Koncertek a Budapest Music Centerben – ′24. január 2024. Április 10. / Schubert NOW! Schubert zenéjét ülteti át kortárs nyelvre Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Bolcsó Bálint zeneszerző új produkciója. A BMC Records gondozásában 2020-ban megjelent, nemzetközi figyelmet kiváltott Debussy NOW! című lemez után a művészek újabb zeneszerző dalait szabják át saját hangszereikre és azok nyelvezetére. Az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek, illetve az élő elektronikus hatások tovább tágítják a Schubert-dalok végtelen, érzéki és hátborzongatóan szép univerzumát, egyúttal pedig az emberi hang és a hárfa kifejezőeszközeit is – a jól ismert, örök érvényű dalok igazi mai térélménnyé lényegülnek át a trió előadásában. A Schubert NOW! című készülő lemezfelvételből a közönség ezen a koncerten kaphat először ízelítőt. BMC – Opus Jazz Club 01. 04., 20h Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Schumann és Bartók táncai Tánc nem létezik zene nélkül, de létezik-e zene tánc nélkül? A kérdést úgy is feltehetjük, hogy ki (vagy mi) táncol Bartók és Schumann tánczenéire? Az elménk? A lelkünk? Vagy maga a zene táncol? Csalog Gábor két olyan zeneszerző tánczenéiből válogat, akiknek a zenéjére soha nem táncoltak (legalábbis nem ezzel a céllal írták őket), darabjaikban ugyanakkor a kifejezetten érzéki-tapintható példáktól a legstilizáltabb tételekig a műfaj valamennyi rétegét megfigyelhetjük. S bár mind Bartók, mind Schumann hitt abban, hogy a zene önmagában létező, transzcendens jelenség, és rendkívül ritkán nyilatkoztak zenéjük költői tartalmáról, Schumann tánczenéiben megelevenedik magánmitológiájának megannyi alakja, Bartók tánctételei pedig máig érvényes társadalmi-politikai programot kínálnak, ha megfelelően értelmezzük őket. Ezekről a kérdésekről is beszélget Csalog Gáborral a koncert első félidejében Fazekas Gergely zenetörténész. BMC Koncertterem 01. 07., 18h [kep3] Szabó Dániel Quintet A Szabó Dániel Quintet egy „középgenerációs” szupergroup, tagjai hazánkban és nemzetközi vizeken egyaránt magasan jegyzett zenészek. A kvintett progresszív, de a közönség számára is befogadható, stimuláló zenét játszik. Intenzív és örömteli interakció, komplex ritmusvilág, burjánzó dallamok és modern harmóniák jellemzik előadásukat. Intersections címmel idén novemberben jelent meg a zenei anyag, amelyet a Kaliforniában is aktív zenekarvezető, Szabó Dániel amerikai kollégáival vett fel Los Angelesben. A „hazai” pályán megvalósuló előadást különösen izgalmassá teszi a kompozíciók magyar kollégákkal történő interpretálása, akik a saját kultúrkörükből és erőteljes egyéniségükből táplálkozva új színeket tesznek hozzá a zenéhez. Szabó Dániel rendszeresen dolgozik olyan zenészekkel, mint Peter Erskine, Chris Potter vagy Joe LaBarbera. Legutóbbi albuma, a Visionary a rangos JAZZIZ című amerikai szaklap egyik listavezetője lett. BMC – Opus Jazz Club 01. 19., 20h Mary Halvorson Amaryllis Sextet: Cloudward A MacArthur-ösztöndíjas gitáros-zeneszerző, Mary Halvorson új albumát mutatja be, amely január 19-én jelenik meg a Nonesuch Records gondozásában. „A Cloudward anyagát 2022 folyamán írtam, amikor az élet úgy indult be, mint egy csikorgó gép. Ismét repülőre ülhettünk, és a felhők felé tartottunk. Komponálás közben leginkább optimizmust éreztem” – mondta el Halvorson, aki Amaryllis nevű szextettjével tavaly már két albumot is kiadott; elismertségüket jelzi, hogy a DownBeat szavazásán a kritikusok mindkettőt az év lemezének jelölték. A Guardian szerint a 2022-es albumok „tanúsítják, hogy a darabosan lírai improvizáció és a mainstream zenéhez való vonzódás hogyan érlelt ki mostanra egy kiszámíthatatlan, de mindig megkapóan kifejező zeneszerzői hangot”. Impozáns diszkográfiája mellett Halvorson New York egyik legkeresettebb gitárosaként olyanokkal dolgozik együtt, mint Anthony Braxton, Bill Frisell vagy John Zorn. BMC – Opus Jazz Club 01. 25., 20h bmc.hu |