon humánus beállítottságú vagyok, szeretem az emberek közelségét, kíváncsi vagyok, tudunk-e egymással komoly vagy vicces dolgokról is beszélgetni. A határozottság és a felkészültség mellett meg kell találni a megfelelő kommunikációt. Szigorú vagyok a próbákon, mert nem szeretem, ha feleslegesen megy az idő. De ezt nem fegyelmezéssel akarom elérni, hanem aktívan dolgozom, igyekszem a mondanivalómat fókuszáltan sűríteni arra a problematikára, ami miatt leállítottam a próbát. Fontos, hogy rögtön felismerjem, mitől akad meg a zene, és olyankor nem azokat kezdem el munkára ösztönözni, akik hibátlanul játszottak, hanem elég, ha egy hangszercsoportnak megmondom, mire figyeljenek, és akkor minden működni fog. A jó kommunikáció és a fegyelem mellett fontos a fantázia, hogy feszegessük a határainkat, a zene lehetőségeit, ami különleges eredményhez vezethet. A MÁV Szimfonikus Zenekar a 2022/23-as évadának bérleteit kedvezményesen ajánlja az OPEN DAY koncerten, 2022. május 14-én, 17.00 órától a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében. A hangverseny ingyenes! Vezényel: Farkas Róbert. |