Carol
2016. február 11. / Dercsényi Dávid

Nekem könnyű a kedvemre tenni, én már azt is elnézném órákig, ahogy egy 50-es évekbeli amerikai bevásárlóközpont, bocsánat, nagyáruház játékosztályát mutatja Todd Haynes 120 percig, ahogy a mikulássityakban a pult mögött szobrozó Rooney Mara vágyakozással teljes
melankóliával nézi a nőstény oroszlánként elvonuló Cate Blanchett nemes alakját. Kész Kosztolányi-novella, de Hollywoodnak ez nem elég, megkapjuk hozzá a körítést is. Egy munkásosztálybeli lányt, aki fotózni szeretne, de jelenleg az amerikai nők a pult mögött című mo­bi­li­zá­ciós játékot játssza a fent említett áruház selymesen kegyetlen fényei között.
Vagy elnéznék szívesen egy másik anzikszot is: adva van egy nagy­pol­gá­ri család, ahol a férj tehetetlenül nézi, hogy felesége elveszti iránta és a férfi nem iránti érdeklődését, és a vonneguti szellemben kép­mu­ta­tó és a napnál is világosabb rossz házasságban élnek, mi­köz­ben játsszák a színjátékot a gyereknek. Még egy Kosztolányi-novella. Aztán jön az áruházi találkozás, és a szegényszagú, illetve pom­pail­la­tú Amerika egymásra talál. Édes Anna? Á, dehogy. Haynes valahogy kötelességének érzi, hogy eltávolítsa magától a sztorit, a kamera is illedelmesen tartja a két lépés távolságot. Hát izé, leszbikusok, oppardon. A novellákat sem akarja ki­ke­re­kí­teni a rendező, inkább rákezdenek a vonósok, a nagytotálok. Szomorkás roadmovie-zás, abból baj nem lehet, aztán mégis rövidre zárjuk a dolgot. A két nő kapcsolata és a némán konzervatív, vészjósló amerikai társadalom találkozása, mint jéghegyé és sajkáé, külön kisregény lehetne, de a könyörtelen néma idők is csak ígéret szintjén maradnak a filmben.
A színészeken nem múlik semmi, Blanchett tökéletesen hozza a rossz döntések végzetével megvert, boldogtalan asszonyt, Mara erős, de félénk, verébszemű figurája pedig kifejezetten telitalálat, a színésznőnek erre tessék a vörös szőnyeg irányába fáradni Oscar szobrocskájának átvétele ügyében. Ne feledkezzünk el a férfi szekcióról sem: Kyle Chandler nem először nyújt tökéleteset mellékszereplőként, A Wall Street farkasa diadalmas, ámde csóró rendőrtisztjének kettősségét ugyanúgy megformálta, mint most a tehetetlenség élő szobrát. De Haynesnek valahogy ez az egész mintha túl jó lenne, mintha muszáj lenne neki egy Ken Loach-szerűen sallangmentes, Hemingway-esen szikár filmet csinálni, amely ráadásul nyomokban papírízt is tartalmaz – nem tudunk elszakadni attól az érzéstől, hogy adaptációt látunk. A több mintha több lehetett volna, Patricia Highsmith mérföldes ember- és társadalomgyűlölete is megjelenhetett volna markánsabban. Így marad egy kis hiányérzet a kitűnő színészi alakítások ellenére is.

Carol (16)
Amerikai, feliratos film
Rendező: Todd Haynes
Főszereplők: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Sarah Paulson
118 perc
Forgalmazó: Vertigo Média
Bemutató: 02. 11.