Impresszum | Előfizetés  
  2024. október 4., péntek
Ferenc

 
 
Nyomtatható változat
Ajánló
Balett! Miért ne?! – Brandépítés a kultúra szolgálatában
2023-05. szám

A B és C verziók, ennyi vagy akár több tervnek kell betárazva lennie azoknál a kulturális szférában tevékenykedő társulatoknál, amelyek a felszínen akarnak maradni. De hogyan? A lassan három éve tartó bizonytalan helyzetre nincs csak egy jó megoldás. A Győri Balett társulata
a főárral, ha nem is szemben, de más utakon keresi a lehetőségeket. Választott irányvonalukba enged betekintést Velekei László, a Győri Balett igazgatója következő cikkünkben.

Az 1979-ben alapított vidéki balett társulat az elmúlt 44 éve során szá­mos változáson ment keresztül. Alapköveik, a klasszikus bázisra épülő, modern mozgásforma és az emberi sorsokat megmutató tánc­színházi előadásaik sikere nem változott a lassan fél évszázados szakmai jelenlétük során. Mára a Győri Balett a magyar táncélet egyik meghatározó együttese. Repertoárja felöleli a táncművészet szinte va­la­mennyi ágát a klasszikus balettől a kortárs táncig, a táncszínháztól a gyermekprodukciókig. Megalapítása óta kevés szeglete van a vi­lágnak, ahol ne lépett volna fel. Azonban túl a közönség- és szakmai sikereken, belföldi és külföldi előadásokon, a társulat „brandként” is szerette volna letenni a névjegyét, a helyzet komikuma, hogy ezen az úton a megváltozott és olykor nehéz körülmények indították el a csa­patot.

2020-ban Velekei László vette át az igazgatói stafétabotot Kiss Jánostól, aki 29 évig állt a győri társulat élén. 2020-ban azonban a nagyot fordult a kulturális élet. A Covid-járvány szinte minden élő interakciót „megtiltott”, melyre az előadóművészeti szféra szereplőinek reagálniuk kellett, ha életben akartak maradni. Sok társulat választott hasonló utat: előadásaikat online felületen értékesítették. A Győri Balett azonban egy teljesen más irányba indult el: az élő jelenlétet igénylő művészeti ág produktumait nem kényszerítették a kamerák szubjektív fókuszaiba: erősítették online jelenlétüket, de előadásaikat nem lehetett elérni és megtekinteni laptopon vagy telefonon keresztül. A kényszerpihenő más trendek felé terelte a csapat kreatív erejét: online – majd később a helyi TV-ben is elérhető – magazinműsort hoztak létre Balett Hétfő néven, webshopot nyitottak, lefektették az alapjait és elindították a legkisebb korosztálynak szóló TánciTánci és a középiskolás korosztályt megszólító Tabu programokat.

Mindezek mellett pedig elkészítették új arculatukat, hogy online térben is emlékezetes nyomot hagyjanak, mi több: a Győri Balett „imázst” már nemcsak az előadásaik útján, hanem minden online felületen méltón képviseljék. Céljuk volt az emberek meghökkentése, mindezt úgy, hogy a balett mint művészeti ág fizi­kálisan, de minden esetben esztétikusan jelenjen meg.

„A pandémia időszaka ráébresztett minket arra, hogy online jelenlétünknek és arculatunknak is tükröznie kell azt, amit mi Önmagunkról, a Győri Balett társulatáról gondolunk. Az együttes kreatív, folyton megújuló csapat, melynek tagjai erősek a közös munkában, de mind külön-külön is színes és érdekes szemé­lyiségek. Ez az egység és egyediség mozdulatainkban és előadásainkban már a kezdetek óta ott van. Fontosnak tartjuk, hogy ez mostantól minden arculati elemünkre is igaz legyen. Hosszas ötletelés és szervezés után táncművészeinket egy délután alkalmával tejjel töltött medencébe és kádba mártottuk, hogy elkészíthessük a letisztult és izgalmas új portrékat és az évadok arculati elemeit, melyek felfrissült honlapunk alapjait is képezik.” – fogalmazta meg gondolatait Velekei László igazgató.
hirdetés

A társulaton belül csak „tejes fotóknak” elnevezett képeket Jekli Zoltán, az együttes magántáncosa készítette el. Asszisztensei a műszaki stábon kívül Csepi Szandra projekt menedzser és az ötletgazda, Velekei László igazgató voltak.

A Covid elcsendesedése után a nézők lassan újra visszatértek a kulturális intézményekbe, azonban az energiaválság ismét lesújtóan hatott a szférában dolgozókra és a művészi munka folyamatosságát és tervezhetőségét is megkérdőjelezte.

„Egy táncművész életében nem lehet kényszerpihenőt tartani, az az izomzat és az az erőnlét, amely egy egész estés balettelőadáshoz szükséges, évek munkájával épül fel, de pár hét alatt veszik a semmibe, ha nincs lehetőség mozgásban tartani” – indokolta Velekei László azon döntését, hogy a társulat a január-februári téli időszakban főszponzoruk, az Audi Hungaria Zrt. gyárterületére költözött, hogy balett gyakorlatait és próbáit itt tartsa meg. A furcsa vendégeskedés nagy visszhangot váltott ki, azonban a dolgozóknak tartott heti bemutatók során sok új rajongót gyűjtött magának az együttes. A körülmények dacára a munka nem áll meg, és energikusan vágnak bele a következő évadba is: „Az elmúlt három év felkészített minket arra, hogy minden tervezésnél A, B, C és akár Zs verziókban is gondolkodjunk. A körülmények alakítanak minket, és próbáljuk a legjobbat kihozni a helyzetből és a társulatból is. Most készülünk az új évadra, azonban ez már nemcsak előadásaink megtervezését jelenti, hanem a Győri Balett mint brand erősítését és az arculat új irányainak kialakítását.” – zárta sorait az igazgató.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor