Mélyütés
2015. október 09. / Dercsényi Dávid

Na, még egy bokszolós film, sóhajthatunk fel, hisz minden évben jön egy csavarral vagy anélkül, underdog típusú vagy magasról aláhulló csillagfajta. A Mélyütés sem más, sőt – eredetileg az Eminem-film, a 8 mérföld folytatásának ígérkezett, és Eminemmel kezdődött meg a forgatás, csak

aztán a sztár túlságosan a saját karrierjére koncentrált volna a szto­ri­ban, így elbocsátották, jött Jake Gyllenhaal és a Dühüngő bika-kö­te­le­ző, az X kiló izom felpakolása. Máris itt áll előttünk a kisváltósúly bajnoka, aki vért köp a kamerába, és a filmidő 80%-ában le van ra­gaszt­va a szeme. Ácsi, azért valami történet is kéne, kaptak észbe az alkotók. Minek, hisz az újrahasznosítás korában elegendő össze­szed­ni a megfelelő fordulatokat és karaktereket a Millió dolláros bébiből, a Rockyból, a bokszolós alapfilmekből. És dráma, dráma, dráma – annyi itt a fordulat, mint termékmegjelenítés egy Família Kft.-epizódban.
Billy Hope – már ez is – mindent elért, a szögesdrót-finomságú bajnok angyali feleséggel és még angyalibb kislánnyal rendelkezik valahol a Beverly Hills-külsőn található csodapalotában. Ám az ellen és ármány következtében lesújt a sors, és a bajnok rövid úton elveszít mindent – bajnoki címet, feleséget, kislányt, házat. Irány a külvárosi edzőterem, ahol a kőkemény, bőrkalapos, puritán edző pótapaként fogja össze a környék eltévedt bárányait. Ha a kedves olvasót itt még nem fogta el sem az epeömlés, sem az unalom nem vett rajta erőt, akkor az ő filmje a Mélyütés. Mert ha nem zavarják az ezerszer látott karakterek és hallott sablonok (pl. „A boksz: sakkjátszma!”), ha épp az ismerősség keltette kényelemre vágyik, igazán jól szórakozhat. Mármint ha nem zavarja, hogy dramaturgiailag a filmnek nincs íve. Mert mondhatja bárki, hogy a bokszolós filmek nem az ő világa, a Warrior – A végső menet című film őt is beszippantotta, mert tökéletes drámai íve volt.
A Mélyütésnek nincs ilyen a túlspilázás miatt, hisz az alkotók annyira bíztak benne, hogy egy Rachel McAdams és egy Gyllenhaal több kiló extra felsállal elviszi a show-t, hogy a történetre tojtak. Pedig a show-t végül nem ők viszik el, hanem egy bizonyos Oona Laurence, a kislányt alakító kislány, aki miatt két óra után mégiscsak az a halvány érzés keríti hatalmába a nézőt, hogy nem volt hiábavaló megnézni ezt a filmet. De ez csak egy halvány érzés, igazából a bokszolós műfaj csúnya kihasználásával állunk szemben. Nem véletlenül próbál valami nyomot hagyni 50 Cent a pénzimádó producer szerepében, vagy tűnik fel Rita Ora egy röpke szerepben a rosszfiú melletti jónőként – ez a film egy kétórás marketingeszköz a könnyűzene nagyágyúinak szolgálatában. Eminemnek sem kell aggódnia, két szám erejéig ő is ott van.
Nem ez lesz Stallone kedvenc filmje.

Mélyütés (16)
(Southpaw)
Amerika, feliratos film
Rendező: Antoine Fuqua
Főszereplők: Jake Gyllenhaal, Rachel McAdams, Forest Whitaker, Oona Laurence
123 perc
Forgalmazó: Fórum Hungary
Bemutató: 10. 15.