RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. november 19., vasárnap
Erzsébet

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
A CAFén a régi műfajok is új eszközökkel mutatkoznak be
2015-09. szám / L. B.

Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője harmadik alkalommal vá­gott bele a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (leánykori nevén a Budapesti Őszi Fesz­ti­vál) szervezésébe. Ezúttal, ha lehet, még sokszínűbb és bőségesebb a kínálat, mint korábban.
Rengeteg helyszín kapcsolódott be a rendezvénysorozatba a Müpától a Trafón át Várkert Bazárig, az A38-ig, de számos színházat, galériát és zenei központot is sorolhatnék. Miképpen lehet ezt a sokféle közönséget együtt megszólítani?

Hogyan fogalmazható meg a fesztivál gondolata, ami egységesíti ezt a sokszínűséget?
B. T.: A CAFe Budapest a hazai és külföldi kortárs művészet széles körű, sokrétű szemléje. Értelemszerűen többféle helyszínen, elegáns kon­cert­ter­mek­ben, hagyományos és meglepő színházi terekben épp­úgy, mint a fiatalok által látogatott klubokban, a fesztiválra felállított úgynevezett üvegházunkban és szerte a városban szabadtéren is kínál változatos eseményeket. Az alapgondolat tehát, hogy szólítsuk meg a városlakókat és az egyre nagyobb számban az őszre nálunk maradó vagy visszatérő turistákat egyaránt. Említhetek példákat is, az Ak­vá­rium kedvelt helye a budapesti fiatalságnak, és a külföldiek is hamar megtalálják, de mint fesztiválhelyszín most debütál a Django Lassi koncertjével, amelyben a balkáni melódiák elektronikus tánczenével ötvöződnek. A Bálnában egész napos gyermekprogram a Színezd át!, amelynek mottója a megértés, a tolerancia. A közös nevezőként akár ezt is a két szót mondhatom, de hozzátehetem a megismerést, ami segíti a toleranciát.

Bartók Béla lesz a fesztivál központi alakja, ami nem csak Bartók-művek megszólaltatását jelenti…
B. T.: Nem bizony. Bartók egész életműve a fent említett megismerést és megértést példázza. Rendkívüli és soha el nem évülő a hatása a világ művészeti életére. Nem csupán az őt követő zeneszerző generációk számára jelentenek példát a művei, hanem erkölcsi mintát is szolgáltatnak. A ma népzenészei visszatérnek az ősi forrásokhoz, és bemutatják, hogyan váltak ezek a kincsek műalkotássá, előadói inspirációvá. A 90 éves Pierre Boulez francia zeneszerző-karmester egyike azoknak, akik Bartók szellemi útján járnak, de azon saját kompozíciós világot teremtettek. A francia Diotima Vonósnégyes koncertje a Pesti Vigadóban is ezt példázza.
hirdetés

Lényegesen több a világhírű, elismert nemzetközi művész a programban, mint eddig. Ez is az újító törekvés része?
B. T.: A nemzetközi fesztiváléletbe nem lehet másként bekapcsolódni. A művészet kétirányú „utca”. Ahhoz, hogy a megszámlálhatatlan fiatal zenész, képzőművész, táncművész tehetség karrierjét segítsük elindítani, nekünk is fogadnunk kell a befutott, valamint a feltörekvő előadókat, ismerjék meg egymást, ismerje meg őket a közönség. Tavaly és idén is tág teret adtunk például a különböző művészeti ösz­tön­dí­ja­soknak, zeneiskolásoknak. Ők színt, pezsgést és vidámságot hoznak a mozgalmas fesztiválnapokba.

Nehéz választani a rengeteg kortárs és könnyűzenei programból.
B. T.: Elismerem, nincs könnyű dolga a közönségnek. Két nagyon erős vonulatra hívhatom fel a figyelmet: a mozgásszínházira, amelynek előadásai az Átriumban, a Müpában, a Trafóban, sőt, a város közterein is elkápráztatják az érdeklődőket. A másik fontos mozzanat az elektronikus zene térnyerése, amelynek szinte már „klasszikus” formáival, megoldásaival találkozhatunk a könnyűzenei és jazzkoncerteken, de egészen úttörő vállalkozásokkal is, mint a Bálnában Hauschka estjén vagy az Ensemble Geneamus régi és 21. századi hangszereket párba állító műsorában, vagy a 4DSound hangkiállításán az Art Quarterben. Megjegyzem, ez az érdekes budafoki épület is új helyszínünk. A CAFén a régi műfajok is új eszközökkel mutatkoznak be. A fiatal Bella Máté A tavasz ébredése című, operavizsgára készült darabja kidolgozott, friss változatban jelenik meg a fesztiválprogramban. Ősbemutató a Kodolányi János-drámából készült Balassa Sándor-opera, a Földindulás. Sosztakovics Az orr című egyfelvonásosa pazar szatíra, az előadás koprodukció a Neue Oper Wiennel. Írható-e operett a 21. században? A választ az Örkény Színházban kapják meg az érdeklődők a Köd utánam bemutatóján, Kovács Márton, a Mohácsi testvérek és Parti Nagy Lajos művében.



vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor