Háború! Háború! Háború!
2017. július 17. / Kovács Gellért

Háborúból széles a kínálat, a történelem gondoskodik róla, hogy a filmművészek ne fogyjanak ki egyhamar a témából. Christopher Nolan új eposzában (bemutató: július 20.) Dunkirk drámája
elevenedik meg a nagyvásznon, mi pedig, ezen felbuzdulva, csa­ta­sor­ba állítottunk néhány nagyszabású háborús klasszikust.


A nagy ábránd (1937)
Rendezte: Jean Renoir
Jelentősége: Filmtörténészek egyik állandó kedvence, az európai mozi megunhatatlan büszkesége. Egy hadifogolytábor, ahol tényleg a re­mény hal meg utoljára. Jean Gabin tekintetében ott az első világháború minden tanulsága.

A dicsőség ösvényei (1957)
Rendezte: Stanley Kubrick
Jelentősége: A rögeszmés rendezőzseni első igazi nagy mesterműve, tartásról, felelősségről, egy igazán nagy hadi, de még inkább emberi dilemmáról. A franciákra nézve kicsit sem hízelgő módon kifejtve.

Gallipoli (1981)
Rendezte: Peter Weir
Jelentősége: Igazságtalanul keveset emlegetett alkotás. Barátság, kitartás, tragédia – két ausztrál fiatalember és egy első világháborús csata története, amelynél a líra legalább olyan fontos, mint maga a tragédia.

A csatorna (1957)
Rendezte: Andrzej Wajda
Jelentősége: Máig meghatározó mű. 1944-ben vagyunk, a varsói ellenállóknak nem sok esélyük maradt. A hősök a szennyvízcsatorna sötétségében, bűzében is hősök maradnak.

Híd a Kwai folyón (1957)
Rendezte: David Lean
Jelentősége: Nem csak a füttyös induló miatt zseniális! Burmában büszke tekintélyek néznek egymással farkasszemet – s mint tudjuk, a háborúban tartósan nem állhatnak hidak az ellenfelek között!

A leghosszabb nap (1962)
Rendezte: Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki
Jelentősége: Tisztelni való, ám kissé száraz és nagyon hosszú törióra a normandiai partraszállásról. De annyi benne a híres színész, hogy öröm őket megszámolni!

A halál 50 órája (1965)
Rendezte: Ken Annakin
Jelentősége: Csúcsra járatta a korszak hollywoodi háborús filmes trendjét. Grandiózus, részletgazdag ballada világsztárokkal a második világháború egyik utolsó nagy összecsapásáról.

A tizedes meg a többiek (1965)
Rendezte: Keleti Márton
Jelentősége: Csak egyetlen mondatot idéznénk a filmből, többet nem is kell: „Az oroszok már a spájzban vannak!”

A piszkos tizenkettő (1967)
Rendezte: Robert Aldrich
Jelentősége: Piszkosul előremutató. Tarantino egyik kedvenc filmjében bűnözők állnak be kommandósnak – és az is komoly kérdés marad, hogy a cél mennyire szentesíti az eszközzé vált kényszerkatonákat.
Kelly hősei (1970)
Rendezte: Brian G. Hutton
Jelentősége: Kicsit átengedte a csibészeknek a frontot. Bár 1944-ben játszódik, de van benne valami báj a hippi-korszakból. Hamísítatlan akcióvígjáték, ami nem csinál viccet a háborúból.

A tengeralattjáró (1981)
Rendezte: Wolfgang Petersen
Jelentősége: A németek legfontosabb második világháborús mozija. Megdöbbentő erejű szembenézés a múlttal, amely a mélytengeri pokolban mutatja meg az igazi arcát.

Jöjj és lásd (1985)
Rendezte: Elem Klimov
Jelentősége: Alaposan megváltozatta mindazt, amit addig a partizánmozikról gondoltunk. És azt is, hogy egy játékfilm hogyan mutathatja be a gyermekek szenvedését egy háborúban. Nincs ennél felkavaróbb film a témában!

Ryan közlegény megmentése (1998)
Rendezte: Steven Spielberg
Jelentősége: A Schindler listája után Spielberg a szövetséges katonák közé is bemerészkedett. A leghosszabb nap, s ami belülről nézve utá­na következett. A sokkoló nyitány a hollywoodi hatáskeltés ne­to­vábbja.

M.A.S.H. (1970)
Rendezte: Robert Altman
Jelentősége: Innentől a háború pofájába is jobban bele mertek röhögni. A Koreában szolgálatot teljesítő orvosok pont úgy állnak hozzá a borzalomhoz, ahogy azt a háború megérdemli. Minden idők egyik legmeghatározóbb filmszatírája.

A szarvasvadász (1978)
Rendezte: Michael Cimino
Jelentősége: Felbecsülhetetlen. Vietnamban odavész a múlt, a barátság, de leginkább a jövő. A háború mindenkinek orosz rulett.

Apokalipszis most (1979)
Rendezte: Francis Ford Coppola
Jelentősége: A stáb majdnem belehalt a forgatásba, de e pszichedelikus vízió a mából nézve is megér­de­melte az áldozatot. Bestiálisan költői!

A szakasz (1986)
Rendezte: Oliver Stone
Jelentősége: Apokalipszis, ugyanott. Stone filmje higgadtabban fogalmazott, így segített a vietnami trauma tárgyilagosabb feldolgozásában.

Acéllövedékek (1987)
Rendezte: Stanley Kubrick
Jelentősége: Dühös, kiábrándult, szigorú. Kubrick nem fogad el mentségeket. A gyilkológépekkel nem udvariaskodik.