Koncertek a Budapest Music Centerben – ′24 október 2024. október 13. / Trio Haris (Ránki – Stark – Devich) I. / Haydn, Liszt, Schubert Az új évadban Trio Haris néven hirdet bérletsorozatot Stark János Mátyás, Devich Gergely és Ránki Fülöp. Első koncertjükön a közönségkedvenc zárószám előtt két különlegességet hallhatunk. Haydn „Jákob álmának” nevezte a különös hangnemű esz-moll trió második tételét, és a bibliai történet földtől mennyig vezető létráját a tétel hegedűszólamának magasságaiba komponálta bele – egy amatőr hegedűs számára, aki az ilyen fekvésekkel köztudottan hadilábon állt. Liszt kamarazenei termése igen ritkán hallható; a Tristia az Obermann völgye című zongoramű kései trióváltozata, amelyből hiányzik a zongoraváltozat drámai recitativója és kifényesedő záró szakasza. Liszt csak a búskomor első részt tartotta meg, elmélkedő időskori művei közé avatva a darabot. Zárásként Schubert Esz-dúr triója hangzik el, amely a felmérhetetlen gazdagságú osztrák-német kamarairodalom egyik örökzöld ékessége. BMC Koncertterem 10. 05., 19:00 Kovász Kováts Gergő számos szabad-, könnyű- és főleg világzenei formációban való közreműködés után elérkezettnek látta az időt arra, hogy maga is a népzene és a jazz közötti végtelen mezőkön induljon felfedezőútra társaival. Az audio-gasztronómiai expedícióra verbuvált csapat útravalónak belerakott a befőttesüvegébe hard bopot és free jazzt, majd a fermentáció beindulása óta keservessel, sebes fordulóval, lassú magyarossal etette az előtésztáját. És persze a levegőből is belekeveredett némi hip-hop és funk. A már szépen előemésztett alappal sütik újra a klasszikus recepteket John Coltrane-től Horváth Eleken át Hank Mobleyig. A tagok egytől egyig szakmájuk kimagasló pékviselői: Pozsár Máté és Gyárfás Attila a jazz elismert szaktekintélyei, Dénes Ábel pedig fiatal kora ellenére is rutinosan éli műfajokon átívelő életét. BMC – Opus Jazz Club 10. 09., 20:00 [kep3] Y-Otis Otis Sandsjö megfoghatatlan hangzásai a jövő felé hajlítják valamennyi műfajt, amelybe csak beleütköznek. A Y-Otis zenekar magva és motorja Sandsjö, illetve Petter Eldh, akik más és más zenésztársakkal kiegészülve, egyben a felvételek producereként már három albumot is megjelentettek a neves We Jazz Recordsnál. Hangzásukat leginkább audiomozaikként lehetne megragadni, amelynek változékony hangulatképeit a hip-hop, az elektronikus zene és a jazz egyaránt inspirálja. A szaxofon hipnotikus riffjei és a töredezett jazzstílus úgy olvasztanak magukba erőteljes dallamokat és funkos beateket, hogy a zene mindvégig képlékeny marad, és a mégoly heves kísérletezés közben sem esik át az avantgárd túlsó oldalára. BMC – Opus Jazz Club 10. 19., 20:00 Isabel Villanueva: Ritual Isabel Villanueva karizmatikus előadásmóddal és kiolthatatlan szenvedéllyel népszerűsíti a vonós hangszerek Hamupipőkéjét, a brácsát. Mióta 18 évesen előadta Bartók brácsaversenyét, világkarriert futott be: több mint 30 brácsaversenyt tart repertoáron a barokktól a kortárs zenéig, és olyan helyszíneken adott szólóestet, mint a berlini Konzerthaus, a párizsi Musée d’Orsay vagy a londoni Wigmore Hall. Több mint 20 új brácsadarab születésében és bemutatásában működött közre. 2023-ban jelent meg második albuma, a Ritual című szólólemez. Az 1000 év zenetörténetéből válogató albumot jelölték az ICMA díjára a legjobb szólóhangszeres album kategóriában. A lemez Hildegard von Bingen és Heinrich Biber egyszerűségében is varázslatos zenéjétől a híres Chaconne-ban tetőző Bach-partitán át Kurtág szűkszavú, de a térrel, idővel, csenddel és hanggal annál bensőségesebb viszonyban álló darabjaiig ível. Isabel Villanueva koncertje feltárja a csend, a hang és a transzcendencia metszéspontjait, és egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a zenét szent és átalakító rítusként éljük meg. BMC Koncertterem 10. 28., 20:00 bmc.hu |