Az új spektákulum – Kortárs kínai képzőművészet
2014. december 08. /

Politikai pop és cinikus realizmus. Elsősorban e két irányzattá vált szlogen jellemezte a kortárs kínai képzőművészet ezredvégi berobbanását, amikor a Nyugat figyelme hirtelen Keletre irányult.
Mindkét fogalom hátterében történelmi események állnak: a nyolcvanas évek lelkes és merész avantgárdja az 1989-es Tienanmen téri vérengzés után érzett kiábrándultság és a művészetben rejlő gazdasági lehetőségek felismerése miatt elcsendesült. A két irányzatnál persze jóval gazdagabb a kortárs művészeti szcéna, de nélkülük ma nem lenne Kína – a gazdasági mellett – képzőművészeti nagyhatalom is.
Az új spektákulum (eredeti, kínai címén Újjáépített tájkép) tárlat munkái erősen reflektáltak a társadalmi, politikai és történelmi változásokra. A kiállító művészek legtöbbje a hatvanas években született, így gyermekkori vizuális fejlődésük egybeesett a kulturális forradalommal, fiatalként pedig már részt vehettek a Teng Hsziao-ping-i nyitásnak köszönhető avantgárd mozgalmakban. A művészeti világ természetesen még ekkor is pártirányítás alatt állt, de már lehetőségük nyílt a lázadásra. Az ún. „sebhelyek művészete“ formailag realista módon dolgozta fel a kulturális forradalom fájdalmát, azonban a radikálisabbak, akik a nyugati avantgárd eszmeiségét is magukévá tették, 1979-ben megalakították a Csillagok csoportosulást, melynek sok, ma már ismert művész is tagja volt. 1985-ben jött létre, majd országos mozgalommá nőtt az Új hullám, 1989 februárjában pedig a hivatalos képzőművészet fő színterén, a pekingi Nemzeti Kép­ző­mű­vé­sze­ti Múzeumban megrendezték a híres-hírhedt China Avant-Garde-ot.
A Modem tárlatán fotók, olajfestmények, tusrajzok, installációk és videomunkák idézik meg a radikális kínai avantgárdot, többek között olyan munkákat felsorakoztatva, mint például a legismertebb kínai kép­ző­mű­vész­nő, Cuj Hsziu-ven (Cui Xiuwen) képsorai, melyeket egy divatos szórakozóhely női mosdójában vett fel, valamint Co-hsziao Cu-csou (Zuoxiao Zuzhou) videoklipje, melyben a Nyugat szemében első számú kínai képzőművész, Aj Vej-vej (Ai Weiwei) énekli és játssza el saját letartóztatásának és fogva tartásának történetét.

[kep3]

Debrecen, Modem
03. 30-ig