Sráckor
2014. szeptember 17. / SzB

Richard Linklater kortársához, Steven Soderberghhez hasonlóan az egyik legaktívabb amerikai filmes: mindketten előszeretettel forgatnak bérmunkákat Hollywoodnak, csak hogy az anyagi létbiztonság mellett saját kísérletezőbb, független projektjeiket is megvalósíthassák.

Míg azonban a Soderbergh-lufi mostanra mintha kipukkadt volna, és a rendező maga döntött a visszavonulás mellett (némi rosszindulattal jegyezzük meg, hogy az 1989-es Szex, hazugság, videó óta csupán árnyéka önmagának), addig Linklater duzzad az energiától: tavaly titokban elkészítette a remek Mielőtt éjfélt üt az órát, és mostanra befejezte a Sráckort, mely eddigi legambiciózusabb munkája.
A tizenkét nyáron (!) át forgatott film felnőtté válás történet, amiben a kezdetben ötéves Mason eljut a főiskoláig. Linklater a forgatókönyvét nem egyben írta, hanem az egyes forgatási időszakokra önálló kisfilmekként tekintett, melyeket végül egybefűzött. A Sráckor mind­ez­zel együtt nagyon is egységes nagyjátékfilm lett, mely persze kép­te­len igazán megfelelni saját grandiózus ígéretének, a tizenkét év­nyi bölcsesség nem forradalmasítja a filmnyelvet, ellenben általános ér­vé­nyű igazságokat kapunk az életről a szemünk előtt öregedő színészektől. Linklater elvitathatatlan tehetségét dicséri, hogy a film közhelyei és közel háromórás terjedelme ellenére már a legelején magával rántja a nézőt. Valahogy úgy, mint egy igazán jó, többször elővehető feel-good videoklip az MTV csúcs­kor­szakából.

Sráckor (12)
(Boyhood)
Amerikai, feliratos film
Rendező: Richard Linklater
Főszereplők: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke
165 perc
Forgalmazó: UIP–Duna Film
Bemutató: 09. 18.