Koncertek a Budapest Music Centerben – ′23. október 2024. Április 10. / Vive le Jazz! Fesztivál A francia jazz az európai színtéren belül különleges színfoltot képvisel – ezt ünnepli a Budapest Music Center és a Francia Intézet közös fesztiválja, a Vive le Jazz! október 18. és 20. között. A fesztivál nyitónapján Anne Quillier vonóstrióból és zongorából álló női kvartettje, a Les Géants Terrestres lép fel. Zenéjük ledob magáról mindenfajta műfaji címkét; egyetlen célja, hogy gépekkel teli környezetünkből az élet csodáira emelje a hallgató tekintetét. A Paul Jarret és Jim Black ötletéből született Ghost Songs szándékoltan egyszerű dallamai megfoghatatlan, de nagyon is jelenlévő szellemekként bukkannak fel újra meg újra, hogy emlékezetünk húrjain játsszanak. A fesztivált Émile Parisien és Roberto Negro világhírű duója zárja, akik az idén 100 éve született Ligeti György előtt tisztelegnek. Pengeélen táncoló virtuozitással, improvizációkon keresztül hozzák felszínre a zeneszerző első vonósnégyesének titokzatos szépségét és hamvas modernitását. BMC – Opus Jazz Club 10. 18-20., 20h [kep3] ENEMY Kit Downes, Petter Eldh és James Maddren a kockázatvállalásban találja meg a zenélés értelmét. Egyszerre robbanékony és lírai triójuk, az ENEMY általában próba nélkül, élő koncertek során bontja ki a zenei anyagot. Kompozícióik nyughatatlan örvényében újabb és újabb zenei ötletek merülnek fel, amelyeket a három briliáns alkotó kipróbál, csiszolgat, majd elvet, hogy aztán mégis elővegye és kidolgozza őket. Az ENEMY szélesvásznú, ellentmondásokkal teli zenéjét elsősorban az intenzitás és az összetettség teszi izgalmassá: a hallgató szövevényes ritmusok és talajvesztett beatek kereszttüzében találja magát, miközben a három jóbarát lankadatlan koncentrációval feszegeti technikai és művészi határait. Ennek lehet majd tanúja az is, aki meghallgatja szeptemberre ígért harmadik albumuk, a We Jazz Records gondozásában megjelenő The Betrayal magyarországi bemutatóját. BMC – Opus Jazz Club 10. 21., 20h New Jazz from Finland Idén sem maradhat el a New Jazz from Finland sorozat az Opus Jazz Clubban: október utolsó hétvégéjén két fiatal finn supergroup foglalja el a színpadot. A 27-én fellépő Superposition elmélyült, a hallgató teljes figyelmére igényt tartó zenéje kifogyhatatlan ötletekkel és makulátlan hangszeres játékkal halmozza az erős zenei állításokat. Olavi Louhivuori, Linda Fredriksson, Linda Sauros és Mikael Saastamoinen változatos hangvételű kompozícióinak alapvetően sötét színezete alól a közös alkotás intenzív energiája robban elő. Másnap a New Yorkban élő Kaisa Mäensivu zenekara játszik. A finn nagybőgős érzelmektől átjárt, igényes kompozíciói hol ünnepi táncra hívnak, hol az élet misztériumai felett késztetnek elgondolkodásra. A 2015-ben alapított Kaisa’s Machine második albuma, a New York varázslatos atmoszférájára reflektáló Taking Shape idén jelent meg. BMC – Opus Jazz Club 10. 27-28., 20h Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Fúgák és prelúdiumok Vannak összetartozó fogalmak a klasszikus zenében, amelyek látszólag nem léteznek egymás nélkül: disszonancia és feloldás, forma és tartalom, prelúdium és fúga. A prelúdiumok és a fúgák egykor egymástól függetlenül is léteztek, mi több, valójában Johann Sebastian Bach volt az első, aki világosan elkülönítette és összeházasította ezt a két műfajt. Csalog Gábor koncertje szabadon válogat Johann Sebastian Bach, valamint a Bach utáni generációk fúgái és prelúdiumai közül, rávilágítva stiláris összetartozásokra és különös ellentétekre, a koncert első részében zajló, immár megszokott beszélgetésben pedig, amelyben Fazekas Gergely zenetörténész lesz a zongoraművész partnere, biztosan szóba fog kerülni, hogy a szigorúan szerkesztett fúgák miként tehetnek szert költői tartalomra, a szabad formálású prelúdiumok pedig olykor milyen szigorú struktúrákat követnek. BMC Koncertterem 10. 29., 18h |