Kötetben a Látható rockzene 2023. március 10. / K. B. Melyik lehetett az első videóklip? Miként jelentek meg a rockzenekarok a magyar filmekben? Hogyan alakultak a hazai hanglemezek borítói a rendszerváltás előtt? Ki készítette az első magyar rockfotót? Az első könnyűzenei könyvek és a barkács „merchandise”, valamint Király Tamás különleges performanszai. ![]() Rozsonits Tamás „Video killed the radio star” című előadásában a videoklip mint a nyolcvanas évek elején berobbanó új műfaj megjelenését és elterjedését mutatta be a külföldiek mellé hazai klipeket is citálva. Ugyancsak a mozgókép és a könnyűzene kapcsolatáról beszélt Kovács László, aki Extázis 65-től 89-ig címmel a könnyűzenészek magyar filmekben való feltűnését vette lajstromba. Bajnai Zsolt Képpel írt rocktörténelem című előadásában pedig a kezdetek és a hatvanas évek rockfotósainak működését vizsgálta, keresve az első magyar rockfotóst. A konferencia második blokkja a hanganyagok és a grafika kapcsolatát járta körül. Koszits Attila a magyar hanglemezborítók alakulását mutatta be a kezdetektől a rendszerváltásig a Csomagolópapírtól az art designig címmel. Csatári Bence a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat lemezborító-politikáját ismertette, felvillantva több „betiltott”, illetve átalakított lemeztasakot. A témához kapcsolódóan Bálint Csaba a rendszerváltás előtti rockplakátok történetébe kalauzolt grafikai ritkaságokat és ellentmondásokat felvillantva. A Látható rockzene konferencia harmadik szekciója három, elsőre egymástól távolabb álló témát vonultatott fel, azonban a szervezők úgy érezték, egy ilyen tanácskozáson ezekről is beszélni kell. Jávorszky Béla Szilárd az 1989 előtti, kezdetben nagyon gyér, a vége felé viszont sok esetben színvonaltalan könnyűzenei könyvkiadást mutatta be, míg Bihari Balázs az És te milyenes vagy? című előadásában a korszak rajongói tárgykultúrájából válogatott a csináld magad tárgyaktól a profi merchandise termékekig. A divat sem maradhatott ki, amit egy különleges előadás képviselt: Egri Petra Az (ellen)divat és az underground zene találkozási pontjai című beszámolójában Király Tamás dekonstruktív divattervező nyolcvanas évekbeli munkáiról, divatbemutatóiról és nagy hatású performanszairól beszélt. A Látható rockzene című konferencia előadásaiból szerkesztett, a témák miatt gazdag képanyaggal készült, azonos című kötet a Beatkorszak.hu és a Volt egyszer egy beatkorszak blog programjain szerezhető be, például a Lumenben, februárban, kéthetente szerdánként jelentkező szabadegyetemen, illetve a Magyar Zene Háza Rock movies sorozatának előadásai előtt. |