A másfél milliárd dolláros ember
2015. augusztus 06. / KG

1 475 056 781, azaz 1 milliárd 475 millió dollár, plusz az apró – itt tart e pillanatban (de még nem állt meg) az év legsikeresebb filmjének ígérkező Spielberg-produkció, a Jurassic World bevétele. Senki sem gondolt kis számokra, de az még az optimista jósokat is meglepte, hogy a több mint 20
éves sorozat új példánya simán verte az olyan izmos fiúkat, mint a Bosszúállók és a Halálos iramban 7. A Jurassic World producerét, Patrick Crowleyt Párizsban faggattuk.

Mikor csatlakozott a Jurassic World stábjához?
P. C.: Még azelőtt elkezdtem dolgozni a filmen, hogy Colint (Trevorrow – interjúnk vele az előző lapszámban – a szerk.) kiválasztottuk volna a rendezésre. 2014-re terveztük a bemutatót, úgyhogy volt munka bőven: először a helyszíneket választottuk ki, hiszen azt kész forgatókönyv nélkül is tudtuk, hol fog játszódni a történet. Ha életszerű dzsungelt akarsz, ki kell vinni a produkciót a stúdióból. Ma Hawaii a dzsungeles filmek paradicsoma. Szóval elkezdtük a helyszínkeresést, aztán jött Co­lin, és elkezdte írni a forgatókönyvet. Időre volt szüksége, hogy minden mozzanatot alaposan kidolgozzon, ezért Steven (Spielberg – a szerk.) úgy határozott, toljuk el a bemutatót 2014-ről 2015-re. Ha­za­küld­tük az előkészítő stábot, s Colin nyugodtan koncentrálhatott a forgatókönyvre. Időigényesek az ilyen filmek: csak a dinoszauruszok effektjeinek le­gyár­tá­sa 6-8 hónapot vesz igénybe. Marketing szempontból pedig, ha lehet, még trükkösebb a történet, hiszen úgy kell eladni a filmet, úgy kell elkészíteni az előzeteseket, hogy még semmi sincs kész. Amikor minden szem a Super Bowlon bemutatott előzetesekre szegeződik, nagyot kell villantani – úgyhogy már a kezdetektől úgy kellett időzíteni a forgatást és a dinoszauruszok elkészültét, hogy össze lehessen vágni a még nem kész filmből egy nagyon ütős előzetest. És ez csak egy nagyon kis része a nagy egésznek. Az ILM (a George Lucas alapította effektcég, az Industrial Light & Magic – a szerk.) embereinek ki lett adva, hogy azokat a dinoszaurusz-jeleneteket vegyék előre, amik a Super Bowl előzeteshez kellenek.

Colin Trevorrow korábban egyetlen filmet rendezett, azt se többől, mint 1 millió dollár. Önök viszont egy 100 milliós nagyságrendű mamutprodukcióval bízták meg. Erre mondják: volt némi kockázat a dologban.
P. C.: Colin első filmje, a Kockázatos túra, igazi független film volt, kevesebb mint 1 millióból készült. Végül is mindenkinek el kell kezdenie valahol, s az, hogy valaki függetlenként kezdte, nem feltétlenül jelenti azt, hogy úgy is akarja folytatni. Nézze csak meg, hogy kezdte A csodálatos Pókember vagy a Bosszúállók rendezője. Kisebb filmekkel. Colin is így kezdte, de a blockbusterek világa vonzotta. Egyébként már ő is az új generációhoz tartozik, azokhoz a filmkészítőkhöz, akik mindent tudnak a mások filmjeiről, jelenetről jelenetre fel tudják mondani a teljes filmtörténetet. Nem is olyan új jelenség ez, 10-15 éve is dolgoztam már olyan, Colin-korú rendezőkkel, akik ebéd előtt benyomtak egy filmet a DVD-lejátszóba, ráböktek egy jelenetre, és azt mondták, hogy na, pont egy ilyet akarok én is, ebéd után le is forgatjuk. Két filmen is dolgoztam együtt John Schlesingerrel – ő még régi motoros volt, reggelire, ebédre és vacsorára nem filmet evett.

Mondana neveket is?
P. C.: Tarantino tipikus filmes filmes, aki csak a filmnek él. Vagy J.J. Abrams és Len Wiseman. Wiseman már 12 éves korában kamerával mászkált a gyerekszobában és a játékait filmezte. Na és persze Spielberg. Gyerekként ő is ugyanezeket a kisded játékokat űzte. Ezeknek az új fiúknak, akik mindent tudnak a filmekről, már nem kell takarítóállást vállalniuk a stúdióknál. Ők már készen, tudással felvértezve érkeznek, pontosan tudják, melyik jelenetben hova akarják rakni a kamerát. Jelen pillanatban az Assassin’s Creed filmváltozatán dolgozom: Michael Fassbender lesz a főszereplő. Justin Kurzel már dolgozott Fassbenderrel, egy Macbeth-adaptációt készítettek. A Macbethjüket 12 millió dollár volt tető alá hozni. Az Assassin’s Creed ennek a sokszorosa lesz. Az én dolgom, hogy ezek a fiúk, Colin vagy Justin ne jöjjenek zavarba egy ekkora produkció súlyától.

Mi volt a legproblémásabb produkció, amiben részt vett?
P. C.: Ezt a címet alighanem A Bourne-ultimátum érdemli ki. Olyan nem volt, hogy végeztünk volna egy helyszínnel. Csak azt hittük, hogy végeztünk. Aztán azon kaptuk magunkat, hogy már megyünk is vissza. Újra meg újra. New Yorkba ötször kellett visszamennünk. A forgatókönyv a forgatás közben alakult. 80 napos volt a forgatás, ezt 40 nappal sikerült túllépni. New York a világ egyik legdrágább városa. Visszamenni forgatni, majd újra visszamenni, és újra visszamenni – csak úgy ment a pénz.

Spielberg személyesen is ellenőrizte a Jurassic World munkálatait?
P. C.: A forgatókönyvírásra nagyon odafigyelt. A forgatáson nem volt kint, de bekérte, és megnézte a napi, vágatlan anyagokat. Megnézte, amit küldtünk, és az alapján, amit látott, nem érezte szükségét nagyobb jelenlétnek. Abból, amit látott, össze tudta rakni fejben a kész filmet. Ha volt valami javaslata, azt, amilyen gyorsan csak lehetett, megosztotta velünk. De nem sok ilyen javaslata volt.

[kep3]
Patrick Crowley, a film sztárjai és a rendező (fotó: Universal Pictures)