TITOK a Müpában
2024. június 07. /

A Pannon Filharmonikusok új, 2024/25-ös évadában arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi a TITOK? Miért szereti a közönség a pécsi együttest annyira, hogy majd’ minden koncertje telt ház
[kep3]
előtt zajlik Budapesten is. Miért ül egyre több fiatal a hangversenyei alatt a Müpa nézőterén? A zenekar gondosan megválogatja a koncertjein elhangzó műveket, előadókat, pallérozza tudását, fejleszti hangszer­parkját, a közönség tagjainak ízlése, temperamentuma, műveltsége és lelki világa egyedi kulcsként nyit kaput a zenének. A Pannon bérletsorozat május 31-ig kedvezménnyel meghosszabbítható, de szeretettel várják a sorozat iránt újonnan érdeklődőket is.

„Ez a titok nem titok. Nincs rajta pecsét. Megtörhetetlen áll nyitva előtted. Vagy mégsem? Inkább hétpecsétes? Az ihlet, a zeneszerző, a karmester, a muzsikus, a hangszer, a hanghullám pecsétje után a hetedik talán te magad vagy? Te. A befogadó. Akiben rezonál a hang, aki tiszteli a művészt, csodálja a karmestert, ízleli a műveket és szomjazza a katarzist. A komolyzene a mi közös titkunk, és Te vagy hozzá a kulcs.” – üzente a társulat a közönségének.

A Pannon bérlet öt péntek esti hangversenye olyan zeneműveket tár a közönség elé, melyek minden érzékre, az intellektusra és a lélekre is hatással lesznek. Megjelenik a Kesselyák Gergely által szeretett „szép XX. század”, de olyan témák is előkerülnek, amelyek mindenkit foglalkoztatnak előbb vagy utóbb életünk során. A sorozat szólistái és karmesterei a technikai tudásuk legjavával tárják a titkokat a közönség elé.

Nem kérdéssel, hanem állításokkal kezdenek: Prokofjev II. zongora­ver­senye kitép minket világból. A rendkívüli technikai és szellemi energiát igénylő versenymű előadója Tom Borrow, az alig 23 éves zongorista csillag. Bruckner „katedrálisa”, az életmű összegzése és esszenciája egy órán át emel az ég felé. Novemberben neves kórus, énekesek és Mácsai Pál narrációja nyomán a gyászról az élet színére fordítja a hall­ga­tóság belső tekintetét: a 80 éve történt holokauszt közös meghur­col­tatása, az egyéni tragédiák és a személyes elmúlás feletti szomorú­ságot az élet dicsőítése követi. Kesselyák Gergely vezető karmester, aki a közönség tetszését is kereső alkotások revideálására törekszik, Bernstein több mint 150 főt igénylő előadói apparátusú Kaddis szimfóniája mellé Penderecki szelíd hangú Kaddisát és Korngold gyönyörű Allelujában végződő pár perces művét illesztette. Januárban Maestro Varga Gilbert folytatja a komolyzenei előadók fiatal tehetségeinek a bemutatását és a klasszikus alkotások hártyavékony, mégsem áttetsző rétegeinek megfejtését. A koncerten fellépő Seohyun Kim a jövő nagy hegedűs generációjának alig 15 éves képviselője. Az általa játszott Wieniawski-hegedűverseny mellett a koncert arra a titokra keresi a választ Gounod, Bartók és Richard Strauss műveivel, hogy vajon a szerepek mozgatnak bennünket, amelyeket játszunk, vagy mi alakítjuk azokat? A márciusi koncerten elhangzó Beethoven Hegedűverseny az emberszeretet és életöröm kifejezése, amely Viktoria Mullova rendkívül kifejező játékával a közönség számára is hozzáférhetővé teheti az öröm szívbe rejtett titkos rekeszét. Csajkovszkij életművének utolsó alkotása összegzése egy érzékeny és termékeny művészéletnek, széles érzelmi skálája a közönség tagjai számára is ismerős lehet. Az est karmestere az idősek bölcsességét meghazudtoló mélységek átélésére és a fiatalok magasba szárnyalására egyszerre képes tehetség, Nicolò Umberto Foron. Az évadzáró koncerten gyermeki játékra és derűre hívják a közönséget. Bogányi Tibor személyisége garantáltan mosolyt csal az arcokra, Dejan Lazić zongoraművész az életvidám Mozart jobbkezeként játszik, és zeneszerzőként is bemutatkozik. Az évadot Brahms II. szimfóniája zárja, melyről egy barátja azt írta, hogy „tiszta kék ég, forráscsörgedezés, napfény és hűvös zöld árnyék”.

Bérletek a Müpa jegypénztárában és a Jegymesteren kaphatók, 6 és 18 éves kor között díjmentes gyerek­bérlet igényelhető a teszlak.nikolett@pfz.hu e-mail-címen.